Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kulatost krystalu
MOLÍKOVÁ, Veronika
Diplomová práce odkrývá latentně přítomné vztahy provazující teorii vnímání Maurice Merleau-Pontyho a teorii snění Gastona Bachelarda. Skrze nalezení společné báze obou modů zakoušení světa, nastínění interakce tělesnosti a imaginace, jehož intencí bylo objasnění Bachelardova konfúzního, netransparentního pojmu r?verie, se práce zaměří na dílo norského umělce Edvarda Muncha. Cílem krátké intepretace je pohlédnout prismatem Bachelardových, zejména živlových, snových obrazů na Munchovu tvorbu a sledovat jejich "krystalizaci", jak v linii literární, tak v linii výtvarné. Fundamentálním kořenovým systémem vyživujícím "tělo výkladu" se stane dialektika výšin a propastí (o níž se pojednává v Bachelardových knihách Vzduch a sny a Země a snění vůle), jejíž napětí, podobajíc se neviditelnému proudu, vnuká rytmus celému Munchovu magnum opus. V onom vertikálním rozpřažení tak své relevantní místo zaujme jak motiv závrati, tak zrcadlový odlesk strachu z pádu, touha po odhmotnění, vyvázání z pout "látkové výměny", osvobození od "vtělenosti subjektu". Závěrečná kapitola pak doslova "uzavře kruh" vhledem do fenomenologie kulatého. Důležitým médiem, jež načrtává spojnici obou polovin práce a jehož prostřednictvím je konstruována obhajoba vidění jako z podstaty performativního aktu, se stává fenomén čáry. Povaha čáry nabývá hodnoty klíče odemykajícího možnost aplikace bachelardovské metody na umění vizuálního typu, odhaluje implicitní potenci epifanie snových obrazů ve výtvarném umění - ukazuje, že malba není bezduchou mělkou nezaujatou mimesí, ale obsahuje svůj afektivní neviditelný rozměr.
Graffiti, umění nebo vandalismus?
TEREŠČENKO, Artur
Cílem této bakalářské práce bude provedení výzkumu, zaměřeného na komparaci názorů na graffiti. Autor shromáždí pohledy na graffiti od různých respondentů, jichž se tento fenomén dotýká. Například: graffiti z pohledu policie, zástupců škol či veřejné správy, středoškolské mládeže či samotných reprezentantů této subkultury. Práce může svým zaměřením přispět k pochopení různých náhledů na danou problematiku. Závěrem práce autor shrne do formulování možností využití informací o graffiti v rámci prevence kriminality na středních školách. Například může být součástí výstupu práce představení preventivní aktivity na dané téma.
Mýtus a umění ve strukturální antropologii Clauda Lévi-Strausse
HORÁKOVÁ, Markéta
Tato práce se bude zabývat dílem Clauda Lévi-Strausse, významné osobnosti francouzského strukturalismu. Zaměří se na jeho aplikaci strukturalismu na oblast antropologie, zejména na strukturální analýzu mýtu a umění. Cílem této práce bude ukázat příspěvek Clauda Lévi-Strausse ke strukturálnímu zkoumání kulturních fenoménů a případně k teorii estetiky.
Subkultura graffiti. Primitivní vyjádření ulice.
SLAMKOVÁ, Petra
Práce se zabývá subkulturou graffiti v České republice, konkrétně v Českých Budějovicích. V první části seznamuje s pojmem a historií graffiti. Hlavní část je věnována podrobnému popisu subkultury: kdo je writer a crew se kterou maluje, jak se mladý člověk dostane ke graffiti a proč. Dále popisuje vztah subkultury a společnosti, jak na sebe vzájemně reagují a jak se vůči sobě vymezují. Na základě teorie přechodových rituálů (rites de passage) Arnolda van Gennepa, řeší čtvrtá kapitola otázku graffiti jako rituálu. Následujícím dílčím tématem je gender v subkultuře graffiti, protože graffiti není jen čistě mužskou záležitostí. Předmětem polsední části práce je street art a graffiti a umění. Obě témata jsou na hranici subkultury a mainstreamu a z části zasahují až do sféry komerce a obchodu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.