Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Prevence zneužívání legálních návykových látek - alkoholu, tabákových výrobků a energetických nápojů žáky prvního stupně vybraných základních škol na Českobudějovicku.
ANTALOVÁ, Dominika
Diplomová práce se zabývá způsoby prevence zneužívání legálních návykových látek žáky prvního stupně základních škol. Práce je zaměřena na užívání alkoholu, tabákových výrobků a energetických nápojů. Respondenty se stali žáci prvního stupně základních škol na Českobudějovicku. Cílem této práce je objasnit, zda a do jaké míry jsou rizikem užívání legálních návykových látek alkoholu, tabákových výrobků a energetických nápojů zasaženi žáci prvního stupně. Mnoho výzkumných prací zabývajících se tímto tématem je zaměřeno na cílovou skupinu žáků druhého stupně základní školy nebo na středoškoláky. V dnešní době ale bohužel musíme počítat s tím, že se návykové látky rozšiřují i na okruh žáků stupně prvního. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá definicemi, jako je legální návyková látka, alkohol, tabákové výrobky, energetické nápoje, rizikové chování, návykové chování, prevence, rodinné prostředí apod. Praktická část je zpracována pomocí kvantitativního výzkumu. Mezi žáky čtvrtých a pátých tříd českobudějovických základních škol bylo rozděleno celkem 304 dotazníků. Základní školy byly vybrány podle lokality. Tři základní školy se nacházejí přímo v centru Českých Budějovic a zbylé tři školy můžeme zařadit mezi školy z okrajových částí města. Další částí výzkumu bylo zmapování minimálních preventivních programů jednotlivých škol. Provedeným výzkumem byl zjištěna míra výskytu legálních návykových látek u žáků prvního stupně základních škol. Žáci jsou nejvíce zasaženi užíváním energetických nápojů. Na prvním stupni základních škol se můžeme setkat i se zneužíváním alkoholu. V nejmenší míře se u žáků čtvrtých a pátých tříd vyskytuje užívání tabákových výrobků. Výzkum navíc ukázal, že prevence užívání návykových látek na základních školách probíhá v rámci výuky, dále je uskutečňována prostřednictvím rodičů žáků. Pomocníkem v prevenci jsou i média (televize a internet). I přes probíhající preventivní programy si část žáků neuvědomuje škodlivost zkoumaných návykových látek. Poměrně veliký problém měli žáci s identifikací škodlivé návykové látky obsažené v energetických nápojích. Výsledky zpracovaných dotazníků mohou být částečně ovlivněny faktem, že ne všichni žáci odpovídali zcela pravdivě i přesto, že každý z nich byl informován o anonymitě při zpracování dotazníků.
Primární prevence rizikového chování na středních odborných školách v okrese České Budějovice
TŮMOVÁ, Kristýna
Tato bakalářská práce se zabývá tématem primární prevence rizikového chování na středních odborných školách v okrese České Budějovice. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Prvním cílem této bakalářské práce bylo zjistit a popsat, jaké typy preventivních programů jsou v oblasti prevence rizikového chování na vybraných středních odborných školách v okrese České Budějovice realizovány. Dalším cílem bylo zjistit a popsat, jaké strategie vybrané střední odborné školy v okrese České Budějovice uplatňují při řešení výskytu rizikového chování. Pro sběr informací jsem zvolila kvalitativní typ výzkumu, který probíhal metodou dotazování, formou polostrukturovaného rozhovoru. V rámci výzkumu jsem oslovila jedenáct středních odborných škol v okrese České Budějovice, z nichž deset škol bylo ochotno spolupracovat. Po domluvě se školními metodiky prevence či s jinými osobami pověřenými zajišťováním prevence jsem realizovala rozhovory, které probíhaly se zmíněnými osobami v prostorách těchto škol. Výsledky výzkumu ukazují, že v rámci prevence se všechny zahrnuté školy řídí metodickými pokyny Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Prevence je nejčastěji zajišťována formou přednášek, besed, adaptačních kurzů a také zážitkových programů. Mezi nejčastější strategie v případě výskytu rizikového chování u studentů patří informování rodičů a následně pohovor s rizikovým studentem. V případě výskytu konkrétního rizikového chování se snaží prevenci zaměřovat na tuto problematiku. Bakalářská práce může sloužit jako podklad pro metodiky prevence, pedagogy, sociální pracovníky, a všechny ostatní, kteří se zabývají problematikou rizikového chování studentů na středních školách, a svými poznatky může zároveň posloužit při sestavování Minimálního preventivního programu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.