|
Argumentieren und Debattieren als Mittel der Entwicklung der kommunikativen Kompetenz
Špaček, Ondřej ; Švermová, Dagmar (oponent)
Předkládaná rigorózní práce se zabývá tématem argumentace a debatování ve výuce němčiny jako cizího jazyka na středních školách a gymnáziích. Ve své teoretické části zkoumá pomocí dotazníkové metody a metody osobních rozhovorů postoj českých žáků a učitelů k přínosu a smyslu výuky argumentace na těchto školách. Autor rovněž analyzuje zprostředkovávání komunikativních kompetencí, zejména argumentace, v učebnicích němčiny jako cizího jazyka. Výzkumy a analýzy ukazují, že jak učitelé, tak žáci vidí ve výuce argumentace smysl nejen pro školu, ale i pro "praktický" život. Zároveň se ukazuje, že zmiňované učebnice vykazují při zprostředkovávání komunikativních kompetencí nedostatky, zejména co se pragmatických kompetencí týká. Mimo to práce představuje dva projekty, které u žáků ve velké míře podporují rozvoj komunikativních kompetencí. Jedná se o projekt "Jugend debattiert international" (mezinárodní debaty mládeže), který žáky učí umění debaty, a jazykovou zkoušku DSD II, která ověřuje jazykové kompetence žáků na úrovni B2/C1 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. V praktické části autor představuje některé metody a některá cvičení, které/která lze dobře použít pro přípravu žáků na výše zmíněné projekty a k intenzivnějšímu rozvoji jejich komunikativních schopností a dovedností....
|