Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Role vzdělávání v romských rodinách
ŠLAPÁKOVÁ, Lada
Práce se zabývá rolí vzdělávání v romských rodinách. V první kapitole se věnuji historii Romů. Kdy přišli na území České republiky, s jakými problémy se museli vypořádávat a pohledem majoritní společnosti na romské etnikum. Ve druhé kapitole řeším jejich předškolní a základní vzdělávání, s jakými problémy se ve vzdělávacím procesu setkávají, jak jsou ve škole úspěšní a co jejich úspěšnost ovlivňuje. Třetí kapitola se týká postojů rodičů a jak těmito postoji ovlivňují své děti. Také se zde zabývám školou a učiteli, jak by bylo vhodné se k romským dětem chovat a jaký by měl mít pedagog vlastnosti. Dále zde zmiňuji hodnotu celoživotního vzdělávání a jak jazyková vybavenost ovlivňuje školní úspěšnost romského žáka.
Jak umí romské dítě romsky
LYSOŇKOVÁ, Tereza
Práce zjišťuje znalosti romského jazyka u romských dětí z Českého Krumlova. V teoretické části je stručně popsán původ Romů, historie Romů na našem území, romský jazyk a jeho zvláštnosti. Důraz je kladen na soužití Romů a majoritní společnosti v Českém Krumlově. Praktická část obsahuje výsledky výzkumu, který se snažil vypozorovat, nakolik ovládají rom ké děti romský jazyk. Dále jsou zde srovnávány výsledky výzkumu s odbornou literaturou, která se týká vzdělávání romských dětí a jejich znalostí romského jazyka. Součástí jsou i poznatky o dětském chápání rozdílu mezi {\clqq}romštinou`` a {\clqq}cikánštinou``.
Romové v naší společnosti v kontextu s majoritou
Kůtková, Markéta ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Diplomová práce pojednává o vztazích mezi romskou společností a majoritní společnosti. Stručně popisuje historii Romů ve světě a na našem území, mapuje klíčové body v historii, kdy se poprvé objevují rozkoly mezi majoritou a romskou minoritou. Dále popisuje možné částečné řešení tohoto problémů v rámci multikulturního vzdělávání a osvěty mezi romskou i majoritní společností. Je zde zmiňován klíčový názor, že z velké části konflikty mezi oběma společnostmi pramení ze vzájemného neporozumění obou kultur. Praktická část pojednává o názorech a vztazích majoritní společnosti k Romům, se kterými se přímo setkávají v běžném životě.
Afirmativní přístupy v systému základního školství s důrazem na vzdělávání romských žáků
Rampasová, Šárka ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na afirmativní přístupy v systému základního školství s důrazem na vzdělávání romských žáků. Zmiňuje historické souvislosti, které jsou významné pro pochopení této problematiky. Pozornost je věnována koncepci Strategie romské integrace 2015 - 2020. Přibližuje nám cíle Strategie zaměřené na podporu vzdělávání Romů. Charakterizovány jsou determinanty, především rodina a škola, ovlivňující vzdělávací proces romských žáků. Popsána je významnost afirmativních přístupů, které mají důležitou roli pro dosažení sociální integrace, a které napomáhají v dosažení rovných příležitostí romské populace ve vzdělávání, včetně společenského a pracovního uplatnění. Poslední kapitola se zabývá zhodnocením přípravné třídy řadící se mezi vyrovnávací přístupy k romským žákům ohroženým sociálním vyloučením a ověřuje, zda dvouletá docházka v přípravné třídě vyrovná opožděný psychomotorický vývoj romských dětí před nástupem do 1. třídy. Jako výzkumný nástroj byl použit dotazník určený pedagogům, již s těmito žáky dlouhodobě pracují. Komparace výsledků dětí před nástupem do přípravné třídy a po jejím absolvování byla provedena v oblasti percepčně motorické a kognitivní. Výsledky poukazují na efektivitu afirmativních přístupů při práci s dětmi a žáky sociálně znevýhodněnými. KLÍČOVÁ SLOVA historie...
Romové v naší společnosti v kontextu s majoritou
Kůtková, Markéta ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Diplomová práce pojednává o vztazích mezi romskou společností a majoritní společnosti. Stručně popisuje historii Romů ve světě a na našem území, mapuje klíčové body v historii, kdy se poprvé objevují rozkoly mezi majoritou a romskou minoritou. Dále popisuje možné částečné řešení tohoto problémů v rámci multikulturního vzdělávání a osvěty mezi romskou i majoritní společností. Je zde zmiňován klíčový názor, že z velké části konflikty mezi oběma společnostmi pramení ze vzájemného neporozumění obou kultur. Praktická část pojednává o názorech a vztazích majoritní společnosti k Romům, se kterými se přímo setkávají v běžném životě.
Kvalita života Romů ve věku 10 až 15 let v Českých Budějovicích
ŠÍMA, Radek
Práce se zabývá výzkumem kvality života Romů ve věku 10-15 let v Českých Budějovicích. Teoretická část vysvětluje pojem kvality života, její vývoj a hodnocení, popisuje historii Romského etnika a to od začátku migrace Romů od Evropy až po novodobé dějiny, charakterizuje romskou kulturu, rozdíly mezi romskou ženou a mužem a jejich společenské role. Dále rozebírá romskou národnostní menšinu a postavení Romů v Evropské unii. Praktická část práce je zaměřená na zjištění zdravotního, psychického, sociálního a emočního stavu respondentů romského etnika ve věku 10-15 let. Toto multidimenzionální dotazníkové šetření potvrdilo výsledky z Národní zprávy o zdraví Romů o celkem dobrém zdravotním stavu Romů ve věku 10-15 let.
Osud Romů v Československu mezi léty 1918 - 1945 pohledem zničení osady Bohusoudov.
HAVLÍK, Vladimír
Práce se zabývá obecnou situací Romů na území nově vzniklého Československa mezi léty 1918 - 1945 na konkrétním příkladu romského usídlení v Bohusoudově. Úvodní část je věnovaná příchodu romských etnik na naše území a okolnostem vzniku romské osady v Bohusoudově. Následuje přiblížení stavu romské populace v Československé republice z pohledu právního rámce, obživy, kriminality, školní docházky a náboženského vyznání. Tento obraz je doplňován o poměry z Bohusoudova. Další kapitola práce se zaměřuje na genocidu romského obyvatelstva probíhající v táborech nucené koncentrace Hodonín u Kunštátu a Auschwitz II-Birkenau. Druhá část práce je věnována anketnímu šetření mezi současnými občany okolních obcí zjišťujícímu povědomí o historii a životě zaniklé romské komunity v Bohusoudově. Příloha práce nabízí soubor dochovaných textů z Bohusoudova a jmenný seznam obětí z této osady.
Vzdělávání romských dětí v systému základního školství ČR.
KUBÍČKOVÁ, Eva
Tato práce se zabývá tématem vzdělávání romských dětí v systému českého základního školství. Cílem diplomové práce je analyzovat současný stav českého vzdělávacího systému ve vztahu k romským žákům, upozornit na segregační praxi na základních školách a nabídnout možná řešení. V teoretické části se zabývám popisem současné situace romské menšiny v ČR. Prostřednictvím mediálních sdělení i odborných studií je reflektována vyhrocená sociální situace a jsou analyzovány nejčastější spory mezi romskou menšinou a většinovou společností. Reforma vzdělávání romských dětí je uváděna jako jedna z prioritních oblastí integrace Romů v ČR. Jsou popsány současné alternativy základního vzdělávání romských žáků v ČR a porovnány výhody inkluze oproti segregaci ve vzdělávání. Praktická část je zaměřena na didaktické zpracování témat multikulturní výchovy na 2. stupni ZŠ. Výukový projekt s názvem ?Černé ovce, bílé vrány? je projektovou realizací průřezového tématu multikulturní výchovy v hodinách občanské výchovy a českého jazyka. Cílem výukového projektu je ověřit, jak funguje výuka na otevřené základní škole, která jde cestou inkluzivního vzdělávání.
Problematika náhradní rodinné péče romských dětí
TUNOVÁ, Kristína
Práce se zabývá problematikou náhradní rodinné péče romských dětí. Teoretická část je zaměřena na osvětlení základních pojmů, jako jsou náhradní rodinná péče, adopce, pěstounská péče, mezinárodní adopce, opatrovnictví a ústavní výchova. Dále pak rodina a funkce rodiny, poruchy rodičovství ve vztahu k dítěti a poruchy rodiny. Tato práce dále čtenáře seznamuje s romskou historií a kulturou, obzvláště pak s romskou rodinou. V poslední kapitole teoretické části poskytuji několik rad, jak se chovat k romskému dítěti vychovávanému v neromské rodině, především je tato kapitola zaměřena na podporu vlastního já dítěte a jeho kultury. Praktická část je zaměřena na zmapování názoru veřejnosti na danou problematiku.
Romové v České republice
Šimková, Martina ; Langhamrová, Jitka (vedoucí práce) ; Fiala, Tomáš (oponent)
Cílem mé práce je poskytnout obraz o situaci a chování Romů v České republice. Práce obsahuje jednotlivé charakteristiky romské populace, historii a demografickou prognózu do budoucna.Práce je rozdělena do čtyř hlavních částí. V první části se zabývám historií Romů, odkud pocházejí, kdy se objevili na českém území a jaký byl jejich osud za druhé světové války. Druhá část je zaměřena na demografickou charakteristiku romské populace. Třetí část je věnována společenským charakteristikám. Mezi ně patří především vzdělání a ekonomická aktivita. Poslední část obsahuje projekci demografického vývoje romské populace do budoucna.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.