Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Filosofie výchovy v díle Jana Amose Komenského
Florianová, Eliška ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Diplomová práce Filosofie výchovy v díle Jana Amose Komenského je zaměřena na vytyčení hlavních bodů v díle zmíněného myslitele, filosofa, teologa a velkého pedagoga. Zabývám se zde filosofií jako takovou, vlivem jednotlivých významných osobností na tvorbu Komenského. Dále celkově ovzduším doby 17. století, vlivem osobního života na tvorbu a také vědeckých objevů a vynálezů. Komenský byl velkým vychovatelem a pedagogem v praxi i v metodice, kterou se zabývám v další části práce, která je postavena na výchově a jeho vychovatelském úsilí jak přímém, tak metodickém. Komentuji zde jeho úsilí v díle a zabývám se velkým celkem spisovatelským Opera didactica omnia, a jeho vrcholným dílem, které mělo veškeré jeho snažení univerzalizovat a sjednotit. Tímto dílem je Obecná porada o nápravě věcí lidských. Poté se snažím převést jeho snažení v rámci podobného ovzduší do dnešní doby a paralelizovat jej s dnešními problémy a praktickými úkony ve vzdělávání, školství a vychovatelství.
Didaktické zásady J.A. Komenského a jejich realizace v současné výuce německého jazyka
Černá, Stanislava ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
NÁZEV: Didaktické zásady J. A. Komenského a jejich realizace v současné výuce německého jazyka AUTOR: Stanislava Černá KATEDRA: Katedra germanistiky VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Dagmar Švermová Tato diplomová práce se zabývá osobností významného českého myslitele J. A. Komenského a jeho didaktickými zásadami, ze kterých jsou mnohé platné dodnes. Nejvíce bývá akcentována aktivnost, motivace a vnímání žáka všemi smysly. Poslední zmíněnou zásadu může zajistit činnostně orientovaná výuka; motivovat a aktivizovat žáka také výuka problémová nebo projektová. Teoretická část práce je věnována vymezení zásad, chápání principu aktivnosti dříve a nyní, jeho uplatnění v rámci cizojazyčné výuky a vymezení cílů a klíčových kompetencí. Navazující praktická část popisuje realizaci dvou projektů, na kterých bylo ověřeno, že je zařazování projektů do výuky německého jazyka (v případě správně zvolených cílů a metod) vhodným motivačním a aktivizačním nástrojem. KLÍČOVÁ SLOVA: J. A. Komenský, didaktické zásady, vyučování německého jazyka, aktivnost, činnostně orientovaná výuka, projektová výuka
Consultatio jako žánr dobové nábožensko-politické polemiky a Consultatio J. A. Komenského
Balík, Vojtěch
Termín consultatio (konzultace, porada) se v 16. a 17. století ujal primárně v nadpisech odborných publikací medicínských, a nato také právních. Zdá se, že odvozeně se pak stal oblíbeným v písemně vedené veřejné debatě, či spíše v polemice v oboru nábožensko-politickém. Formálně jako consultatio (nezřídka posílená přívlastky jako utilis, salubris, orthodoxa, catholica…) byly představovány jak seriozní odborné práce, tak často i dílka téměř pamfletické úrovně. Jestliže se však J. A. Komenský rozhodl uvést své stěžejní životní dílo právě jako consultatio, jistě se tím jen nehlásil k tradičnímu žánru, ale – podobně jako i v jiných případech nadpisů svých děl – sáhl do hloubky významu toho slova a zapojil je do služby svého záměru. Navíc, jak víme, měl před očima i skutečné konzultace, shromáždění a schůze politiků, představitelů mezináboženského dialogu apod.
Plný tet: 2015_C_0451184 - Stáhnout plný textPDF
Plný text: content.csg - Stáhnout plný textPDF
Tradice a současnost česko-nizozemských vztahů
Smrčinová, Tereza ; Veselý, Zdeněk (vedoucí práce) ; Krines, Vlastimil (oponent)
Diplomová práce analyzuje vývoj vzájemných česko-nizozemských vztahů od prvních středověkých kontaktů až do současnosti. Práce je rozdělena do jednotlivých kapitol chronologicky, ale důraz je kladen i díky množství pramenů na 20. století. Bilaterální vztahy těchto dvou aktérů mezinárodních vztahů jsou zkoumány na úrovni politické, ekonomické a kulturní. Práce vychází především z archivních pramenů Ministerstva zahraničních věcí ČR a je prvním obdobným přehledem vzájemných česko-nizozemských vztahů ve třech výše zmíněných rovinách.
Komeniologické studie Jana Patočky
Schifferová, Věra
Příspěvek pojednává o komeniologické koncepci Jana Patočky. Patočka ve svém více než třicetiletém komeniologickém bádání hledal odpověď na otázku, jakou pozici zaujímá Komenský v evropském myšlení. Přínos Komenského spatřoval především ve vytvoření systematické filosofie výchovy a založení systematické pedagogiky. Výchova je pro Komenského cesta k všeobecnému návratu k všeobecnému řádu a panharmonii. Komenského labyrint je podle Patočky i labyrintem dnešního lidstva. Také my dnes potřebujeme pedagogiku universální konverze, jejímž předobrazem je podle Patočky Komenského Vševýchova.
Andrzej Frycz Modrzewski - předchůdce Komenského?
Bečková, Marta
Srovnání názorů polského humanisty a společenského reformátora A. F. Modrzewského (ok. 1503-1572) s dílem J. A. Komenského. A. F. Modrzewski je autorem spisu "Comentariorum de Republica emendanda libri quinque". Komenský o Fryczovi věděl, nemáme však doklad, že byl s jeho dílem seznámen. Shody bývají shledávány zejména v Komenského Panorthosii a Gentis felicitas.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.