Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Brügger koncept a jeho využití pro korekci vadného držení těla a prevenci vzniku funkčních poruch pohybového aparátu
KRATKOVÁ, Kateřina
V mé bakalářské práci jsem se zabývala využitím Brüggerova konceptu v terapii a jeho vztahem k ovlivnění VDT a funkčním poruchám pohybového aparátu. Teoretická část se zabývá popisem Brüggerova konceptu a základních pojmů, které doktor Alois Brügger definoval. Příkladem je tendomyóza, funkční svalová kontraktura, rušivé faktory a další. V teoretické části zmiňuji také diagnostiku a podrobně rozepisuji možnosti terapie dle Brüggerova konceptu. Terapie zahrnuje například přípravná opatření, pasivní a aktivní terapeutické postupy, korekci VDT nebo nácvik ADL. V krátkosti zmiňuji také souvislost s hrubou motorikou - posturálním a lokomočním systémem, a to především z hlediska vzniku funkčních poruch pohybového aparátu a VDT, což bylo také jedním z cílů mé práce. Dalším cílem mé práce byl popsat Brüggerův koncept a sestavit vhodnou cvičební jednotku, která tyto poruchy pozitivně ovlivní. Má praktická část byla zpracována formou kvalitativního výzkumu. Celkem jsem zpracovala tři kazuistiky. Součástí bylo vstupní kineziologické vyšetření včetně podrobné anamnézy. Následovala realizace cvičební jednotky během 10 setkání po dobu zhruba dvou měsíců. Následně byl proveden výstupní kineziologický rozbor a jeho porovnání se vstupním. Zjistila jsem tak výsledky, díky nimž jsem následně zodpověděla výzkumné otázky. Na závěr bylo možno říci, že zdravotní stav probandů se zlepšil, nicméně vhodná by byla kontrola s odstupem několika měsíců, kde by se efektivita terapie mnohem lépe projevila.
Charakteristika sedavého životního stylu
KLEČKA, Aleš
Tato bakalářská práce se zabývá charakteristikou sedavého způsobu života a jeho negativními vlivy na lidské zdraví. Fenomén sedavého životního stylu má velký podíl na vzniku civilizačních onemocnění, zejména vertebrogenních, které zaujímají v dnešní době první příčku. V jednotlivých kapitolách práce charakterizuje životní styl, pohyb, sezení a sedavý životní styl. V dalších rozpracovává správné a vadné držení těla, kompenzaci sezení, ergonomii a změnu myšlení. Sedavý styl je předmětem mnoha českých i zahraničních studií. Některé studie vhodné k tématu této práce jsou popsány v kapitole diskuse a porovnávány z hlediska dopadu na životní styl a zdraví člověka. Z diskuse vyplývá, že doba sezení se neustále zvyšuje a s tím i jeho negativní dopady na zdraví člověka.
Posouzení prostorových podmínek a pracovního místa v počítačových učebnách vybraných ZŠ v okrese Písek.
KLUIBEROVÁ, Michaela
Tato diplomová práce se zabývá prostorovými podmínkami a pracovním místem počí-tačových učeben, a také zásadami správného sezení žáků a jejich pocitem pohody v souvislosti s pobytem v počítačové učebně. Teoretická část obsahuje informace o ergonomických požadavcích na uspořádání pracovního místa u počítače, které se týkají stolu, sedadla, monitoru, klávesnice a myši. Dále jsou uvedeny požadavky na prostorové podmínky počítačové učebny a další fakto-ry prostředí. Jedná se o podlahovou plochu, výšku místnosti, rozmístění pracovních míst a faktory jako osvětlení, okna, hluk a mikroklimatické podmínky a větrání. Zmíněny jsou i zdravotní důsledky práce s počítačem, především obtíže pohybové-ho aparátu, obtíže zrakové a psychické. V práci je také popsán pohybový aparát, poloha vsedě a držení těla a příklady kompenzačního cvičení v souvislosti se statickou zátěží. Závěr teoretické části je věnován školní zátěži s jejími důsledky, a také škole podporující zdraví. Cílem diplomové práce je zmapovat prostorové podmínky a pracovní místo v počítačových učebnách vybraných základních škol v okrese Písek. Dále zjistit u žáků pocit pohody v souvislosti s pobytem v počítačové učebně a dodržování zásad správného sezení. Praktická část shrnuje výsledky, které vyplynuly z mého průzkumu. Výzkum byl proveden mezi žáky 6. ? 9. tříd na vybraných základních školách v okrese Písek prostřednictvím vlastního měření, s následným porovnáním zjištěných hodnot s danými kritérii, a pomocí anonymních dotazníků. Měřením byly hodnoceny prostorové podmínky počítačové učebny a pracovní místa žáků a dále dodržování zásad správného sezení. Dotazníky byly zaměřeny na zjištění pocitu pohody žáků v souvislosti s pobytem v počítačové učebně. Zjištěná data byla statisticky testována pomocí chí-kvadrát testu. Konečné výsledky výzkumu ukazují, že pracovní místa v počítačových učebnách základních škol vyhovují ergonomickým požadavkům. I přesto, že žáci mají pro práci vyhovující podmínky, při zjišťování dodržování zásad správného sezení bylo shledáno, že tyto zásady dodržovány nejsou. V hodnocených učebnách byly patrné jisté nedostatky z hlediska prostorových podmínek a dalších faktorů prostředí, i tak ale z výzkumu vyplývá, že žáci pociťují pohodu v souvislosti s pobytem v počítačové učebně. Z důvodu statické zátěže a jejího vlivu na pohybový aparát žáků je nezbytné, aby byly ve školách uplatňovány prvky prevence, především v oblasti zásad správného sezení. Žáci by s nimi měli být seznámeni a jejich dodržování by mělo být pravidelně a důsledně kontrolováno pedagogy. Nedostatky zjištěné v učebnách a na pracovních místech je účelné odstranit pro vytvoření optimálního prostředí a podmínek pro práci žáků. Vhodně upravené pracovní místo je základním požadavkem v prevenci poruch pohybového aparátu a umožňuje také snáze dodržovat zásady pro správný sed. Negativní vlivy dlouhodobého sezení a nevhodných pracovních podmínek, působící na zdraví žáků, jsou významné i s ohledem na budoucnost. Zdravotní potíže mohou být totiž přeneseny až do dospělého věku. Žáci by tedy měli být na tato rizika upozorněni a vedeni k tomu, aby si své pracovní místo vždy před započetím práce vhodně upravili.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.