Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Polarities in the Works of Oscar Wilde
Burianová, Petra ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
Při čtení děl Oscara Wildea všímavému čtenáři neunikne, jak často autor využívá protikladů: tělo a duše, dobro a zlo, město a příroda, nebo přirozenost a umělost, jsou častými tématy jeho her, povídek i pohádek. Tyto protiklady se však nemusí nutně navzájem vylučovat - ve Wildeovské dialektice může koexistovat i to, co se zdá být v rozporu. Hvězdné dítě nedojde šťastného konce, přestože se za své skutky kálo a postupně se z něj stal dobrý člověk, a to nás nutí k přemýšlení, jestli dobro skutečně je "dobré". Wildeovy postavy často žijí dvojím životem nebo mají rozdvojenou osobnost, tak jako v případě Doriana Graye, kde je tato rozdvojenost doslovná. Najít odpověď na otázku proč si autor tak často pohrával s tímto motivem je jedním z cílů této práce. Bylo by spíše na škodu snažit se oddělit autorův život a jeho dílo, protože to, čím byl a co utvářelo jeho osobnost, se silně odráží v jeho textech. Když prohlásil, že "čemu lidé říkají neupřímnost je jednoduše způsob jak znásobit naše osobnosti," (Ransome, 162) myslel tím, že opakem pravdy nemusí být jednoznačně lež, ale že pravda se různí podle toho, jak na ni nazíráme. Nemalý podíl na tom, co Oscar Wilde napsal; ať už ve formě prózy, poezie nebo dramatu, měly vlivy, které ho obklopovaly - esteticismus, dandismus, homosexualita a vůbec celá...
Polarities in the Works of Oscar Wilde
Burianová, Petra ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
Při čtení děl Oscara Wildea všímavému čtenáři neunikne, jak často autor využívá protikladů: tělo a duše, dobro a zlo, město a příroda, nebo přirozenost a umělost, jsou častými tématy jeho her, povídek i pohádek. Tyto protiklady se však nemusí nutně navzájem vylučovat - ve Wildeovské dialektice může koexistovat i to, co se zdá být v rozporu. Hvězdné dítě nedojde šťastného konce, přestože se za své skutky kálo a postupně se z něj stal dobrý člověk, a to nás nutí k přemýšlení, jestli dobro skutečně je "dobré". Wildeovy postavy často žijí dvojím životem nebo mají rozdvojenou osobnost, tak jako v případě Doriana Graye, kde je tato rozdvojenost doslovná. Najít odpověď na otázku proč si autor tak často pohrával s tímto motivem je jedním z cílů této práce. Bylo by spíše na škodu snažit se oddělit autorův život a jeho dílo, protože to, čím byl a co utvářelo jeho osobnost, se silně odráží v jeho textech. Když prohlásil, že "čemu lidé říkají neupřímnost je jednoduše způsob jak znásobit naše osobnosti," (Ransome, 162) myslel tím, že opakem pravdy nemusí být jednoznačně lež, ale že pravda se různí podle toho, jak na ni nazíráme. Nemalý podíl na tom, co Oscar Wilde napsal; ať už ve formě prózy, poezie nebo dramatu, měly vlivy, které ho obklopovaly - esteticismus, dandismus, homosexualita a vůbec celá...
"Faces of the Victorian Double: Development of the Doppelganger in the British Literature of the Nineteenth Century"
Macura, Michal ; Beran, Zdeněk (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
Odpověď na otázku, proč se doppelgänger, čili fenomén dvojnictví, těšil na sklonku devatenáctého století takové popularitě, je třeba hledat jednak v sociálním klimatu doby a jednak ve zrodu psychologie. První psychologové, a jejich předchůdci, vyznavači biomagnetismu, významně přispěli k formulaci teorií o potlačované složce osobnosti, podvědomí, a jejím komplikovaném vztahu k vědomí. Doppelgänger je téměř vždy spojený s potlačením některé složky osobnosti, obvykle v důsledku požadavků a očekávání ze strany společnosti. Doppelgänger je proto pevně svázán s prostředím, které mu dává vzniknout, odráží je a toto prostředí odráží jeho samotného. Doppelgänger není ani tolik literární postavou, jako spíše intenzivním dialektickým vztahem mezi dvěma složkami osobnosti. Doppelgänger může figurovat coby prostředek útěku před svědomím, které je samo o sobě společenským konstruktem. Jak Jekyll, tak Dorian jsou si plně vědomi příležitostí, které jim alter ego skýtá, a jsou díky němu s to ignorovat diktát veřejného mínění a dalších institucí (například právního systému), jejichž cílem je udržovat ve společnosti určitý stupeň konformity. Doppelgänger jim umožňuje realizovat podvědomé ambice. Doppelgänger je většinou, i když ne vždy, výtvorem, a proto je užitečné jej posuzovat i v kontextu díla a umělce. Práce zmiňuje...
Literary, cultural and historical influences in the works and beliefs of Oscar Wilde
Lorenzů, Alex ; Beran, Zdeněk (vedoucí práce) ; Quinn, Justin (oponent)
Práce se bude věnovat kulturním a literárním vlivům promítajícím se do tvorby Oscara Wildea. Jejím cílem je zmapovat a vysvětlit důležité motivy autorovy tvorby a estetiky jak v rámci děl samotných, tak i v širším kulturně-historickém kontextu. Bude užito metod srovnání relevantních materiálů, analýzy výrazů typických pro autora a jejich konotací, práce s intertextuálními odkazy ve Wildeově díle a s historickými prameny. Patřičná pozornost bude věnována Wildeovi jako představiteli subversivního proudu ve viktoriánské společnosti v souvislosti s jeho sexualitou, resp. otázkám její tabuizace, která mohla mít rozhodující vliv na autorův kritický postoj ke konvencím jeho doby a jeho hledání pozitivních vzorů především v antické tradici, což se zpětně odráží v jeho tvorbě a osobní filosofii. Klíčová slova Antické Řecko, antický Řím, fin-de-siecle, homosexualita, intertextualita, l'art pour l'art, LGBTQ*, Marius the Epicurean, metatextualita, ne-heterosexualita, Obraz Doriana Graye, Oscar Wilde, viktoriánské období, Walter Pater.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.