Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Polyfonie v dílech J. B. Foerstra a jeho současníků
Židek, Tomáš ; KOUTNÍK, Tomáš (vedoucí práce) ; CHVÁLA, Jiří (oponent)
Josef Bohuslav Foerster (1859 - 1951) byl předním českým skladatelem pozdního romantismu, podobně jako například Josef Suk (1875 - 1935), Vítězslav Novák (1870 - 1949) a Otakar Ostrčil (1879 - 1935). Tato epocha je obvykle označována jako "První generace české moderny", ale hudební jazyk těchto skladatelů přímo navazuje na tvorbu hlavních českých skladatelů devatenáctého století - Smetany, Dvořáka i Fibicha. Foerstrova hudební řeč je mystická, lyrická a emocionální, často naplněna bohatou harmonií a zejména pak specifickým pojetím kontrapunktu. Foerster nebyl jen pozoruhodným hudebníkem, ale také myslitelem, spisovatelem a malířem. Jeho veliké skladatelské dílo nebylo dodnes doceněno a je jen zřídka provozováno. Tato práce pojednává zejména o specifické vlastnosti skladatelova hudebního jazyka, o polyfonii, která je zde často rozdílná od pojetí Bacha, Beethovena či Smetany. Můžeme v této souvislosti hovořit o příznačné volné polyfonii a také o hudebním myšlení, závislém na mnoha obsahových a myšlenkových aspektech. Tyto i jiné okolnosti pak přinášejí řadu problémů jak pro interprety, tak pro posluchače. Disertace zahrnuje rovněž mnoho analýz vybraných Foerstrových skladeb, jež jsou často porovnávány s tvorbou jiných Foerstrových současníků, zejména Suka a Mahlera (1860 - 1911), kteří byli mj. Foerstrovi blízkými přáteli. V oblasti církevní hudby vytváří Foerster ojedinělý a osobitý projev "Ceciliánského reformního hnutí", které v českém prostředí kulminuje během skladatelova života. Rozsáhlé sborové dílo je vytvořeno rovněž ve specifickém hudebně - básnickém stylu. Symfonické skladby, zejména pětice symfonií, představují jakousi vlastní autobiografii, a opery v realistickém pojetí můžeme srovnávat s dramaty Leoše Janáčka (1854 - 1928). Práce dále čerpá především z vlastní autorovy interpretační práce a také velkého množství literatury, dílem od samotného J. B. Foerstra. Autor disertace se snaží řešit interpretační problémy této hudby jako dirigent, sbormistr, pedagog a propagátor.
Stěžejní díla českých skladatelů věnovaná dechovému kvintetu
Javůrek, Jiří ; HLAVÁČ, Jiří (vedoucí práce) ; MAREŠ, Vlastimil (oponent)
Tato bakalářská práce předkládá komplexní soubor informací k danému tématu a věnuje se stěžejním skladbám českých autorů pro dřevěné dechové kvinteto. Toto těleso je zpravidla tvořeno dechovými nástroji, a to flétnou, hobojem, klarinetem, fagotem a lesní rohem. Do stále se zvětšujícího světového, ovšem i českého repertoáru pro toto nástrojové uskupení jsem zařadil kompozice Antotnín Rejchy, Bohuslava Foerstera, Leoše Janáčka, Pavla Haase, Václava Trojana a Išy Krejčího, přičemž zvolená díla jsou podrobena formálnímu a harmonickému rozboru. Zajímavostí je, že ve všech dechových kvintetech zmíněných autorů byly nalezeny prvky českého a moravského folklóru, a jelikož všechna díla českých skladatelů, která jsou v práci jmenována, tvoří základ repertoáru pro dechové kvinteto, český tradiční folklór se dostává do všeobecného povědomí po celém světě.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.