Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zdroje a interakce ionizujícího záření v nukleární medicíně pro radiologické asistenty
PRCHALOVÁ, Anna
V současné době není dostupný vhodný edukační text na téma zdroje a interakce ionizujícího záření v nukleární medicíně, který by byl přiměřený fyzikálním znalostem studentů oboru Radiologický asistent a dalších příbuzných oborů. V této bakalářské práci bylo snahou zpracovat aplikací kurikulárního procesu ucelený edukační text, který pojednává o radionuklidové diagnostice a terapii pro radiologické asistenty a příbuzné obory na základě analýzy současného stavu vědeckého poznání ve zkoumané oblasti. Vybraná problematika je zpracována v teoretické části práce a byla upravena pro vybranou skupinu adresátů ve formě edukačního textu. Srozumitelnost textu byla ověřena statistickým šetřením za použití vědomostního testu, který respektoval téma edukačního textu a byl proveden u vybrané skupiny studentů oboru Radiologický asistent.
Technické základy termografie pro radiologické asistenty
SOSNA, Filip
Bakalářská práce řešila pomocí aplikace kurikulárního procesu problematiku technických základů termografie. Bakalářská práce se zhostila zkoumání vytyčeného problému následujícím způsobem splnění cílů práce a ověřování hypotéz: Cíl 1: Provedení systémové analýzy technických základů termografie a přizpůsobení výsledků možnostem radiologických asistentů - Cíl 1 byl splněn provedením systémové analýzy strukturních úrovní technických základů termografie. Cíl 2: Provedení komparativní analýzy úrovní technických základů termografie v zahraničí a v České republice - Cíl 2 byl splněn komparací mezi Amerikou, Asií, Evropou a Českou republikou (s neúspěšným výsledkem pro Českou republiku). Cíl 3: Výsledky systémové analýzy, přizpůsobené potřebám a možnostem budoucích radiologických asistentů, převést do edukační podoby - Cíl 3 byl splněn na základě vybrané edukační teorie a její aplikací. Cíl 4: Výběr vhodné edukační teorie pro zprostředkování poznatků o technických základech termografie radiologickým asistentům - Cíl 4 byl splněn výběrem teorie kurikulárního procesu. Hypotéza H1: Edukační podobu technických základů termografie pro zkoumanou skupinu adresátů lze vytvořit aplikací teorie kurikulárního procesu - Úspěšné implikování jednotlivých variantních forem kurikula na zkoumanou poznatkovou oblast technických základů termografie umožnilo přijmout hypotézu H1. Hypotéza H2: Znalosti adresátů edukace v oblasti technických základů termografie budou mít prostřednictvím implementovaného kurikula rozdělení blízké Gaussovu rozdělení - Úspěšné aplikování vybraných typů teoretických rozdělení (exponenciálního rozdělení, normálního rozdělení) na výsledku edukačního testu umožnilo přijmout hypotézu H2. Mezi teoretické přínosy bakalářské práce patří např. návrh strukturních úrovní systému technických základů termografie. Mezi praktické přínosy bakalářské práce patří např. vytvoření edukačního textu a testu pro oblast technických základů termografie. Na základě dosažených výsledků lze také navrhnout navazující práce - např. prozkoumání možností zvýšení používání termografických zobrazovacích metod v České republice.
Fyzikální základy termografie pro radiologické asistenty
LÁVIČKA, Šimon
V současné době není k dispozici edukační materiál pro radiologické asistenty a studenty tohoto oboru, který by pojednával o fyzikálních základech termografie. Zejména materiál, který by byl přiměřený předpokládaným fyzikálním a matematickým znalostem potřebným pro obor Radiologický asistent a další příbuzné obory. V termografii vidí část vědecké obce slibnou metodu pro mammologii, revmatologii, ortopedii, angiologii a stomatologii. Výše zmíněná motivace vedla k vypracování této bakalářské práce, ve které byly vytyčeny následující cíle: Výběr teorie přenosu poznatků na úroveň oboru "Radiologický asistent" a dalších příbuzných oborů. Vytvoření edukačního textu, který bude respektovat vybranou teorii a odrážet zákony záření černého tělesa. Zmapování současného stavu znalostí termografie u adresátů. Na základě analýzy současného stavu a vytyčení cílů byly formulovány dvě hypotézy: Aplikací teorie kurikulárního procesu lze vytvořit významné složky projektového kurikula pro danou skupinu adresátů edukace. Znalosti adresátů budou mít v oblasti fyzikálních základů termografie teoretické rozdělení blízké rozdělení normálnímu. Vhodnou teorií pro přenos poznatků z vědy do edukační sféry se ukázala být teorie kurikulárního procesu, jejíž aplikabilita byla přijata i zahraniční vědeckou komunitou viz impaktovaná publikace (Záškodný, 2012). Nejprve byl připomenut obecně známý vztah infračerveného záření k termografii, dále bylo nutné shrnout a analyzovat objevené teoretické fyzikální podklady k dnešnímu datu, nejdůležitější pro termografii rovněž ve vztahu k záření černého tělesa. V práci jsou uvedeny a popsány následné fyzikální zákony: Stefanův-Boltzmannův zákon, Wienův zákon posuvu, Rayleigh-Jeansonsův zákon a Planckův vyzařovací zákon, přičemž je nutné zejména zdůraznit vztah těchto zákonů k záření černého tělesa, jehož teplota je 0 K nebo -273,15 přes vysvětlení parametru emisivity, která je bezrozměrnou veličinou určující schopnost vyzařování tepla. Parametr emisivity je poměrem vyzařování daného tělesa k intenzitě vyzařování absolutně černého tělesa se stejnou teplotou. Její hodnota musí být v termokameře zadána. Následně byl vytvořen vědomostní test čítající osmnáct otázek s výběrem ze čtyř možností, přičemž pouze jedna byla považována za správnou. Adresátem bylo dvacet pět radiologických asistentů aktivně činných ve svém oboru ve věku od dvaceti tří do padesáti tří let, s délkou praxe od půl roku do třiceti jednoho roku. V kvantifikaci znalostí adresátů bylo použito metod deskriptivní a matematické statistiky. Takto bylo zpracováno všech dvacet pět testů. Provedení neparametrického testování empirického rozdělení četností získaných bodových hodnocení těchto testů ukázalo, že druhá z nastavených hypotéz nebyla potvrzena. Znalosti adresátů byly vyšší, než hypotetický předpoklad.
Vliv koncentrace jodu v kontrastní látce na kvalitu CT zobrazení
RANŠOVÁ, Pavlína
V naší práci jsme měřením in vitro a in vivo zjišťovali absolutní i relativní denzity různých kontrastních látek v závislosti na obsahu jodu. Prokázali jsme, že relativní denzita kontrastních látek stoupá se snižujícím se obsahem jódu a tedy že absolutní hodnoty denzity nejsou přímo úměrné obsahu jodu v těchto látkách. Pro měření in vitro (originální balení ve skle) jsem použili 4 různé kontrastní látky pod obchodními názvy Visipaque 270, Visipaque 320, Ultravist 370 a Iomeron 400. Měření probíhalo na přístroji CT Somatom Emotion Duo (Siemens, Forchheim, Německo). Standardním protokolem za standardních podmínek jsme skenovali jednotlivě balení kontrastní látky. Údaje byly zapisovány do tabulek. Pro měření in vivo jsme použili retrospektivně vybraný soubor pacientů se standardním vyšetřením břicha se zadaným standardním protokolem na témže CT přístroji i na tlakovém injektoru CT 9000 Advantage (Liebel-Flarsheim, Mallinckrodt, USA). Celkově byla zaznamenána data 258 pacientů: věk, pohlaví, denzita krve po podání kontrastní látky i.v. v úrovni bráničního hiátu a v úrovni bifurkace, AP rozměr pacienta v úrovni hiátu. Průměrné denzity pak byly u jednotlivých značek kontrastních látek porovnávány a byla zjištěná dobrá korelace s výsledky měření in vitro. Naměřené hodnoty pak byly dále analyzovány. Zjišťovali jsme závislosti naměřených denzit k věku, změny denzity naměřené v úrovni hiátu a v úrovni bifurkace u jednotlivých kontrastních látek. Pro praktické použití jsme dále zkoumali závislost denzity krve na AP rozměru pacienta, kde jsme prokázali dobrou korelaci snížení denzity při vzrůstajícím AP rozměru, jako jednoduchém parametru nahrazujícím zjišťování váhy pacientů.
Úloha radiologického asistenta při angiografických výkonech
EISNER, Tomáš
Angiografie jako rentgenové vyšetření cévního řečiště zaznamenala od svého vzniku výrazný vývoj. Od translumbální přímé punkce aorty přes Seldingerovu techniku vedla cesta ke zjemnění techniky a tím ke značnému snížení výskytu periprocedurálních komplikací. Angiografické výkony a materiály pro ně, přístrojová technika a možnosti práce s obrazem se stále výrazně zdokonalují. Invazivní angiografická vyšetření jsou nahrazována neinvazivními výkony pomocí ultrasonografie, magnetické rezonance či počítačové tomografie. Přesto zůstávají nedílnou součástí vyšetřovacích algoritmů, zvláště při intervenčních výkonech na cévách. Společným znakem invazivních výkonů na angiografickém pracovišti - kromě diagnostiky také u intravaskulární ultrasonografie anebo u výkonů terapeutických, jako je perkutánní transluminální angioplastika, implantace stentů, embolizace cév, trombolýza a trombektomie a další - je použití skiaskopie spojené s ionizujícím zářením a intravaskulární podávání kontrastních látek. V diagnostickém zobrazování cév má trvale nezastupitelnou roli radiologický asistent. Musí ovládat dobře průběh jednotlivých výkonů a posloupnost úkonů lékaře, aby mohl včas splnit jeho požadavky, a zároveň musí znát případná rizika komplikací a včas a správně na ně reagovat. Dále musí dobře obeznámen s ovládáním angiografickým přístroje a automatické stříkačky a zvládat techniku postprocessingové úpravy obrazu. Kvalitní práce radiologického asistenta by tak měla mít zásadní vliv na možnost kontroly a snižování dávky ionizujícího záření pro pacienta i pro vyšetřující personál i na množství a případné vedlejší reakce na podané kontrastní látky. Na základě vlastních zkušeností s asistencí při 4 628 nekoronárních a 14 620 koronárních angiografií v posledních 10 letech (1997 - 2006) jsem na vzorovém souboru 40 pacientů poukázal na zátěž nemocného ionizujícím zářením při nezbytné kontinuální a pulsní skiaskopii. Zpracované výsledky měření získaných při angiografii tepen dolních končetin na Kardioangiografickém oddělení Fakultní nemocnice v Motole. Výsledky prokázaly výhody pulsní skiaskopie, digitálního zpracovávání obrazu a s ním spojených úprav včetně trojrozměrného zobrazování a potvrdily tak předpoklady týkající se dávek ionizujícího záření i množství podané kontrastní látky. Z výsledků práce doporučuji věnovat pozornost novým zobrazovacím technikám spojeným s invazivní angiografií zpracovávaným digitální technikou a zařadit tyto poznatky do systému celoživotního vzdělávání radiologických asistentů.
Poranění hrudní a bederní páteře - postavení jednotlivých zobrazovacích metod v diagnostice a terapii
DOLEŽALOVÁ, Martina
Tato práce informuje o poranění hrudní a bederní páteře se zaměřením na práci radiologického asistenta. Poranění páteře patří mezi nejzávažnější poranění a jejich incidence stále stoupá. K diagnostice těchto poranění se používají radiologické zobrazovací metody jako skiagrafie, počítačová tomografie a magnetická rezonance, která provádí právě radiologický asistent. Pokud jsou tato poranění léčena operativně, setkává se s nimi radiologický asistent i na operačních sálech. Zde obsluhuje skiaskopické přístroje a pomáhá tak operatérovi s navigací výkonu. Je důležité, aby radiologický asistent správně ovládal postupy při všech výkonech které provádí a dbal na radiační ochranu. Důsledkem nekvalitně odvedené práce radiologického asistenta může být špatné nebo pozdní stanovení diagnózy a zvýšená radiační zátěž pro pacienta a v případě terapeutických výkonů i pro přítomný zdravotnický personál. V práci dále rozebírám soubor pacientů hospitalizovaných od 1.1.2006 do 31.12.2006 na neurochirurgickém oddělení Fakultní nemocnice v Hradci Králové s diagnózou zlomenina hrudního nebo bederního obratle. Soubor čítá 84 pacientů ( 48 žen a 36 mužů ). Uvádím věkovou charakteristiku souboru, četnost postižení jednotlivých obratlů hrudní a bederní páteře, procentuální zastoupení jednotlivých terapeutických metod. Hlavně se však věnuji radiologickým metodám, kterými byli tito pacienti vyšetřováni a chybám, které jsme v jejich zhotovení zaznamenali.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.