Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Schopnost reverzního učení u rypošů lysých
STROLENÁ, Pavla
Tato práce je zaměřena na schopnost učení u rypošů lysých. Cílem této práce bylo zhodnotit schopnost asociačního a reverzního učení u těchto hlodavců v jednoduchém Y-bludišti. Zvířata rozlišovala mezi dvěma rozdílnými pachy, jeden z nich byl spojen s odměnou. Druhým cílem této práce bylo zhodnotit vliv pohlaví, tělesné hmotnosti a příslušnosti testovaných jedinců k rodině na výkon v učení. Asociační a reverzní učení bylo úspěšně provedeno, vliv pohlaví, tělesné hmotnosti a příslušnosti k rodině byl v některých případech prokázán.
The establishment of invariable behaviour of rats in novel one-trial trace association task (OTTAT)
Alexová, Daniela ; Stuchlík, Aleš (vedoucí práce) ; Telenský, Petr (oponent)
Animální modely paměti epizodického typu představují důležitou složku výzkumu epizodické paměti. Současně dostupné úlohy testující paměť epizodického typu však zcela nereflektují epizodickou paměť nebo vykazují důležité metodologické nedostatky. V naší laboratoři jsme nedávno vytvořili novou úlohu asociativního učení na jeden pokus (OTTAT), která testuje asociaci časově oddělených stimulů prezentovaných pouze jednou. Tato práce se zabývá zdokonalením protokolu OTTAT prostřednictvím výběru kmene potkanů a charakteristik děliče přihrádek aparátu ("dvířka"), které vedou k optimálnímu ustanovení neměnného chování potkanů v OTTAT. Dále byla testována přesnost asociací vytvořených při OTTAT určením specifity reakce "rychlý únik" vůči podmíněnému podnětu dané zvukové charakteristiky. V experimentu 1 byli potkani (Sprague-Dawley (SD), n = 36; Wistar (WI), n = 17; Long-Evans (LE), n = 8) denně 15 minut po dobu 3 dnů habituováni modifikovanému aparátu se světlou a tmavou přihrádkou (L/D) a se standardními dvířky (otvor 9 x 11 cm). Počty přechodů mezi přihrádkami a časy strávené ve tmavé přihrádce získané ze 3. habituačního sezení byly vyhodnoceny jakožto indikátory neměnného chování potkanů. Zjistili jsme, že potkani WI strávili signifikantně více času ve tmavé přihrádce než potkani LE (p = 0.002) a SD (p =...
Kognitivní schopnosti plazů a metody jejich výzkumu
Polonyiová, Alexandra ; Němec, Pavel (vedoucí práce) ; Landová, Eva (oponent)
Plazi jsou při výzkumu kognitivních schopností blanatých (Amniota) opomíjenou skupinou. Vzhledem k jejich fylogenetickým vztahům k ptákům a savcům jsou však poznatky o stavbě mozku a kognitivních schopnostech plazů důležité pro pochopení jejich evoluce u ostatních skupin amniot. V této práci shrnuji dostupnou literaturu o kognitivních schopnostech plazů, která se soustředí především na prostorovou orientaci, jako je orientace podle různých vizuálních vodítek a kompasu, asociativní učení, především vizuální diskriminaci a operantní podmiňování, a na sociální učení. Ukazuje se, že někteří plazi jsou schopni flexibilního chování a při vhodně zvolené metodice obstojí v celé řadě kognitivních úloh. Překvapivé jsou především schopnosti sociálního učení u solitérně žijících druhů. V práci je stručně zmíněna také velikost a stavba mozku plazů, který představuje neurální substrát pro tyto schopnosti. Klíčová slova: plazi, kognitivní schopnosti, velikost mozku, stavba mozku, prostorová orientace, asociativní učení, sociální učení

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.