Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití kompetencí divadelního dramaturga v praxi učitele na Waldorfském lyceu
Černý, Matouš ; SÍLOVÁ, Zuzana (vedoucí práce) ; VEDRAL, Jan (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o možnosti využití kompetencí divadelního dramaturga v oboru pedagogiky a didaktiky, konkrétně pak při vykonávání profese středoškolského učitele na Waldorfském lyceu. V první části se autor zabývá charakterizací povolání dramaturga a učitele a vymezením souboru kompetencí, které jsou pro tyto profese nezbytné. Dále obě tato povolání porovnává a hledá styčné body a paralely mezi rolí dramaturga v divadelním provozu a rolí učitele v provozu školy. V další části se autor věnuje představení waldorfské pedagogiky a jejích specifik s ohledem začlenění scénického umění do výuky a rozebírá divadelní poetiku Rudolfa Steinera včetně jeho přístupu k mluvnímu projevu a pohybovému umění eurytmie. Ve stěžejní třetí části diplomové práce autor líčí své zkušenosti z praxe učitele na Waldorfském lyceu a zabývá se jednotlivými oblastmi své činnosti – projekty literárními, scénickými, uměleckými i kulturními, a to zejména ve vztahu k využití kompetencí dramaturga, získaných studiem dramaturgie činoherního divadla na DAMU.
Komedie podle Václava Klimenta Klicpery
Šotek, Milan ; VOSTRÝ, Jaroslav (vedoucí práce) ; JUST, Vladimír (oponent)
Východiskem této práce je hra Mlynářova opička, kterou její autor sestavil pro pražské Stavovské divadlo na základě všech v češtině dokončených komedií Václava Klimenta Klicpery. Klicperovo dílo veseloherní ukázalo se následně jako ideální materiál, na který bylo možné zúžit dosud obecně vymezené téma autorova doktorského studia: „Mezi velkou činohrou a malými formami“, tedy zásadně také mezi dramatem a mimem, mezi divadlem a kabaretem. V krystalické formě se tu přitom realizuje průnik uvažování dramaturgického s přístupem autorským, jenž je podstatou takového „výzkumu tvorbou“ a jenž bychom mohli nazvat „Od scény k dramatu“. Na základě jednotlivých scén Mlynářovy opičky pak vzniklo 16 kapitol, označených souhrnně „Klicperovský rezervoár situací, postav a motivů“ a pojednávajících o konkrétních otázkách Klicperova veseloherního světa – jako jsou jazyk, herectví, způsob vedení zápletky a mnohé další –, ale vlastně i komedie jako takové. Výsledná hra přitom není pouhou přílohou této disertace, ale její nedílnou součástí. Jak zní její podtitul: disertace hrou.
Fenomén divadelního diváka předškolního věku
Molčíková, Kateřina ; BEČKA, Marek (vedoucí práce) ; LJUBKOVÁ, Marta (oponent)
Tato diplomová práce se soustředí na dětského diváka ve věku od 3 do 7 let a na jeho schopnost přijímat a reflektovat divadelní dílo v prostředí mateřské školy a ve společnosti svých vrstevníků. Vychází z ročního projektu Fenomén divadelního diváka předškolního věku, který proběhl v pěti mateřských školách Středočeského kraje. Tento projekt zaznamenává, analyzuje a reflektuje. Na základě získaných zkušeností zkoumá, zda existují nějaké mantinely divadelní tvorby určené dětem předškolního věku a prezentované v nedivadelním prostředí jejich vlastní mateřské školy. Na základě dramatických principů použitých v šesti vybraných inscenacích a závěrů vyplývajících z reakcí dětského publika zkoumá, zda a jak jsou umělci při tvorbě představení limitováni zralostí diváků této věkové kategorie a prostředím předškolního zařízení. Práce má prokázat, že hraní divadla v mateřských školách má smysl a že při přípravě představení není vhodné ani žádoucí slevovat z nároků, které na sebe klademe jako tvůrci představení určených dospělému nebo smíšenému publiku.
Praktická dramaturgie velkého činoherního domu
Rubenová, Sylvie ; SÍLOVÁ, Zuzana (vedoucí práce) ; KORČÁK, Jakub (oponent)
Cílem diplomové práce Praktická dramaturgie velkého činoherního domu (Je možné v Národním divadle vytvářet vědomou uměleckou koncepci?) je pokusit se reflektovat praktické zkušenosti získané během první sezóny na pozici dramaturga činohry Národního divadla moravskoslezského a na jejich základě pojmenovat specifika a problematiku dramaturgie velkého činoherního domu v regionálním městě. NDM je čtyřsouborové divadlo provozující dvě velké scény (Divadlo Jiřího Myrona a Divadlo Antonína Dvořáka) a malou scénu (zkušebna v Divadle Antonína Dvořáka), na nichž všech působí soubor činohry. Nejde tedy o klasický jednosouborový činoherní dům jako takový (jako např. Divadlo Na Vinohradech), ale podstatné je, že v ostravském divadelním kontextu plní právě tuto funkci. Velkou roli ve fungování činohry NDM samozřejmě hrají dva “systémy”, jichž je součástí: tzn. Národní divadlo moravskoslezské (tedy i ostatní soubory a jeho celková profilace) a ostravská divadelní scéna, proto považuji za nutné zpočátku nastínit širší kontext, jenž činohru NDM jako jeho podmnožinu z velké míry ovlivňuje. Součástí této práce je i snaha o pojmenování úlohy kmenového dramaturga v tomto typu divadla, jakými prostředky se může (a musí) podílet na směřování a formování souboru, s krátkodobým i dlouhodobým výhledem, vycházející samozřejmě z konkrétní zkušenosti v tomto konkrétním divadle. Cílem není věnovat se minulosti činohry NDM, tedy analýze historických tendencí tohoto souboru, ale její současné situaci, tzn. přítomnosti a možné budoucnosti. Na základě rozboru aktuálního repertoáru a nadcházejících dramaturgických plánů se budu věnovat možnostem a omezením nejen této činohry, ale velké činohry vůbec.
Režie jako pohyblivá role
Burianová, Zuzana ; ŠIKTANCOVÁ, Jaroslava (vedoucí práce) ; BURIAN, Jan (oponent)
Hlavním tématem této magisterské práce je vztah mezi funkcí režiséra a ostatních tvůrců v rámci procesu vzniku divadelní inscenace. Autorka se snaží popsat a reflektovat konkrétní příklady ze své režijní a dramaturgické praxe z let 2012-2015. V první části textu se věnuje inscenacím, u kterých se stala také spoluautorkou scénáře. Snaží se podchytit základní impuls ke vzniku jednotlivých projektů a vývoj tohoto impulsu, který si pro orientaci pojmenovává jako "formulace zadání". Ve druhé části textu se autorka podrobněji zaměřuje na spolupráci s hercem. Zajímá se o zkoumání okolností osvobození hereckého jednání, hranici mezi hereckou tvorbou a režisérovým vedením herců. Ve třetí části se zaobírá vztahem mezi režisérem, dramaturgem a scénografem.
Pedagogická dramaturgie a její kořeny v ostatních disciplínách
KŘENKOVÁ, Eva
Diplomová práce se zabývá tématem dramaturgie tak, jak je využíváno a realizováno ve vybraných oblastech umění ? v literatuře, divadle, filmu a hudbě. Vedle těchto čtyř uměleckých disciplín je postavena zážitková pedagogika a její chápání dramaturgie. Na základě předložených informací se práce soustředí na porovnání uměleckých oblastí se zážitkovou pedagogikou. Vedle tohoto řeší práce otázku uplatnění principů dramaturgie v rámci školního vyučování.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.