|
The World of David Walliams and Roald Dahl's Children's Books. A Comparative Analysis
TŮMOVÁ, Eliška
Práce se prostřednictvím srovnávací analýzy prozaické tvorby dvou britských autorů dětské literatury pokusí popsat dynamiku vývoje tvorby pro dětské čtenáře v kontextu britské fantastické literatury. Na příkladech z děl současného autora D. Walliamse se práce bude zabývat tématy, motivy a způsobem vyprávění autora humorné dětské prózy v porovnání s literárním odkazem děl Roalda Dahla. Pozornost se soustředí na formu literární grotesky a nadsázky, která v kontextu tvorby pro dětské čtenáře otevírá kontroverzní témata v případě obou uvedených autorů.
|
|
Roald Dahl's Children's Books and Short Stories for Adults
VOJNOVÁ, Pavlína
Předmětem zkoumání bakalářské práce je literární tvorba britského autora Roalda Dahla, který specifickým přístupem k literárnímu kánonu dětské literatury obohatil tvorbu určenou dětskému čtenáři nejen ve 20. století. Práce si klade za cíl porovnat autorův přínos v kontextu britské dětské literatury a literatury pro dospělé čtenáře. Jádrem práce bude srovnávací analýza Dahlovy tvorby, nalézání společných témat, motivů a morálního přesahu dětských příběhů a povídek a románu pro dospělé čtenáře. Práce v závěrečné kapitole porovná filmové adaptace příběhů pro dětské čtenáře a jejich originální literární předlohu.
|
|
Female Characters and the Relationship of Women to Children in Roald Dahl's Children's Fiction
BUBLOVÁ, Kateřina
Cílem bakalářské práce je literární analýza charakteristiky ženských postav v tvorbě Roalda Dahla určené dětskému čtenáři. Roald Dahl proslul jako autor groteskní prózy pro dospělé a pro jeho tvorbu pro děti je příznačný černý humor, nadsázka, groteskní prvky a určitá kontroverze jeho děl (Čarodějnice, Jirkova zázračná medicína, aj.). Práce nejprve představí Roalda Dahla a jeho dílo v jednotlivých kategoriích čtenářů (dětský a dospělý čtenář) anásledně se bude zabývat tématem antifeministického přístupu autora k ženským postavám, a to především v Dahlově próze Čarodějnice (The Witches). Teoretickým základem práce bude srovnání pojetí ženských postav v klasické pohádce bratří Grimmů (Bettelheim) a charakteristika ženských postav v Dahlově tvorbě pro dětské čtenáře. Praktická část práce dále posoudí vliv vzorů a modelových postav na dětského čtenáře v Dahlově tvorbě pro děti včetně možných kontroverzí ve výkladu a interpretaci čtení. Role humoru, nadsázky a grotesky bude předmětem závěrečných zkoumání v rámci bakalářské práce.
|
|
Didaktický potenciál knih Roalda Dahla a jejich využití na 1.st. ZŠ
Sýkorová, Michaela ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Resumé Diplomová práce pojednává o didaktickém potenciálu knih Roalda Dahla a zkoumá možnosti jejich využití na prvním stupni základní školy. Cílem práce je hlubší analýza dvou vybraných děl Roalda Dahla (konkrétně: Danny, mistr světa a Karlík a továrna na čokoládu) a soustřeďuje se jak na didaktickou stránku analýzy, tak na literárně-teoretickou. Nedílnou součástí práce jsou vyučovací jednotky, vycházející z analýzy a založené na úryvcích z dvou vybraných Dahlových knih. Výběr úryvků a metod je didakticky okomentován. Na základě praktického prověření jsou výsledky průběhu vyučovacích jednotek náležitě reflektované. Práce informuje také o životě Roalda Dahla a zasazuje jeho díla do kontextu jeho života. V neposlední řadě se práce soustřeďuje na minivýzkum četnosti Dahlových textů v čítankách pro čtvrté ročníky základních škol.
|
|
The Readers' Reception of Roald Dahl's Books. Children and Adult Readers and Their Way to the Grotesque
MASLÁKOVÁ, Lucie
Předmětem zájmu bakalářské práce je srovnání pojetí groteskna v tvorbě Roalda Dahla určené pro děti a pro dospělé čtenáře. V teoretické části se práce pokusí definovat pojetí grotesky a roli černého humoru v povídkové tvorbě a v autorově dětské literatuře. Jádrem výzkumu bude literárněvědná analýza groteskních prvků Dahlovy poezie pro děti Revolting Rhymes, povídkové tvorby z výborů Kiss, Kiss a dále zpracování autorovy prózy Charlie and the Chocolate Factory. Součástí recepce vybraných textů bude analýza motivů násilí a literární hyperboly včetně recepce filmových zpracování Dahlových děl.
|
|
Didaktický potenciál knih Roalda Dahla a jejich využití na 1.st. ZŠ
Sýkorová, Michaela ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Resumé Diplomová práce pojednává o didaktickém potenciálu knih Roalda Dahla a zkoumá možnosti jejich využití na prvním stupni základní školy. Cílem práce je hlubší analýza dvou vybraných děl Roalda Dahla (konkrétně: Danny, mistr světa a Karlík a továrna na čokoládu) a soustřeďuje se jak na didaktickou stránku analýzy, tak na literárně-teoretickou. Nedílnou součástí práce jsou vyučovací jednotky, vycházející z analýzy a založené na úryvcích z dvou vybraných Dahlových knih. Výběr úryvků a metod je didakticky okomentován. Na základě praktického prověření jsou výsledky průběhu vyučovacích jednotek náležitě reflektované. Práce informuje také o životě Roalda Dahla a zasazuje jeho díla do kontextu jeho života. V neposlední řadě se práce soustřeďuje na minivýzkum četnosti Dahlových textů v čítankách pro čtvrté ročníky základních škol.
|