|
Dílo Johanna Sebastiana Bacha v sémiotické perspektivě
JAROLÍMOVÁ, Jana
Tato disertační práce se zabývá sémiotickým potenciálem díla J. S. Bacha. Téma navazuje na diplomovou práci Hudba jako znak a autorčinu pedagogickou hudební praxi. První část práce je zaměřena na znakovost hudebního díla a jeho komunikativní funkci s odkazem na sémiotickou uměleckou teorii Josefa Zvěřiny. Pozornost je věnována vlastnostem uměleckého znaku, znakovým funkcím, a především subjektům vystupujícím v sémiotické hudební komunikaci: tvůrci, vnímateli a interpretovi. Cílem první části je charakterizovat stěžejní sémiotické hudební pojmy pro další části práce a také zhodnotit přínos Zvěřinovy koncepce pro hudební sémiotiku. Druhá část práce je zaměřena na nejpoužívanější znakovou triádu ikon - index - symbol v pojetí Ch. S. Peirce. V rámci ikoničnosti hudebního znaku je pozornost věnována hudební notaci a jejímu sémiotickému označení. U hudebního indexu je velký prostor věnován afektové teorii a sémiotickému uchopení hudební emoce. Hudební symbol je objasněn na Bachově teologické promluvě a rozboru symbolicky bohatých míst v jeho dílech. Cílem druhé části je provázání Peircovy znakové triády s konkrétními hudebními příklady a zjištění, jak se tyto typy znaků chovají v hudební oblasti. Třetí část práce je zaměřena na tvrzení, že Bachovu hudební tvorbu lze provázat s Leibnizovou monadologií. Cílem je objasnit, jaké analogie a odlišnosti z této provázanosti vyplývají. Závěrečná část práce obsahuje přesah do aktuální problematiky umělé inteligence, která ovlivňuje hudební sémiotiku, a také shrnutí přínosu této práce.
|
| |
|
Ikonoterapie očima klientů
MRÁZOVÁ, Anna
Práce bude věnována tématu ikonoterapie, které se autorka věnovala již v bakalářské práci. V teoretických kapitolách představí ikonoterapii. Současně objasní teologické pohledy na podstatu ikon a také psychologické souvislosti (problematiku motivace a vůle) a psychoterapeutické směry, které jsou ikonoterpii něčím příbuzné (logoterapie, existenciální přístup I. Yaloma, orthodoxní psychoterapie). Práce bude zahrnovat kvalitativní výzkum, který bude realizován prostřednictvím hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s lidmi, kteří ikonoterapií prošli. Součástí bude i úvaha nad možným uplatněním ikonoterapie.
|
|
Sémiotika tlumočnického zápisu
Hrušovská, Petra ; Nekvapil, Jiří (vedoucí práce) ; Sládková, Miroslava (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na sémiotické aspekty tlumočnického zápisu, a to zejména na proces semiózy a faktory ovlivňující tlumočníkovo pojetí svých poznámek. V první kapitole jsou vysvětleny základní rysy zápisu, aby ve zbytku práce mohly být pojednány jeho sémiotické vlastnosti. Ve druhé kapitole je tlumočnický zápis jakožto specifický sémiotický systém stručně rozebrán v souvislosti s Peirceovou druhou trichotomií znaků (přičemž jsou uvedeny příklady ikonů, indexů a symbolů) a s jejich funkcí, produktivitou a prostorovým rozložením. Po tomto všeobecném uvedení do problematiky jsou ve třetí kapitole představeny hlavní teoretické přístupy k technice tlumočnického zápisu (s důrazem na ženevskou a heidelberskou školu), a to včetně jazykových otázek a přístupu ke znakům zápisu. Jelikož je důraz kladen na proces semiózy (chápání znaků tlumočníky, vytváření znaků v souladu se smyslem projevu a hledání motivace tlumočníků při volbě konkrétních znaků a jejich podoby), je uveden výčet základních osvědčených postupů a znaků. Znaky jsou rovněž analyzovány podle jejich původu a možností dalšího rozšíření (skládáním, odvozováním apod.). Čtvrtá kapitola se věnuje individuálnímu charakteru zápisu v závislosti na osobních a situačních faktorech a zde se opírá zejména o tvrzení a závěry empirických pozorování a...
|
|
MMS aneb Sémiotický potenciál obrazové výpovědi
Janda, Filip ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Karľa, Michal (oponent)
Vprvní kapitole se podíváme na transformaci a evoluci fotoaparátu, který na své cestě za přeměnou v komunikační medium urazil dlouhou cestu z fáze neohrabaného stroje na skleněné desky do fáze všudypřítomného osobního digitálního společníka pro každý den. Ve druhé kapitole prozkoumáme dopad digitalizace na teoretické pojetí fotografie a na její pozici v kontextu současnosti. Dále se dotkneme hnutí pragmatismu (primárně verzí Charlse Sanderse Peirce a Williama Jamese), což nám umožní nahlížet na naše téma jako na problém více holisticko-interaktivní než jako na fragmetované kusy skládačky. Čtvrtá kapitola je věnována schopnosti symbolického myšlení - ve světě tak unikátního prvku, že je k nalezné pouze u lidského druhu, a jehož principy se velice blíži myšlenkovo-znakovému systému navrženého Peircem. V páte a poslední kapitole uvidíme, jak to vše lze spojit s samotným fotografiím, když jsou použity současným digitálním intecinálním sémiotickým způsobem. I
|
|
Hledání Ukřižovaného u svatého Františka skrze kříž ze San Damiana
Růžička, Jakub ; Sládek, Karel (vedoucí práce) ; Červenková, Denisa (oponent)
Hledání Ukřižovaného u svatého Františka skrze kříž ze San Damiana. Anotace Setkání s Ukřižovaným je konstitutivním bodem spirituality svatého Františka z Assisi. Cílem této práce je hlouběji pochopit Františkovo vnímání kříže. To má být přiblíženo prostřednictvím ikony ze San Damiana a dalších okamžiků ze života assiského světce.. Františkova zkušenost s Ukřižovaným bude zasazena do náležitého kontextu: teologie kříže je zakořeněna především ve velikonočním tajemství Ježíše Krista. Toto poznání je prohlubováno v životě prvotní církve a skrze obohacující dějinné zprostředkování může jeho plody zakoušet i chudičký z Assisi. V ústřední části uspořádáme za pomoci nejnovější literatury klíčové materiály pro studium Františkova vztahu k ukřižovanému Kristu, obsažené ve Františkánských pramenech. Práce tak poskytuje komplexní pohled na jeden ze zásadních momentů Františkova obrácení. Klíčová slova Svatý František z Assisi, San Damiano, ikona, kříž, teologie kříže, Ukřižovaný, dějiny kříže, mluvící kříž, Františkánské prameny, svatý Pavel, svatý Bonaventura.
|
|
MMS aneb Sémiotický potenciál obrazové výpovědi
Janda, Filip ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Karľa, Michal (oponent)
Vprvní kapitole se podíváme na transformaci a evoluci fotoaparátu, který na své cestě za přeměnou v komunikační medium urazil dlouhou cestu z fáze neohrabaného stroje na skleněné desky do fáze všudypřítomného osobního digitálního společníka pro každý den. Ve druhé kapitole prozkoumáme dopad digitalizace na teoretické pojetí fotografie a na její pozici v kontextu současnosti. Dále se dotkneme hnutí pragmatismu (primárně verzí Charlse Sanderse Peirce a Williama Jamese), což nám umožní nahlížet na naše téma jako na problém více holisticko-interaktivní než jako na fragmetované kusy skládačky. Čtvrtá kapitola je věnována schopnosti symbolického myšlení - ve světě tak unikátního prvku, že je k nalezné pouze u lidského druhu, a jehož principy se velice blíži myšlenkovo-znakovému systému navrženého Peircem. V páte a poslední kapitole uvidíme, jak to vše lze spojit s samotným fotografiím, když jsou použity současným digitálním intecinálním sémiotickým způsobem. I
|
|
Sémiotika tlumočnického zápisu
Hrušovská, Petra ; Nekvapil, Jiří (vedoucí práce) ; Sládková, Miroslava (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na sémiotické aspekty tlumočnického zápisu, a to zejména na proces semiózy a faktory ovlivňující tlumočníkovo pojetí svých poznámek. V první kapitole jsou vysvětleny základní rysy zápisu, aby ve zbytku práce mohly být pojednány jeho sémiotické vlastnosti. Ve druhé kapitole je tlumočnický zápis jakožto specifický sémiotický systém stručně rozebrán v souvislosti s Peirceovou druhou trichotomií znaků (přičemž jsou uvedeny příklady ikonů, indexů a symbolů) a s jejich funkcí, produktivitou a prostorovým rozložením. Po tomto všeobecném uvedení do problematiky jsou ve třetí kapitole představeny hlavní teoretické přístupy k technice tlumočnického zápisu (s důrazem na ženevskou a heidelberskou školu), a to včetně jazykových otázek a přístupu ke znakům zápisu. Jelikož je důraz kladen na proces semiózy (chápání znaků tlumočníky, vytváření znaků v souladu se smyslem projevu a hledání motivace tlumočníků při volbě konkrétních znaků a jejich podoby), je uveden výčet základních osvědčených postupů a znaků. Znaky jsou rovněž analyzovány podle jejich původu a možností dalšího rozšíření (skládáním, odvozováním apod.). Čtvrtá kapitola se věnuje individuálnímu charakteru zápisu v závislosti na osobních a situačních faktorech a zde se opírá zejména o tvrzení a závěry empirických pozorování a...
|
|
Fenomén tetování, tělo jako sociální a kulturní dokument
Švadlenová, Jana ; Šmíd, Jan (vedoucí práce) ; Machalický, Lukáš (oponent)
ŠVADLENOVÁ, Jana. Fenomén tetování, tělo jako sociokulturní a výtvarný dokument. Praha, 2013. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy. Vedoucí práce PhDr. Jan Šmíd, Ph.D., 126 str. Diplomová práce "Fenomén tetování, tělo jako sociokulturní a výtvarný dokument" pojednává o tetování nejen jako o jedné z forem zdobení lidského těla, ale také jako o možném tématu ve výuce výtvarné výchovy. Autorka práce se pokusila zmapovat historii tohoto starodávného zdobení, zdůvodnit narůstající zájem o něj v současnosti a v neposlední řadě vymyslet vhodné způsoby, jak ho srozumitelnou formou představit žákům na základní škole. Diplomová práce obsahuje příklady možných důvodů a způsobů tetování, snaží se nalézt jeho souvislost s rituálem (tradičním i novodobým). Důležitou částí je pak hledání možností, jak toto téma zařadit do výuky výtvarné výchovy na základní škole a jak žákům přiblížit možné klady a zápory tohoto zdobení.
|
|
Výklad ikony Proměnění od Theofana Řeka
FÍLOVÁ, Lenka
Práce předkládá výklad ikony Proměnění od Theofana Řeka. Shromažďuje informace potřebné k výkladu, na základě kterých dané dílo interpretuje. V první části se věnuje významu náboženského obrazu ikony v kontextu historického vývoje byzantského umění a křesťanského myšlení. Představuje Theofana Řeka jako autora díla a diskusi jeho doby o přirozenosti táborského světla, která mohla ovlivnit Theofanovu tvorbu. Druhá část práce je věnována výkladu ikony Proměnění. Zahrnuje výklad daného biblického textu a reflektuje i další možné zdroje zobrazení: apokryfní texty a liturgii. Závěrečnou částí práce je samotná interpretace ikony.
|