|
Černošská zkušenost ve francouzském rapu
Červený, Jan ; Bauer, Paul (vedoucí práce) ; Matějka, Ondřej (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá, jak se vztahují francouzští černošští rappeři Kery James a Youssoupha ke své černošské zkušenosti. Využila aplikaci kritické diskurzivní analýzy na vybrané texty jejich skladeb v časovém rozmezí od roku 2008 do roku 2023. Témata, která se v textech objevovala na základě zjištění kritické diskurzivní analýzy, byla kolonizace, vztahování se k Africe, rasismus, zkušenost se životem ve Francii, boj za lidská práva a odkaz hnutí négritude. Výzkum zjistil, že nejvíce zastoupeným tématem v jejich textech byl rasismus a zkušenost se životem ve Francii. Tento diskurz byl charakteristický diskriminací, pocitem vyloučení a vymezování se vůči univerzalismu francouzského státu. Ostatní tematické diskurzy o kolonizaci, Africe boji za lidská práva a hnutí négritude byly méně přítomny. Pozitivní diskurz, který se vztahoval k pozitivním aspektům černošské zkušenosti ve Francii, byl méně přítomný. Kery James i Youssoupha používají převážně negativní diskurz k vyjádření černošské zkušenosti se životem ve Francii. V jejich černošské zkušenosti se objevuje i transnacionální element, v souladu s teoriemi o černošské diaspoře, tak jak je rozpracoval Paul Gilroy. Diskurz, který Kery James i Youssoupha nejvíce používají konstruuje těžkou realitu života obyvatel černé barvy pleti v současné Francii.
|
|
Rap jako forma politického protestu: Případ muslimských rapperů ve Francii
Babková, Markéta ; Bauer, Paul (vedoucí práce) ; Šindelář, Jakub (oponent)
Práce se zabývá problematikou propojení sfér politiky a náboženství v současné sekulární Francii. Pro bádání v této oblasti byl vybrán případ tří muslimských interpretů hudebního žánru rap conscient. Nejprve se práce zaměřuje na obecnější otázku, za jakých okolností dochází k propojení politiky a náboženství v současné sekulární Francii. Brzy dochází k tomu, že klíčovou roli v tomto propojení hraje právě hudba. Dále se práce snaží zjistit, zda jsou obvinění z proselytismu a islámského fundamentalismu vůči vybraným rapperům pravicovými a radikálně pravicovými stranami opodstatněná. Tohoto zjištění se pokouší dosáhnout pomocí metody kvalitativní obsahové analýzy motivů, které se vyskytují v textech písní, se zaměřením na motiv islámu. Po této analýze a jejím podpoření průzkumem hlubšího kontextu, práce dochází k závěru, že ačkoliv se v textech písní motiv islámu vyskytuje, je to pouze ve formě boje proti islamofobii. Hlavní roli v tvorbě vybraných rapperů hraje spíše obecně boj proti diskriminaci. Polemiky tedy byly nejčastěji způsobeny chybnou interpretací těchto textů.
|