Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Diabetes mellitus v populaci seniorů v pobytových zařízeních
Stellarová, Apolena ; Novák, František (vedoucí práce) ; Vařeka, Tomáš (oponent)
Problematika výživy není snadným tématem, a je o to náročnější, pokud se týká osob, u kterých je nutné zohlednit období sénia. Navíc pokud toto období života doprovází onemocnění diabetes mellitus, důležitost výživy významně narůstá. Diabetes mellitus je onemocněním, které je dnes velmi diskutovaným tématem, protože čísla znázorňující výskyt diabetu se stále zvyšují a diabetes se stává civilizačním onemocněním. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část, která zahrnuje poznatky o diabetu mellitu a jeho léčbě, ale také pojednává o aspektech stárnutí a životě v pobytových zařízeních. V praktické části jsou obsaženy mnou zkoumané výsledky. Ke zjištění cíle byla použita kvantitativní metoda dotazníkového šetření. Dotazník je koncipován tak, aby postihl možnou rozdílnost postojů obou skupin dotazovaných. Ke zpracování bylo použito 110 vyhovujících zcela vyplněných dotazníků. V dotazníku jsou obsaženy otázky o způsobu stravování, léčbě diabetu mellitu, informovanosti seniorů, ale také o pitném režimu a pohybové aktivitě. Dále byl ke zjištění cíle použit protokol, který zahrnoval otázky týkající se stravování, personálního vybavení a provádění edukace v každém z 11 pobytových zařízeních. Výzkumné šetření bylo směřováno tak, abych dosáhla stanoveného cíle. Cílem této práce bylo zjistit,...
Inzulínová terapie z ošetřovatelského hlediska
JELÍNKOVÁ, Kateřina
Diabetes mellitus je závažné a nevyléčitelné onemocnění se sklony ke specifickým komplikacím, známé již od roku 1550 před naším letopočtem. Poslední světové studie ukazují, že diabetem trpí na 347 miliónů lidí a počet se stále zvyšuje. Léčba diabetu spočívá v dodržování dietních opatření. Po dietě a perorálních antidiabeticích je poslední možností léčby exogenní přísun inzulínu. Právě exogenní podání inzulínu bylo v roce 1922 revolucí v léčbě diabetu mellitu. Od té doby docházelo a stále dochází k vývoji bezpečnějších a šetrnějších inzulínů. Inzulín je v kapalné formě v lahvičkách či cartridgích a možnost aplikace je zatím pouze injekční. Předpokládá se však, že do budoucna bude nalezena jiná, stejně účinná, možnost aplikace. Cílem práce je zmapovat specifika ošetřovatelské péče o klienty s inzulínovou terapií a odpovědět na výzkumné otázky: ?Jaké mají specifické potřeby klienti s inzulínovou terapií? Jakým způsobem se sestra podílí na edukaci klienta s inzulínovou terapií? Mají pacienti s inzulínovou terapií dostatek informací o diabetu mellitu a inzulínové terapii?? Mají pacienti dostatek informací o diabetu mellitu a inzulínové terapii?? Práce má teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část se zabývá informacemi o diabetu mellitu, inzulínu, inzulínové terapii a rolí sestry v péči o diabetiky. Výzkumná část práce byla zpracována kvalitativní formou výzkumného šetření, metodou rozhovoru. Anonymní rozhovor s polootevřenými a otevřenými otázkami poskytlo deset respondentů, diabetiků s inzulínovou terapií. Data vzešlá z rozhovorů byla zpracována do kazuistik a do kategorizačních tabulek. Výzkumné otázky byly zodpovězeny a cíl práce byl splněn. Z výzkumu tedy vyplývá, že pacienti mají dostatek informací o diabetu a inzulínové terapii. Specifika ošetřovatelské péče o diabetiky s inzulínovou terapií se odvíjejí od potřeb pacienta. Nejčastěji pacienti zmiňovali potřebu kontaktu s ostatními diabetiky. Sestra se na edukaci pacientů s inzulínovou terapií podílí především jako učitelka techniky aplikace a manipulace s inzulínovým perem. Tato práce sloužila jako podklad pro vytvoření edukačního materiálu pro sestry. Tento materiál může sestrám sloužit jako doporučení postupu v edukačním procesu s diabetiky využívající inzulínové pero nebo studentům zdravotnických oborů jako výukový materiál.
Využití edukačních plánů v péči o diabetiky
LEOPOLDOVÁ, Lenka
Tématem bakalářské práce je {\clqq}Využití edukačních plánů v péči o diabetiky``. Diabetes mellitus je onemocnění charakterizované poruchou metabolismu cukrů, ale též bílkovin a tuků, které se projeví zvýšenou glykémií a glykosúrií. Edukaci chápeme jako výchovu k samostatnému zvládání diabetu a lepší spolupráci se zdravotníky. Jedná se o nezbytnou a nenahraditelnou součást úspěšné léčby diabetika. Cílem práce je zmapovat využití edukačních plánů v péči o diabetiky. Práce má teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část se zabývá informacemi o diabetu mellitu, edukaci všeobecně a specifice edukace u diabetiků. Ve výzkumné části byla použita kvalitativní metoda sběru dat a to technika pozorování a polostandardizovaného rozhovoru. Výzkumné šetření proběhlo v diabetologickém centru a v ordinaci diabetologa. Zúčastnilo se ho 10 diabetiků, z nichž bylo 6 mužů a 4 ženy. Pozorování probíhalo během návštěvy diabetika u diabetologa a zahrnovalo 18 bodů, které byly rozděleny do 7 oblastí zaměřujících se na fázi edukačního procesu, formu realizace edukace, formy edukace, teoretické a praktické dovednosti diabetika, edukační prostředí a ostatní. Rozhovory byly prováděny po ukončení návštěvy diabetika u diabetologa. Rozhovor obsahoval 37 otázek, z nichž v 18-ti byla možnost výběru odpovědi a podle příslušné odpovědi i možnost položit doplňující otázku. Zbylých 19 otázek bylo otevřeného typu. Otázky rozhovoru se zaměřovaly na léčebný režim, spokojenost, znalosti a dovednosti diabetiků. Prvním cílem práce je zjistit, v čem je diabetikovi přínosná edukace. Druhým cílem je zmapovat, zda diabetici získané informace a dovednosti plně využívají v každodenním životě. Třetí cíl zahrnuje zjistit formy a metody edukace u diabetologa a v diabetologickém centru. Čtvrtým cílem je vytvořit edukační plán a ověřit jej v praxi. Cíle bakalářské praxe byly splněny. Všechny výzkumné otázky byly zodpovězeny. Z výzkumné části tedy vyplývá, že edukace je pro diabetiky přínosná, získané informace a dovednosti využívají ve svém životě, formy a metody edukace jsou v diabetologickém centru a v ordinaci diabetologa stejné. Práce může být využita jako zhodnocení efektivity prováděné edukace u diabetiků a základním obsahem onemocnění diabetu mellitu a edukace.
Prevence diabetu I. typu a podpora zdraví, edukace diabetiků a pacientů po transplantaci slinivky břišní
MRÁZ, Marek
Bakalářská práce se věnuje osobám s onemocněním diabetes mellitus I. typu a pacientům po transplantaci slinivky břišní. V prvních kapitolách teoretické části se zabývá anatomií slinivky břišní, podstatou onemocnění, jeho léčbou, pozdními komplikacemi, pohybem a výživou spojené s diabetem. Poslední kapitola teoretické části je věnovaná transplantaci slinivky břišní. Praktická část pojednává o významu edukace a vědomostech diabetiků. Zabývá se kvalitou života diabetiků, kteří podstoupili transplantaci slinivky břišní. Porovnává jejich zdravotní a psychický stav při diabetu, před transplantací a po transplantaci slinivky břišní.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.