|
Dechové hudební nástroje antického Řecka a Říma
Waňousová, Lucie ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Stančo, Ladislav (oponent)
Tato práce se zaobírá antickými dechovými hudebními nástroji, z nichž vybírá tři nejdůležitější - aulos, sýrinx a vojenské nástroje, kam řadí salpinx, lituus a bucinu. Každému z těchto nástrojů věnuje jednu kapitolu, v níž nastiňuje vznik a vývoj nástroje. Dále také popisuje za pomoci řecké, římské a etruské ikonografie jejich užití v antické společnosti, tedy při sakrálních obřadech, kulturních událostech, či ve vojenském nebo soukromém životě, a opírá se přitom o zmínky některých antických autorů. U těch dechových nástrojů, jež se v antice rozvinuly do několika tvarových typů, popisuje jejich různé varianty a dokládá je rovněž na pozadí literárních a ikonografických pramenů. Každou kapitolu uzavírá výběr nejdůležitějších dochovaných exemplářů hudebních nástrojů, či jejich fragmentů, které - byť se dochovaly mnohdy ve velmi špatném stavu - poskytují přímé svědectví o charakteru antické hudby. Klíčová slova: antická hudba, dechové nástroje, Řecko, Řím, Etruskové, aulos, tibia, sýrinx, salpinx, tuba, cornu, bucina
|
| |
|
Ikonografie etruských mincí
Ederová, Kristína ; Kysela, Jan (vedoucí práce) ; Militký, Jiří (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje ikonografii mincí ve starověké Etrurii, přisuzovaných etruským městům. První část práce je teoretická a tematicky rozdělená do dvou částí. V první části je rozebraná geografie a stručné uvedení do sociální a ekonomické problematiky v Etrurii. V druhé části je úvod do ikonografie etruských mincí, ze kterých je vybráno pár nejrozšířenějších motivů, které se na jednotlivých ražbách vyskytují a ty jsou pak rozebrány podrobněji. Dané motivy jsou představeny a porovnávány s motivy na řeckých, popřípadě římských mincích, a etruském umění. Pro větší přehlednost je většina vybraných motivů doplněna o tabulku, ve které je výskyt daného motivy napříč městy. Tabulky jsou rozděleny podle století a ražeb, a jejich výsledkem je počet kusů, který nám říká, v jakém městě byl motiv používán nejčastěji a v jakém množství. Druhá část je katalog etruských mincí, rozdělený podle měst. Ta jsou doplněna o obrázky u většiny mincí a také o tabulky, kde je znázorněna jejich hodnota, kov a století jejich zavedení. Cílem práce je zjistit jaké vnější vlivy měly největší vliv na ikonografii etruských mincí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Ritual and its Depiction in the Material Culture of the Etruscans
Zubajová, Marína ; Titz, Pavel (vedoucí práce) ; Kysela, Jan (oponent)
Práca sa zaoberá zobrazeniami rituálov na etruských bronzových zrkadlách. V prvej časti práce je skúmaný a definovaný pojem "rituál". Pozornosť je následne venovaná Etruskom a ich náboženstvu s dôrazom na etruskú náuku, známu ako disciplina etrusca. Text spestrujú zmienky od antických rímskych a gréckych autorov, ktorí vyjadrujú svoj názor k tejto téme. Nasledujúca kapitola je venovaná etruským rituálom, ktoré tématicky delí na veštecké a rodinné. V druhej časti práce po predstavení etruského bronzového zrkadla ako takého, je z vešteckých a rodinných rituálov vytvorený katalóg ich zobrazení na etruských bronzových zrkadlách. Ten obsahuje ilustrácie, miesta, kde sú dnes jednotlivé zrkadlá vystavené, ich miesta a roky nálezu, rozmery a popis scény na zrkadle. Údaje z katalógu sú následne analyzované pomocou tabuliek, máp a grafov, aby sa docielilo utriedeniu nazhromaždených údajov a lepšiemu pochopeniu množstva informácií. Práca má za cieľ pomocou definovaných etruských rituálov, zmienok od antických autorov a zanalyzovaním katalógu etruských bronzových zrkadiel so zobrazeniami týchto rituálov, zistiť, aké typy rituálov sa vyskytujú na týchto zrkadlách, kto ich vykonával a či sa dá na základe toho povedať, že sa tieto rituály vykonávali aj v reálnom svete, alebo či sa dá za pomoci datácie zrkadiel...
|
| |
|
Dechové hudební nástroje antického Řecka a Říma
Waňousová, Lucie ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Stančo, Ladislav (oponent)
Tato práce se zaobírá antickými dechovými hudebními nástroji, z nichž vybírá tři nejdůležitější - aulos, sýrinx a vojenské nástroje, kam řadí salpinx, lituus a bucinu. Každému z těchto nástrojů věnuje jednu kapitolu, v níž nastiňuje vznik a vývoj nástroje. Dále také popisuje za pomoci řecké, římské a etruské ikonografie jejich užití v antické společnosti, tedy při sakrálních obřadech, kulturních událostech, či ve vojenském nebo soukromém životě, a opírá se přitom o zmínky některých antických autorů. U těch dechových nástrojů, jež se v antice rozvinuly do několika tvarových typů, popisuje jejich různé varianty a dokládá je rovněž na pozadí literárních a ikonografických pramenů. Každou kapitolu uzavírá výběr nejdůležitějších dochovaných exemplářů hudebních nástrojů, či jejich fragmentů, které - byť se dochovaly mnohdy ve velmi špatném stavu - poskytují přímé svědectví o charakteru antické hudby. Klíčová slova: antická hudba, dechové nástroje, Řecko, Řím, Etruskové, aulos, tibia, sýrinx, salpinx, tuba, cornu, bucina
|
| |