|
Vliv tzv. „Ikea“ efektu na spotřebitele generace Y
Hochvaldová, Jana
Hochvaldová, J. Vliv tzv. "Ikea efektu" na spotřebitele generace Y. Diplomová práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2021. Tato diplomová práce se věnuje působení „Ikea“ efektu na spotřebitele. Pojem „Ikea“ efekt je označován jako skutečnost, kdy lidé přiznávají vyšší hodnotu pro-duktům, na jejichž sestavení se nějakým způsobem podíleli, ve srovnání se stejný-mi produkty, na jejichž kompletaci se nepodíleli. Literární rešerše se zabývá spo-třebitelským chováním a behaviorální ekonomií, které je „Ikea“ efekt součástí. V analytické části diplomové práce je provedena analýza dotazníkového šetření a hloubkových rozhovorů, které výsledky dotazníku rozšiřují. Tyto výsledky jsou následně dány do kontextu s poznatky, které byly získány literární rešerší, a na základě těchto výsledků jsou pak sestaveny doporučení pro firmy, které mohou působení „Ikea“ efektu využít ve své marketingové a obchodní strategii.
|
|
Decoy pricing
Evgenyeva, Ekaterina
Evgenyeva, E. Decoy pricing. Diplomová práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2019. Tato diplomová práce se věnuje kognitivní předpojatosti Decoy pri-cing, která je v poslední době předmětem zájmu společností působících v retailu. V literární rešerši jsou podrobně rozebrány principy působení decoy efektu na spotřebitelské chování, zohledněny poznatky z výzkumů a experimentů. Analytic-ká část práce je zaměřená na zkoumání souvislosti volby respondentů s příslušností ke generaci, pohlaví, skupině produktu a dalším faktorům. Po sta-novení všeobecných závěru vyplývajících z dotazníkového šetření a sestavených Logit modelů je věnována pozornost generaci Z. Eye-trackingový experiment roz-šiřuje hranice a možnosti výzkumu, ukazuje hodnoty, které za normálních okol-ností není možné sehnat. Jsou sestaveny teplotní mapy, analyzovaná oblast zájmu a stimuly. Výsledky experimentu jsou doplněny hloubkovými rozhovory s respondenty, které jsou plné neočekávaných zjištění a poznatků. V závěrečné části dochází k porovnání výsledků s informacemi a experimenty popsanými v literárním přehledu této diplomové práce. Na základě výsledků experimentů a zjištěných poznatku je vytvořeno doporučení pro společnosti, které se rozhodnou použít cenovou strategii Decoy pricing na českém trhu.
|