|
Role učitele výtvarné výchovy zaměřená na prezentaci školní výtvarné tvorby
Milerová, Helena ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Řešeným tématem diplomové práce je Role učitele výtvarné výchovy zaměřená na prezentaci školní výtvarné tvorby. Učitel výtvarné výchovy je dávám do souvislosti s kurátorem výstavy, s kurátorskou činností. Kurátor výstavy je relativně nová profesní rovina, velmi podstatná především pro současné výtvarné umění. Teoretická část práce konfrontuje činnosti pedagoga a kurátora výstavy a hledá nové pole významů dvou prostředí, jež spojuje výtvarné umění. Zájmem je zda vůbec a nakolik se profese výtvarného pedagoga a kurátora potkávají, zda se v jejich pracovní náplni najdou společné momenty. Tento hlubší obsah během studia objevuji a popisuji. Následným zájmem je prezentace žákovské tvorby, a to zda znamená důležitou součást činnosti výtvarného pedagoga, na kterou klade důraz a jaké kroky v rámci ní podniká. Dále také jaký je učitelův postoj k výstavám a dalším formám prezentace žákovských prací. V části výchovně vzdělávací se studenti gymnázia seznamují s možnostmi a okolnostmi prezentace jejich vlastních výtvarných prací, seznamují se s pozadím výstavního projektu. Na základě poznatků z teorie a dějin výtvarného umění, konkrétně konceptuálního umění jsou vytvořeny výtvarné práce, které jsou dále uplatněny pro výstavu. Z didaktického hlediska je uplatněna výstava jako vzdělávací prvek výuky. Výsledným...
|
|
Role učitele výtvarné výchovy zaměřená na prezentaci školní výtvarné tvorby
Milerová, Helena ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Řešeným tématem diplomové práce je Role učitele výtvarné výchovy zaměřená na prezentaci školní výtvarné tvorby. Učitel výtvarné výchovy je dávám do souvislosti s kurátorem výstavy, s kurátorskou činností. Kurátor výstavy je relativně nová profesní rovina, velmi podstatná především pro současné výtvarné umění. Teoretická část práce konfrontuje činnosti pedagoga a kurátora výstavy a hledá nové pole významů dvou prostředí, jež spojuje výtvarné umění. Zájmem je zda vůbec a nakolik se profese výtvarného pedagoga a kurátora potkávají, zda se v jejich pracovní náplni najdou společné momenty. Tento hlubší obsah během studia objevuji a popisuji. Následným zájmem je prezentace žákovské tvorby, a to zda znamená důležitou součást činnosti výtvarného pedagoga, na kterou klade důraz a jaké kroky v rámci ní podniká. Dále také jaký je učitelův postoj k výstavám a dalším formám prezentace žákovských prací. V části výchovně vzdělávací se studenti gymnázia seznamují s možnostmi a okolnostmi prezentace jejich vlastních výtvarných prací, seznamují se s pozadím výstavního projektu. Na základě poznatků z teorie a dějin výtvarného umění, konkrétně konceptuálního umění jsou vytvořeny výtvarné práce, které jsou dále uplatněny pro výstavu. Z didaktického hlediska je uplatněna výstava jako vzdělávací prvek výuky. Výsledným...
|
|
Art brut jako problém estetiky
KOCANDOVÁ, Barbora
Tato práce se zabývá problematikou hraničního fenoménu art brut, který vyvolává zajímavé estetické otázky týkající se statusu díla, autora i recipienta. První část práce představuje samotný vhled do historie a vzniku tohoto specifického uměleckého projevu, stejně tak zohledňuje jeho formy a samotný význam, to vše na základě základních teoretických pramenů. Část druhá se pak zabývá problémem autora a autorstvím jako klíčovými otázkami estetiky a zaměřuje se na význam a důležitost autorského pólu v rámci tvorby art brut. Tento význam je hledán ve spojitosti se stěžejními texty umělecké teorie, které autora, jako samostatnou entitu estetické situace, analyzují.
|