Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Cava'at Ha-RIBaŠ ve-hanhagot ješarot: Vliv ne-luriánské kabaly na novověký východoevropský chasidismus
Šedivý, Antonín ; Nosek, Bedřich (vedoucí práce) ; Beneš, Jiří (oponent) ; Hošek, Pavel (oponent)
Cava'at Ha-RIBaŠ ve-hanhagot ješarot: Vliv ne-luriánské kabaly na novověký východoevropský chasidismus Mgr. Antonín Šedivý Předložená disertační práce je rozdělena do Úvodu, tří kapitol a Závěru. Mimo to obsahuje jmenný rejstřík, soupis tradičních židovských pramenů užitých ve druhé kapitole, seznam použitých pramenů, literatury a dalších odborných zdrojů, a čtyři přílohy. Úvod disertační práce se postupně věnuje několika okruhům, které mají pro její řešení zásadní význam. Nejprve jsou uvedeny některé základní informace o východoevropském chasidismu, následuje podrobný přehled dosavadního bádání o Cava'at Ha-RIBaŠ ve-hanhagot ješarot, dále vymezení cílů, hypotézy a metod řešení práce, a nakonec jsou připojeny poznámky k formální úpravě této disertační práce. První kapitola nazvaná "Cava'at Ha-RIBaŠ ve-hanhagot ješarot" se zabývá výhradně jmenovaným spisem, který představuje ústřední bod předložené disertační práce, a je rozdělena do čtyř podkapitol. Ty se postupně soustřeďují na základní informace o Cava'at Ha-RIBaŠ, problematiku spojenou s obsahem tohoto spisu, s jeho postavením v rámci chasidského literárního dědictví, a nakonec i s reflexí Cava'at Ha-RIBaŠ mezi odpůrci chasidismu. Druhá kapitola nazvaná "Překlad a komentář vybraných pasáží Cava'at Ha-RIBaŠ" obsahuje celkem padesát jedna vybraných úryvků...
Cava'at Ha-RIBaŠ ve-hanhagot ješarot: Vliv ne-luriánské kabaly na novověký východoevropský chasidismus
Šedivý, Antonín ; Nosek, Bedřich (vedoucí práce) ; Beneš, Jiří (oponent) ; Hošek, Pavel (oponent)
Cava'at Ha-RIBaŠ ve-hanhagot ješarot: Vliv ne-luriánské kabaly na novověký východoevropský chasidismus Mgr. Antonín Šedivý Předložená disertační práce je rozdělena do Úvodu, tří kapitol a Závěru. Mimo to obsahuje jmenný rejstřík, soupis tradičních židovských pramenů užitých ve druhé kapitole, seznam použitých pramenů, literatury a dalších odborných zdrojů, a čtyři přílohy. Úvod disertační práce se postupně věnuje několika okruhům, které mají pro její řešení zásadní význam. Nejprve jsou uvedeny některé základní informace o východoevropském chasidismu, následuje podrobný přehled dosavadního bádání o Cava'at Ha-RIBaŠ ve-hanhagot ješarot, dále vymezení cílů, hypotézy a metod řešení práce, a nakonec jsou připojeny poznámky k formální úpravě této disertační práce. První kapitola nazvaná "Cava'at Ha-RIBaŠ ve-hanhagot ješarot" se zabývá výhradně jmenovaným spisem, který představuje ústřední bod předložené disertační práce, a je rozdělena do čtyř podkapitol. Ty se postupně soustřeďují na základní informace o Cava'at Ha-RIBaŠ, problematiku spojenou s obsahem tohoto spisu, s jeho postavením v rámci chasidského literárního dědictví, a nakonec i s reflexí Cava'at Ha-RIBaŠ mezi odpůrci chasidismu. Druhá kapitola nazvaná "Překlad a komentář vybraných pasáží Cava'at Ha-RIBaŠ" obsahuje celkem padesát jedna vybraných úryvků...
Niguny v chasidské tradici
Polohová, Ráchel ; Holubová, Markéta (vedoucí práce) ; Kohout, Ivan (oponent)
Diplomová práce s názvem "Niguny v chasidské tradici" se věnuje hudební tradici chasidských židů a místu které má v jejich životě a duchovní praxi. V první části přináší seznámení s tématem a s obecnou definicí nigunu. Součástí úvodních kapitol je také nová typologie chasidských nigunů, sestavená podle jejich užívání v rámci chasidské praxe a navazující na dosavadní teorie. Pro úplnost jsou uvedeny také základní mody užívané běžně v židovské hudbě (vedle známých durových a mollových tónin) společně s jejich ukázkami. Následující čtyři kapitoly jsou postupně věnovány čtyřem vybraným dynastiím (ChaBaD, Modžic, Karlin a Braclav), jejichž hudební tvorba je v chasidské tradici významná. Součástí této stěžejní části je také hudební rozbor a pojetí nigunů v konkrétní tradici každé z uvedených dynastií. Práce zpracovává pojetí nigunu, které jsou do jisté míry společné pro celou chasidskou tradici (jako komunikačního prostředku a nástroje pro vyjádření emocí a jako součásti mystických praktik devekut a tikun olam). Zároveň popisuje specifika vnímání hudby v každé ze čtyř uvedených dynastií. Text práce je doplněn přílohou "A", kterou tvoří notové ukázky zařazené přímo do textu a přílohou "B" s audio ukázkami ve formátu mp3.
Mezi monologem a dialogem: Rozbor Buberova spisu Já a Ty
Rosolová, Daniela ; Čapek, Jakub (vedoucí práce) ; Jirsa, Jakub (oponent)
Tato práce je věnována kritickému výkladu spisu Já a Ty ve snaze definovat hlavní body dialogické filosofie Martina Bubera. Po zařazení díla do kontextu dobového (období po první světové válce), kulturního (vliv chasidismu) a filosofického (opozice vůči imanentismu, monismu, idealismu, transcendentální filosofii aj.), je hlavním cílem práce pochopit lidskou osobu v její celkové situaci, v možnosti jejích vztahů, i v poměru k předmětnému světu. Jsoucí je představeno jako nutně podvojná struktura, popsatelná pomocí dvou základních dvojic slov Já-Ty a Já-Ono. Dialog, který je lokalizován do oblasti "mezi" Já a Ty, je oproti běžnému použití tohoto pojmu pochopen jako specifická interakce člověka a jeho okolí vyjádřitelná metaforickou strukturou oslovování-odpovídání, ve které je vyjádřena základní osobní povaha dialogu, stejně jako jeho vzájemnost a přímá návaznost. Dialog je dále definován jako zásadní postoj ke světu, který odhaluje člověku pravé, bezprostřední, transcendentní poznání a zároveň sám zakládá skutečnost. V závěru je dialogické chápání světa porovnáno s alternativním monologickým životem člověka, který zakotvuje ve světě slova Ono. Klíčová slova: personalismus, dialogická filosofie, chasidismus, filosofie náboženství, poměr, podvojnost; Já-Ty, vztah, setkání, dialog, rozhovor,...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.