|
Šrámek (Krška): "Stříbrný vítr" na filmovém plátně
Semler, David ; Mravcová, Marie (vedoucí práce) ; Wiendl, Jan (oponent)
Práce srovnává román Fráni Šrámky Stříbrný vítr s filmovou adaptací Václava Kršky. Nejdůležitějšími prvky Šrámkovy předlohy jsou: improvizační kompozice románu, lyrický jazyk a subjektivizace pohledu hlavní postavy. Kompozice je tvořená především nejdůležitějšími zlomovými okamžiky fyzického i duševního vývoje hlavní postavy Jeníka Ratkina, které vypravěč popisuje chronologicky od jeho raného dětství až po práh dospělosti. Šrámkův lyrický sloh je plný obrazných pojmenování; používá především metafory, metonymie a personifikace. Nejvýraznějším stylistickým prvkem románu je pak jeho silná subjektivizace, díky níž se časté změny nálad hlavní postavy odráží i v tom, jak je popisováno její okolí. Hlavním tématem románu je mládí a proměny, kterými mladý člověk prochází během dospívání. Název románu "Stříbrný vítr" je pak metaforou mladického toužení, protože Ratkinovy kroky jsou vedeny především jeho touhami: po vzdoru, lásce a poznání. Václav Krška se od předlohy značně odchýlil jednak dramaturgickými zásahy a jednak svojí režijní koncepcí. Krška narušuje původní stavbu románu především časovou kondenzací, která nejen smazává vývojový aspekt Šrámkovy předlohy, ale také má za následek posuny ve významu jednotlivých epizod i proměnu charakterů. Dalším dramaturgickým zásahem je změna motivické skladby....
|
|
Šrámek (Krška): "Stříbrný vítr" na filmovém plátně
Semler, David ; Mravcová, Marie (vedoucí práce) ; Wiendl, Jan (oponent)
Práce srovnává román Fráni Šrámky Stříbrný vítr s filmovou adaptací Václava Kršky. Nejdůležitějšími prvky Šrámkovy předlohy jsou: improvizační kompozice románu, lyrický jazyk a subjektivizace pohledu hlavní postavy. Kompozice je tvořená především nejdůležitějšími zlomovými okamžiky fyzického i duševního vývoje hlavní postavy Jeníka Ratkina, které vypravěč popisuje chronologicky od jeho raného dětství až po práh dospělosti. Šrámkův lyrický sloh je plný obrazných pojmenování; používá především metafory, metonymie a personifikace. Nejvýraznějším stylistickým prvkem románu je pak jeho silná subjektivizace, díky níž se časté změny nálad hlavní postavy odráží i v tom, jak je popisováno její okolí. Hlavním tématem románu je mládí a proměny, kterými mladý člověk prochází během dospívání. Název románu "Stříbrný vítr" je pak metaforou mladického toužení, protože Ratkinovy kroky jsou vedeny především jeho touhami: po vzdoru, lásce a poznání. Václav Krška se od předlohy značně odchýlil jednak dramaturgickými zásahy a jednak svojí režijní koncepcí. Krška narušuje původní stavbu románu především časovou kondenzací, která nejen smazává vývojový aspekt Šrámkovy předlohy, ale také má za následek posuny ve významu jednotlivých epizod i proměnu charakterů. Dalším dramaturgickým zásahem je změna motivické skladby....
|