Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Aplikace kooperativní teorie her pro Cournotovy oligopoly
Eryganov, Ivan ; Mazal,, Jan (oponent) ; Hrdina, Jaroslav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá aplikací kooperativní teorie her pro řešení problematiky Cournotovych oligopolů. Zpracované poznatky z oblastí teorie oligopolů a teorie her se používají k sestavení modelu popisujícího chovaní firem na trhu splňujícím předpoklady Cournotova oligopolu. K definici kooperativní hry se používá koncept -charakteristické funkce, který oproti klasickým způsobům zohledňuje to, že firmy, které nejsou v koalici, následují vlastní zisky, nikoliv potlačení pozic koalice. Podrobně se zkoumají vlastnosti výsledných kooperativních her, hlavní pozornost je soustředěna na monotonii a konvexnosti. O těchto vlastnostech je odvozeno několik vět a jsou uvedené jejich ekonomické interpretace. Také se řeší otázka vypočtu hodnot -charakteristické funkce pomocí algoritmu best-reply dynamics, navíc je zdůvodněna jeho konvergence pro daný typ her. Vybudovány model se aplikuje na data z trhu ropy, který se dále charakterizuje pomocí výsledků kooperativní hry.
Nástroj pro analýzu kooperativních her
Kessner, Filip ; Kočí, Radek (oponent) ; Hrubý, Martin (vedoucí práce)
Kooperativní hry nejčastěji modelují systémy reálného světa, ve kterých jde o spolupráci nebo o společné rozhodnutí. Zkoumaným systémem může být taková drobnost, jakou je spor o košili, ale i závažný problém jako tvorba volebního systému, alokace nákladů znečištění životního prostředí nebo ochrana hospodářské soutěže. Grafický program, který je součástí této práce, je schopen výpočtu nejznámějších forem řešení a vybraných charakteristik zkoumaných kooperativních her.
Artificial Intelligence and User Interface for Board Game of The Settlers of Catan
Husa, Rostislav ; Orság, Filip (oponent) ; Košík, Michal (vedoucí práce)
Subject of this thesis is creation of graphical user interface, internal data representation of going game progress and design and implementation of player artificial intelligence bot for a game of The Settlers of Catan in the basic version of the game. One part of the motivation behind the idea is the fact that while the game already has several computer implementations, none of them can so far be a challenging opponent for an experienced player. Another reason is that analysis of player decision making process presents a nontrivial problematic that can bring valuable knowledge when studies from artificial intelligence point of view. Creation of graphical user interface and internal representation of ongoing game aren't focus of this project, they however are necessary step to allow for proper verification of bot functionality and revealing possible issues that need to be addressed. First section presents overview of application of artificial intelligence in the field of board and tabletop games, both as case studies for a verification of algorithms with wider application and with the purpose of challenging and overcoming ability of human player. This section also lists a brief history of the game and highlights its characteristics, focusing on those relevant to potential bot design. End of this section the summarises goals and planned steps of this thesis. Next section brings more focus on individual areas of artifical intelligence theory, highlighting those that can be used for the analysis of problematic at hand. The suitable options of specific approach to the bot design are also mentioned here, giving brief review of their usual primary use and their respective strengths and weaknesses. Third section further explains the Settlers of Catan game itself. Introduces individual game mechanics, game board components and their function as well as the means of player interaction and point scoring. This is followed by more detailed description of individual game steps, overviewing the decisions players are making during each of them and their impact on successful gameplay. Further emphasis is given on the trading, as it represents the cooperative aspect of the game and thus doesn't require one player's optimal choice but the ability to find consensus between players. Lastly this section mentions commonly used game strategies and possible flow of the gameplay between them. Following section focuses on design of the planned application, intended distribution of functionality between individual components - graphical user interface, data representation of the game and framework of the player bot. Followed by explanation of their respective details and expected issues that need to be resolved. Next up is overview of the possible ways of bot design in order of implementation priority. Importance of log record necessary for proper monitoring of both application functionality and bot decision making is also mentioned here. As a direct follow up, next section goes into detail of actual application implementation, explaining aspects that were not clarified in the previous section or that changed against the original design. This section also describes specifics of user interface and its use. Next section evaluates results of the whole project. This opens with introduction of tests perpared to measuere application performance, followed by listing of their outcomes and summarisation of the results. Individual implementations of the arificial intelligence are compared against each other and more importanly against a live player. Last section draws conclusion from the outcomes of the project, presenting possible use in the future and prospects of a follow up work and project extension.
Teorie koalic pro Cournotův model oligopolu
Eryganov, Ivan ; Osička, Ondřej (oponent) ; Hrdina, Jaroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je věnovaná základním teoretickým aspektům teorie her, chování firem v podmínkách oligopolu a budování teorie, která by popisovala chování firem v kooperativních oligopolních hrách pro Cournotův oligopol. V dané práci jsou vysvětlovány důležité pojmy, jejichž vlastnosti jsou demonstrované na příkladech. Dále je práce soustředěna na kooperativní oligopolní hry, popisování jejich vlastností a definování -charakteristické funkce. Postup počítání a popis některých vlastností kooperativních oligopolních her jsou demonstrované na dvou příkladech.
Artificial Intelligence and User Interface for Board Game of The Settlers of Catan
Husa, Rostislav ; Orság, Filip (oponent) ; Košík, Michal (vedoucí práce)
Subject of this thesis is creation of graphical user interface, internal data representation of going game progress and design and implementation of player artificial intelligence bot for a game of The Settlers of Catan in the basic version of the game. One part of the motivation behind the idea is the fact that while the game already has several computer implementations, none of them can so far be a challenging opponent for an experienced player. Another reason is that analysis of player decision making process presents a nontrivial problematic that can bring valuable knowledge when studies from artificial intelligence point of view. Creation of graphical user interface and internal representation of ongoing game aren't focus of this project, they however are necessary step to allow for proper verification of bot functionality and revealing possible issues that need to be addressed. First section presents overview of application of artificial intelligence in the field of board and tabletop games, both as case studies for a verification of algorithms with wider application and with the purpose of challenging and overcoming ability of human player. This section also lists a brief history of the game and highlights its characteristics, focusing on those relevant to potential bot design. End of this section the summarises goals and planned steps of this thesis. Next section brings more focus on individual areas of artifical intelligence theory, highlighting those that can be used for the analysis of problematic at hand. The suitable options of specific approach to the bot design are also mentioned here, giving brief review of their usual primary use and their respective strengths and weaknesses. Third section further explains the Settlers of Catan game itself. Introduces individual game mechanics, game board components and their function as well as the means of player interaction and point scoring. This is followed by more detailed description of individual game steps, overviewing the decisions players are making during each of them and their impact on successful gameplay. Further emphasis is given on the trading, as it represents the cooperative aspect of the game and thus doesn't require one player's optimal choice but the ability to find consensus between players. Lastly this section mentions commonly used game strategies and possible flow of the gameplay between them. Following section focuses on design of the planned application, intended distribution of functionality between individual components - graphical user interface, data representation of the game and framework of the player bot. Followed by explanation of their respective details and expected issues that need to be resolved. Next up is overview of the possible ways of bot design in order of implementation priority. Importance of log record necessary for proper monitoring of both application functionality and bot decision making is also mentioned here. As a direct follow up, next section goes into detail of actual application implementation, explaining aspects that were not clarified in the previous section or that changed against the original design. This section also describes specifics of user interface and its use. Next section evaluates results of the whole project. This opens with introduction of tests perpared to measuere application performance, followed by listing of their outcomes and summarisation of the results. Individual implementations of the arificial intelligence are compared against each other and more importanly against a live player. Last section draws conclusion from the outcomes of the project, presenting possible use in the future and prospects of a follow up work and project extension.
Aplikace kooperativní teorie her pro Cournotovy oligopoly
Eryganov, Ivan ; Mazal,, Jan (oponent) ; Hrdina, Jaroslav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá aplikací kooperativní teorie her pro řešení problematiky Cournotovych oligopolů. Zpracované poznatky z oblastí teorie oligopolů a teorie her se používají k sestavení modelu popisujícího chovaní firem na trhu splňujícím předpoklady Cournotova oligopolu. K definici kooperativní hry se používá koncept -charakteristické funkce, který oproti klasickým způsobům zohledňuje to, že firmy, které nejsou v koalici, následují vlastní zisky, nikoliv potlačení pozic koalice. Podrobně se zkoumají vlastnosti výsledných kooperativních her, hlavní pozornost je soustředěna na monotonii a konvexnosti. O těchto vlastnostech je odvozeno několik vět a jsou uvedené jejich ekonomické interpretace. Také se řeší otázka vypočtu hodnot -charakteristické funkce pomocí algoritmu best-reply dynamics, navíc je zdůvodněna jeho konvergence pro daný typ her. Vybudovány model se aplikuje na data z trhu ropy, který se dále charakterizuje pomocí výsledků kooperativní hry.
Application of game theory on oligopoly structures
Kuzmiak, Maroš ; Kopa, Miloš (vedoucí práce) ; Lachout, Petr (oponent)
V této bakalářské práci se věnujeme teorii her a její aplikaci na ekonomické modely oligopolů. Zaměřujeme se na určení optimálních strategií v nekooperativním konfliktu a na problematiku formování koalic a přerozdělování výhry v kooperativním typu konfliktu. Získané poznatky a charakteristiky následně uplatňujeme na různé modely oligopolů. Jednotlivé kapitoly jsou doplněny o krátké numerické příklady, pomocí kterých demonstrujeme vyloženou teorii. Tato práce nalezne využití v oblastech, kde se modelují konfliktní situace s využitím znalostí o volbě optimálních strategií.
Analýza jádra kooperativních her
Kašpar, Martin ; Kopa, Miloš (vedoucí práce) ; Adam, Lukáš (oponent)
V předložené práci se zabýváme teorií kooperativních her a jejich řešení. Předpokládáme, že v kooperativní hře se mohou hráči spojit a spolupracovat, hledáme tedy řešení v podobě možností rozdělení celkového zisku mezi jednot- livé hráče. Řešení existuje několik, my se ale zaměříme na jádro hry, jeho popis, teoretické vlastnosti a metody pro ověření jeho neprázdnosti. Zvláštní pozornost věnujeme těžišti jádra, které je jedním ze známých jednoznačných řešení koo- perativních her a spočívá ve výběru jednoho rozdělení zisku mezi hráče z jádra hry. Dále zkonstruujeme matematický model oligopolu spolu s metodou výpočtu charakteristické funkce na základě reálných dat. Nakonec model aplikujeme na oligopolní trh s ropou. 1
Teorie koalic pro Cournotův model oligopolu
Eryganov, Ivan ; Osička, Ondřej (oponent) ; Hrdina, Jaroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je věnovaná základním teoretickým aspektům teorie her, chování firem v podmínkách oligopolu a budování teorie, která by popisovala chování firem v kooperativních oligopolních hrách pro Cournotův oligopol. V dané práci jsou vysvětlovány důležité pojmy, jejichž vlastnosti jsou demonstrované na příkladech. Dále je práce soustředěna na kooperativní oligopolní hry, popisování jejich vlastností a definování -charakteristické funkce. Postup počítání a popis některých vlastností kooperativních oligopolních her jsou demonstrované na dvou příkladech.
Nástroj pro analýzu kooperativních her
Kessner, Filip ; Kočí, Radek (oponent) ; Hrubý, Martin (vedoucí práce)
Kooperativní hry nejčastěji modelují systémy reálného světa, ve kterých jde o spolupráci nebo o společné rozhodnutí. Zkoumaným systémem může být taková drobnost, jakou je spor o košili, ale i závažný problém jako tvorba volebního systému, alokace nákladů znečištění životního prostředí nebo ochrana hospodářské soutěže. Grafický program, který je součástí této práce, je schopen výpočtu nejznámějších forem řešení a vybraných charakteristik zkoumaných kooperativních her.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.