|
Císařská propaganda se zaměřením na ženský prvek v portrétním umění
Mrázková, Eliška ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Titz, Pavel (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na císařskou propagandu v sochařství, na gemách a mincích. Soustředí se především na význam ženského prvku v propagandě, a proto popisuje, k jakým bohyním jsou přirovnávány císařovny a jakým způsobem se tak děje. Dále se zabývá portréty císařů, kteří ve svém zobrazení využívají doprovodu ženských bohyň a personifikací, případně jiných ženských elementů. Hodnotí frekvenci sledovaných ženských námětů v jednotlivých obdobích a jejich proměny, odděluje obecnou sadu propagandistických motivů využívaných každým císařem a ženské prvky specifické jen pro určité vládce. Sleduje postupnou emancipaci v portrétu ženských císařoven či dalších žen z okolí císaře. Rovněž jsou pozorovány společenské změny a jejich odraz v politické propagandě. Časové rozmezí pokrývá vládu Augusta, iulsko- claudijskou dynastii, rok čtyř císařů, flavijskou dynastii, adoptivní císaře a severovskou dynastii.
|
|
Mythological deities and beings associated with water depicted in the mosaics of ancient Rome
Odler, Ján ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Titz, Pavel (oponent)
Táto práca sa zaoberá výjavmi na mozaikách z rímskej doby. Konkrétne bohom a mytologickým postavám spojeným s vodou, ktoré sú na nich zobrazené. Diplomová práca je rozdelená do 10 kapitol. Prvá kapitola je venovaná mytológii bohov a postáv a ich stručnému ikonografickému profilu. alšie kapitoly sú rozdelené podľa oblastí, ktoré boli pod nadvládou Ríma. Každá z týchto kapitol sa alej delí. Priestor je venovaný mozaikám a motívom z týchto oblastí vo všeobecnej rovine, následne sú opísané zozbierané príklady mozaík. Na základe opisov a charakteristík je posledná podkapitola pre danú oblasť venovaná podobnostiam, porovnaniam. Predposledná kapitola sa zameriava na mozaika z hľadiska viacerých aspektov: výroba, technológia, pracovný postup, priestorové umiestnenie, odlišné techniky, podpisy a obchodné značky. V závere sú zhrnuté myšlienky, ktoré vyplývajú zo skúmaného súboru mozaík. Je venovaný priestor motívom a konkrétnym postavám. Kľúčové slová Ikonografia, mozaiky, rímske umenie, božstvá
|
|
Necropoleis on the Vatican Hill. The decoration analysis and its paralels Roman art.
Michalcová, Jana ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Titz, Pavel (oponent)
Obsahom predloženej diplomovej práce je pojednanie na tému "Nekropoly na území Vatikánu. Interpretácia výzdoby a jej paralely v rímskom umení." Diplomová práca sa člení na niekoľko častí, ktoré sú podrobnejšie rozobraté. Prvá časť sa zaoberá podobou vatikánskej oblasti v antickom svete. Zrovnáva tak vývoj oblasti v antickej a modernej dobe. Druhá časť práce sa orientuje rozboru jednotlivých mauzóleí nekropole pozdĺž Via Cornelie, rozboru ich dekorácie. Práca sa snaží vyhľadať paralely prezentovaných námetov v rímskom umení, ktoré poukazujú na využívanie daného ikonografického materiálu v iných prostrediach a historických obdobiach rímskeho umenia. Ďalšia časť diplomovej práce sa venuje prezentácii nekropoly pozdĺž Via Triumphalis. Prezentuje najdôležitejšie hrobky v jednotlivých sektoroch a v samostatných kapitolách rozoberá podrobnejšie vybrané námety, ktorých význam sa prelína z pohanského do kresťanského sveta. Nasledujúca časť sa venuje rozboru vybraných sarkofágov so zameraním sa na námety ich dekorácie. Následne dochádza k zrovnaniu oboch sledovaných kontextov. Posledná časť práce sa venuje datovaniu niekoľkých lámp z oblasti nekropole pozdĺž Via Triumphalis. Kľúčové slová Vatikán, nekropola, Via Cornelia, Via Triumphalis, antika, rané kresťanstvo, rímske umenie, dekorácia, sarkofágy
|
|
Císařská propaganda se zaměřením na ženský prvek v portrétním umění
Mrázková, Eliška ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Titz, Pavel (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na císařskou propagandu v sochařství, na gemách a mincích. Soustředí se především na význam ženského prvku v propagandě, a proto popisuje, k jakým bohyním jsou přirovnávány císařovny a jakým způsobem se tak děje. Dále se zabývá portréty císařů, kteří ve svém zobrazení využívají doprovodu ženských bohyň a personifikací, případně jiných ženských elementů. Hodnotí frekvenci sledovaných ženských námětů v jednotlivých obdobích a jejich proměny, odděluje obecnou sadu propagandistických motivů využívaných každým císařem a ženské prvky specifické jen pro určité vládce. Sleduje postupnou emancipaci v portrétu ženských císařoven či dalších žen z okolí císaře. Rovněž jsou pozorovány společenské změny a jejich odraz v politické propagandě. Časové rozmezí pokrývá vládu Augusta, iulsko- claudijskou dynastii, rok čtyř císařů, flavijskou dynastii, adoptivní císaře a severovskou dynastii.
|
|
Mythological deities and beings associated with water depicted in the mosaics of ancient Rome
Odler, Ján ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Titz, Pavel (oponent)
Táto práca sa zaoberá výjavmi na mozaikách z rímskej doby. Konkrétne bohom a mytologickým postavám spojeným s vodou, ktoré sú na nich zobrazené. Diplomová práca je rozdelená do 10 kapitol. Prvá kapitola je venovaná mytológii bohov a postáv a ich stručnému ikonografickému profilu. alšie kapitoly sú rozdelené podľa oblastí, ktoré boli pod nadvládou Ríma. Každá z týchto kapitol sa alej delí. Priestor je venovaný mozaikám a motívom z týchto oblastí vo všeobecnej rovine, následne sú opísané zozbierané príklady mozaík. Na základe opisov a charakteristík je posledná podkapitola pre danú oblasť venovaná podobnostiam, porovnaniam. Predposledná kapitola sa zameriava na mozaika z hľadiska viacerých aspektov: výroba, technológia, pracovný postup, priestorové umiestnenie, odlišné techniky, podpisy a obchodné značky. V závere sú zhrnuté myšlienky, ktoré vyplývajú zo skúmaného súboru mozaík. Je venovaný priestor motívom a konkrétnym postavám. Kľúčové slová Ikonografia, mozaiky, rímske umenie, božstvá
|
|
Císařský portrét od Augusta po Trajána
Mrázková, Eliška ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Titz, Pavel (oponent)
Práce se zabývá zobrazením císařů a jejich manželek ve volném sochařství a na mincích. Časové období zahrnuje dobu Augustovu, vládu julsko-klaudijské dynastie, rok čtyř císařů, flavijskou dynastii a Nervu a Traiana z linie "adoptivních císařů". Práce srovnává umělecké zpodobnění císařů s informacemi v antických literárních pramenech. Zachycuje geografické rozdíly v uměleckém ztvárnění panovníků. Rovněž se zabývá otázkou, čím se lišilo jejich zobrazení před a po převzetí vlády a souvislostí s římskou politickou propagandou. Práce je také doplněna o historické pozadí.
|
|
Necropoleis on the Vatican Hill. The decoration analysis and its paralels Roman art.
Michalcová, Jana ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Titz, Pavel (oponent)
Obsahom predloženej diplomovej práce je pojednanie na tému "Nekropoly na území Vatikánu. Interpretácia výzdoby a jej paralely v rímskom umení." Diplomová práca sa člení na niekoľko častí, ktoré sú podrobnejšie rozobraté. Prvá časť sa zaoberá podobou vatikánskej oblasti v antickom svete. Zrovnáva tak vývoj oblasti v antickej a modernej dobe. Druhá časť práce sa orientuje rozboru jednotlivých mauzóleí nekropole pozdĺž Via Cornelie, rozboru ich dekorácie. Práca sa snaží vyhľadať paralely prezentovaných námetov v rímskom umení, ktoré poukazujú na využívanie daného ikonografického materiálu v iných prostrediach a historických obdobiach rímskeho umenia. Ďalšia časť diplomovej práce sa venuje prezentácii nekropoly pozdĺž Via Triumphalis. Prezentuje najdôležitejšie hrobky v jednotlivých sektoroch a v samostatných kapitolách rozoberá podrobnejšie vybrané námety, ktorých význam sa prelína z pohanského do kresťanského sveta. Nasledujúca časť sa venuje rozboru vybraných sarkofágov so zameraním sa na námety ich dekorácie. Následne dochádza k zrovnaniu oboch sledovaných kontextov. Posledná časť práce sa venuje datovaniu niekoľkých lámp z oblasti nekropole pozdĺž Via Triumphalis. Kľúčové slová Vatikán, nekropola, Via Cornelia, Via Triumphalis, antika, rané kresťanstvo, rímske umenie, dekorácia, sarkofágy
|