|
Žák-cizinec v prostředí české základní školy
Kny, Lenka ; Voňková, Hana (vedoucí práce) ; Papajoanu, Ondřej (oponent)
Diplomová práce Žák-cizinec v prostředí české základní školy se soustředí na vzdělávání žáků- cizinců na území České republiky. Nejprve se zabývá obecně vzděláváním žáků v období povinné školní docházky, neboť i žáci-cizinci v tomto věku mají své povinnosti dané zákony České republiky. Dále je snaha definovat pojem žák-cizinec, kdy záleží, zda jde konkrétně o žáka s odlišným mateřským jazykem (OMJ), případně o žáka bilingvního. Například znalost anglického jazyka žákům proces adaptace může usnadnit, přesto je český jazyk klíčový nejen pro samotné vzdělávání, ale i pro sociální vztahy a celkově psychickou pohodu. Otvírá žákům možnosti i do budoucna, po ukončení základní školy. Diplomová práce zjišťuje, jak konkrétně probíhá začleňování třech žáků-cizinců do prostředí české základní školy, snahou je popsat dílčí potíže, se kterými se žáci setkávali a jež museli překonávat. Blíže jsou reflektovány obtíže související s neznalostí českého jazyka a ve vztahu k sociálním vazbám. Dále jsou analyzována využitá podpůrná opatření a závěrem se hledají další faktory, které žákům celý proces inkluze mohou zjednodušit. Jelikož ve všech třech případech jde o žáky s OMJ, je celý proces adaptace ztížen jazykovou bariérou. Problematická se jeví nedostatečná motivovanost žáků: je prokázáno, že začleňování do určité...
|
|
Počátky vzdělávání v Prachaticích. Zaměřeno na Obecnou školu českou (1881)
JUŘICOVÁ, Iveta
Práce je zaměřena na popis a shrnutí vývoje vzdělávání v Prachaticích. Stručněji popisuje vzdělávání ve středověku a to zejména na literátské škole. Následně se zabývá etapou existence nejpve německého gymnázia, později českého. Je zde nastíněn i národnostní problém, čili soužití Čechů a Němců v jednom městě a jeho blízkém okolí. Podkapitola o této národnostní problematice je kratšího charakteru, ale "kvalita" sousedských vztahů se prolíná víceméně celou prací. Dále se práce poněkud detailněji zabývá Obecnou školou českou, okolnostmi týkající se jejího vzniku a jejím chodem během třech období, čili v letech 1881?1918, 1918?1938, během okupace a prvními léty po osvobození. Poslední etapa je oproti předchozím dvěma stručnější. Práce končí rokem 1949, dobou, kdy termmín obecná škola zanikl.
|