|
Činnost orgánů samosprávy a návrh metodického postupu při řešení rozsáhlého lesního požáru.
KLEČATSKÁ, Lucie
Jak již z názvu vyplývá, tato diplomová práce se zabývá činností orgánů samosprávy při řešení rozsáhlého lesního požáru. V teoretické části práce jsou popsány nejprve obecné informace k lesním požárům, které se týkají mimo jiné nejčastějších příčin a druhů lesních požárů. Na tuto část navazují informace ohledně způsobů hašení, a to především leteckou hasičskou službou. Kapitola ?Současný stav? se dále zabývá legislativou a úkoly samosprávy při řešení rozsáhlých lesních požárů, protože kompetence a povinnosti starostů musí být v takové závažné situaci jasně definované, což následně pomáhá k přehlednosti situace. Práce má dva cíle. Prvním je zhodnocení činností orgánů samosprávy při řešení rozsáhlého lesního požáru a v souvislosti s tím poukázání na případné nedostatky, k čemuž byla stanovena hypotéza, která má vyvrátit či potvrdit otázku, že je potřeba zvýšit kvalitu připravenosti orgánů samosprávy na případný vznik rozsáhlého lesního požáru. Druhým cílem je zpracování návrhu metodického postupu při řešení rozsáhlého lesního požáru. Metodický návrh neboli příručka je výstupem práce a měla by napomoci k přípravě a k řešení. Tato závěrečná práce bude poskytnuta jako studijní materiál pro studenty. Metodický návrh bude dále poskytnut starostům obcí, ohrožených lesními požáry.
|
|
Plán na znovuobnovení kritické infrastruktury na místní úrovni
LÁCHOVÁ, Veronika
Práce {\clqq}Plán na znovuobnovení kritické infrastruktury na místní úrovni`` se zabývá jednou ze specifických a velmi aktuálních oblastí krizového řízení a podrobným rozpracováním této problematiky. Primárním zájmem krizového managementu je samozřejmě ochrana obyvatel-stva a tímto problémem se také většina odborníků zabývá. Má práce záměrně opomíjí ochranu člověka jako jedince, i když si uvědomuji jeho potřebu jako výkonné síly. Tento fakt je záměrně zdůrazněn, z obavy že bude práci vytýkáno, že se nesoustředí na již výše zmíněnou ochranu jedince. Nicméně ve chvíli, kdy dojde k narušení základní infrastruktury, je narušeno celé fungování lidské společnosti jako celku. Kritická infrastruktura (KI) zahrnuje zařízení, služby a informační systémy, které jsou pro státy natolik životně důležité, že jejich nezpůsobilost nebo zničení způsobí oslabení národní bezpečnosti, národního hospodářství, veřejného zdraví a bezpečnosti a efektivního fungování vládního systému. V současné době není téma KI ČR souhrnně zpracováno. Jedním z mála dokumentů v této oblasti je vzhledem k EU {\clqq}Zelená kniha o Evropském programu na ochranu KI``. Jedním z cílů této práce je posunout aplikaci tohoto dokumentu do praxe krizového řízení na místní úrovni {--} Jihočeského regionu, města České Budějovice. V současné době chybí určení priorit při obnovování KI na regionální úrovni, stejně tak jako metodika přístupu k soukromým subjektům, jakožto subjektům KI. Mimo jiné nejsou přesně definovány typové situace, které jsou potenciálním ohrožením pro KI. V této práci jsou novým způsobem identifikována rizika pro KI, vzájemné závislosti oblastí KI a je navržen obecný proces, který lze použít při jejím znovuobnovování, a jeho praktická aplikace. Je nutné podotknout, že zásadním vstupem této práce byl projekt realizovaný za podpory Grantové agentury ZSF JU, jehož jsem byla hlavním řešitelem. Mnohé použité metody byly v rámci tohoto projektu aplikovány na problematiku krizového řízení poprvé. Dvě z těchto metod jsou zcela nové (FRAP, analyticko-syntetické modely) a pravděpodobně nebyly ještě v českém jazyce publikovány.
|