|
Prevence rizikového chování na středních školách s pohledu studentů těchto škol
PEŠEK, Jaroslav
Práce pojednává o možnostech prevence rizikového chování středních odborných školách a středních odborných učilištích. Prevence je nástrojem, který má velký potenciál k zabránění širokému výskytu projevům rizikového chování ve společnosti. Jedna z možností preventivního působení na osobnost člověka je v působení školy v rámci výchovně vzdělávacího procesu. Činnost školy, která má za povinnost se zabývat prevencí rizikového chování, vyplývá ze zpracovaných Minimálních preventivních programů těchto škol. Dalším důležitým krokem škol jsou otázky evaluace těchto programů, včetně navržení vhodných evaluačních postupů pro zvýšení zájmu studentů o tuto problematiku. Práce je drobnou sondou, zda školy zpracovávají Minimální preventivní programy podle doporučených pokynů MŠMT, zřizovatele a odborné literatury, jak se s nimi na školách pracuje, o co je v nich z pohledu studentů zájem a co v nich naopak chybí. Teoretická část definuje prevenci rizikového chování a je rozdělena do 4 kapitol. Zaměřuje na problematiku rizikového chování, organizační rámec školní prevence v České republice, Minimálními preventivními programy. V poslední kapitole se popisuje monitoring, realizace a hodnocení těchto programů. Praktická část se věnuje rozboru Minimálním preventivním programům vybraných škol a vyhodnocení dat, které byly zjištěny pomocí dotazníkového šetření.
|