Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 365 záznamů.  začátekpředchozí265 - 274dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Proměny učebnic občanské výchovy na přelomu 80. a 90. let 20. století
HADÁČEK, Marek
Diplomová práce se zabývá analýzou učebních osnov, plánů a učebnic občanské nauky, později občanské výchovy pro základní školy, na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. Cílem této práce je problematika způsobu pojetí výuky dnešní občanské výchovy v období socialistického zřízení tehdejší Československé republiky a zaznamenání revolučního roku 1989, jehož události způsobily politický a ideologický převrat nastolením demokratického zřízení. V práci dochází k analýze učebnic a učebních osnov z tohoto období. Práce je rozdělena do dvou částí, které na sebe volně navazují. V teoretické části diplomové práce dochází k obecnému vymezení pojmu školní učebnice, kde se zaznamenávají funkce, pojetí, struktury, významy, postavení, výzkumy a výzkumné metody podle nejrůznějších pedagogických autorů, kteří se analýzami školních učebnic zabývali. Tato část je v užší míře doplněna o různé postřehy a komentáře autora práce. Praktická část diplomové práce je založena na detailnější analýze učebnic a učebních osnov občanské výchovy, která je zakomponována do doby dvou historických epoch naší země, a to končícího socialismu a utvářející se demokracie. V práci jsou zaznamenány jednotlivé tematické celky předmětu, které jsou autory tehdejších osnov zahrnuty do výuky příslušných ročníků základní školy. Zkoumá se zde vhodnost, časové zařazení a podobnost vyučovací látky v období socialismu s obdobím demokratického zřízení našeho státu. Výzkumnou složku tvoří dotazníkové šetření práce, kde jsou respondenty učitelé tehdejší i dnešní občanské výchovy. Zaznamenávají se zde těžkosti pedagogů a nelehký způsob transformace tohoto předmětu ze socialistické epochy do nynější demokratické, dále se zde zkoumá problematika učebnic a učebních osnov. V praktické popisné části se rozebírá skladba učebnic, náročnost učiva pro žáka, grafická a motivační podoba učebnic, výchovně vzdělávací cíle a způsob výkladu učebnicové látky žákům.
Občané o fungování politického systému – únor 2013
Ďurďovič, Martin
V únorovém šetření CVVM zjišťovalo názory na politický systém v ČR. Položené otázky se týkaly spokojenosti s fungováním demokracie, hodnocení demokracie jako způsobu vlády, rovnoprávnosti a spravedlnosti v přístupu k občanům a hodnocení vývoje politického systému od listopadu 1989. S fungováním demokracie v ČR nejsou spokojeny tři pětiny Čechů (63 %). Podobný podíl Čechů (63 %) zastává názor, že s lidmi v ČR není zacházeno rovnoprávně a spravedlivě.
Kulturní a duchovní krize Evropy
ARBET, Petr
Základním rysem práce je prřipomenutí kulturních a duchovních kořenů Evropy, neboť je na čase, aby si Evropa uvědomila své dědictví v pozici, kdy se nachází v hluboké kulturní, ekonomické a zejména duchovní krizi. Evropa stojí na jedinečném odkazu archaického Řecka, křesťanství a vědecko-technické revoluci. Práce hledá širší psychologická hlediska. V závěru se snaží najít východisko pro nasměrování jedinečné lidské energie.
Vztah hodnot a politiky v kontextu pojmu občanského náboženství
KLEČATSKÁ, Linda
Práce s zabývá vztahem hodnot a politiky v západních společnostech Evropy a USA. Poukazuje na postavení a roli náboženství ve společnosti a srovnává současné sekularizační tendence v západní Evropě s rolí tradice v americké společnosti, determinované občanským náboženstvím. Text mapuje vliv osvícenství na formování demokratických států, období totalit ve 20. století a sekularizaci i desekularizaci v poledních desetiletích. Analyzuje diskusi o roli hodnot a občanské společnosti v sekularizované Evropě. Popisuje význam náboženství pro americké občany a jeho prostoupení celým společensko-kulturním životem.
Globalizace ve světle sociální nauky církve
TŘEŠKOVÁ, Zuzana
Práce se zabývá fenoménem globalizace, v návaznosti na aspekty jejího vzniku, obsahu, průběhu a možného dalšího vývoje. Předkládá současnou debatu odborníků sociálních vědců a teologických autorit, zejména papeže Benedikta XVI., v nejdůležitějších globálních tématech zůzných oblastí života: politické, ekonomické, sociální, životního prostředí a kulturně-náboženské. Dále práce představuje scénáře budoucího vývoje globalizace, které interpretují veřejnosti současní odborníci. Hlavní akcent je kladen na interpretaci globalizačního procesu "pohledem světa a sociální nauky církve."
Participace v nestátních neziskových organizacích dětí a mládeže
VELÍKOVÁ, Kateřina
Práce se zabývá participací v nestátních neziskových organizacích dětí a mládeže. Konkrétně je zaměřena na možnosti a uplatňování participace ve dvou největších občanských sdruženích v České republice - v Junáku a Pionýru. V první části práce je vysvětlen pojem participace, objasněna její východiska, ze kterých čerpá a o která se opírá. Je zde uvedeno základní dělení participace a zmíněna potřeba výchovy jedince ke každodenní participaci. Součástí zkoumané problematiky je neziskový sektor, a proto se druhá část práce zabývá charakteristikou nestátních neziskových organizací a nastiňuje možnosti využití participace v této oblasti. O možnostech a realizaci participace v Junáku a Pionýru pojednává třetí část práce. Na základě analýzy vybraných dokumentů obou organizací je zkoumání zaměřeno na fenomén participace v základních jednotkách těchto organizací a jejich participace na životě společnosti. Zjištěné poznatky jsou vyhodnoceny a vzájemně porovnány.
Napětí ve vztahu mezi kapitalismem a demokracií
Brabec, Martin
V článku rozebírám rysy, které způsobují napětí mezi demokracií a kapitalismem. Nejprve ukazuji rozpory mezi osobními a vlastnickými právy a způsob, jak v dějinách docházelo k jejich smiřování. Poté se věnuji otázce, jak v kapitalismu pronikají mocenské vztahy do rozmanitých sociálních oblastech, kde vytlačují demokratické rozhodování. V kapitalismu tak vznikají oblasti, kde moc nemusí skládat účty, kde hlas lidu nemá žádné zastoupení, přestože se zde rozhoduje o jeho osudu.
Cesta k nezávislosti a demokratizaci v Keni a  vývoj ve 21. století
Dejmková, Kamila ; Volenec, Otakar (vedoucí práce) ; Kochan, Jan (oponent)
Cílem diplomové práce je analyzovat, jakým způsobem získala Keňa nezávislost, jak probíhal proces demokratizace a jaký je vývoj ve 21. století. Důvodem zaměření práce na Keňu je, že je to země, o kterou se zajímám a chci o ni získat nové informace. Práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola podává informace o současné ekonomické, geografické, demografické a politické situaci v zemi. Druhá kapitola je zaměřena na historický vývoj do roku 1944. Zahrnuje popis nejstarších obyvatel země, původních obyvatel země, osadníků a kolonizátorů. Rok 1944 je vybrán záměrně, je to rok, kdy byl první Keňan zvolen do Národního Shromáždění. Třetí kapitola pojednává o situaci v zemi do roku 1963, tehdy byla zemi přiznána nezávislost. V této kapitole se zabývám povstáním Mau -- Mau, kongresy na kterých byla projednávána ústava nezávislé země, důležitými osobnostmi získání nezávislosti -- prvním a druhým prezidentem Jomo Kennyatou a Danielem arapem Moiem. Čtvrtá kapitola podává informace o procesu demokratizace. Zde popisuji, jak probíhal proces demokratizace v Keni a co vše se v zemi událo od získání nezávislosti. Pátá kapitola hledá odpovědi na otázky, proč nemůžeme říci, že je Keňa demokratickým státem. Popisuji zde pojem tribalismu, který má zásadní vliv na dění v zemi. Příslušníci daného národa jsou loajální svému etniku v jakémkoli případě, a proto není možné, aby se v zemi rozvinula demokracie v pravém slova smyslu.
Mezi demokracií a autoritarismem? Politický vývoj v Rusku v letech 2000-2012
Anissimov, Roman ; Němec, Jan (vedoucí práce) ; Gutsul, Yulia (oponent)
Práce je věnována vývoji de facto nového politického systému v Rusku po nástupu V.V. Putina a zabývá se hodnocením jeho demokratičnosti. I když se ústavní rámec dřívejšího politického systému (1991-2000) změnil jenom malo, došlo však k rozsáhlému "přebudování vztahů" mezi institucemi výkonné, zákonodarné, soudní moci; byla přehodnocena politika centra ve vztahu k regionům a stranický systém nabyl jiné podoby. Cílem práce je zanalýzovat vývoj ruského politického systému v letech 2000 až 2012 a konkrétně sedmi jeho složek: (výkonné, zákonodarné a soudní moci, volebního systému, stranického systému, místní samosprávy a roli nepolitických akterů) a zhodnotit zda se jedná o hybridní demokratický systém nebo o politický systém autoritářské povahy. V práci se klade důraz na posouzení rozdílů mezi zákonným rámcem uskutečněných politických reforem a jejich skutečným dopadem na fungování politického systému jako celku. Oficiálně Rusko i dodnes má ústavně zakotvené demokratické státní úspořádání, ovšem jeho skutečná demokratičnost je částo zpochybňována, vzhledem k výskytu v systému prvků zjevně odporujících tradičnímu pojetí demokratického vládnutí. Kromě toho, v práci jsou hodnoceny předpoklady ruského politického systému pro úspěšný přechod k plnohodnotné demokracii. V textu se pomocí jednotlivých konceptů rozebírají specifika fungování politického systému Ruska s příhlédnutím k obecným demokratickým standardům.
Analýza a interpretace osobnosti Edvarda Beneše
ŠUTIĆOVÁ, Kristýna
Tato práce analyzuje a interpretuje činy významné osobnosti českých dějin první poloviny 20. století Edvarda Beneše. Klade důraz na důležité dějinné události, kterých se tato významná, ale rozporuplně hodnocená osobnost účastnila. Dále se zaměřuje na psychologický rozbor Edvarda Beneše. Popisuje tuto osobnost nejen z pohledu veřejných politických činů, ale i života soukromého. Zároveň se snaží nastínit vzájemné působení těchto dvou důležitých vlivů na jeho osobnost. Hypotézy ověřené v této práci se dají využít v pedagogické praxi při vysvětlování rozhodnutí a činů této osobnosti, které zásadně ovlivnily průběh nejdůležitějších událostí v dějinách Československa první poloviny 20. století.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 365 záznamů.   začátekpředchozí265 - 274dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.