Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Společenská role barokního tance jako výraz recepce francouzské kultury v 17.-18. století
Suldovská, Klára ; Zdichynec, Jan (vedoucí práce) ; Tinková, Daniela (oponent)
Práce pojednává o francouzském barokním tanci la belle danse a jeho sociálním kontextu. Autorka postupuje od vymezení pojmu barokní tanec, který charakterizuje z hlediska tanečního stylu, a představuje prameny, ze kterých usuzujeme o podobě tance a pohybovém rejstříku (tzn. zejména francouzské taneční příručky). Analýza se zaměřuje na tanec společenský, který je definován pomocí typologie prezentačních a participačních tanců Andriy Nahachewského. Ve druhé kapitole autorka zasazuje fenomén tance do širšího kulturního kontextu, popisuje jeho význam v raně novověké společnosti a příležitosti k tanci. Důraz klade na tanec společenský, jenž byl nedílnou součástí barokních festivit a plesů. Opomenuta nezůstává ani významná role tance ve vzdělání šlechtice a úloha tanečního mistra. Následující kapitola mapuje, zda a jakým způsobem se odrážel francouzský taneční styl v českých zemích. Jádro práce představuje čtvrtá kapitola, v níž autorka zkoumá společenský rozměr tance, sleduje tedy tanec jako prostředek k rozvíjení schopností jedince a jako výraz či cestu k osvojení si řádného společenského bontonu. Analyzuje pasáže o společenských konvencích a etiketě obsažené ve vybraných dobových tanečních příručkách (zejména tanečního mistra Pierra Rameaua), které doplňuje informacemi ze spisů o společenském chování...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.