Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Socialistický realismus v československém filmu 50. let 20.století
Mojžíšová, Radka ; Tajovský, Ladislav (vedoucí práce) ; Szobi, Pavel (oponent)
Ve své diplomové práci jsem se zabývala socialistickým realismem. Ukázala jsem, že obsah tohoto termínu se měnil s ohledem na politickou situaci a v dobových textech byl volně nahrazován pojmem lidové umění. Prokázala jsem, že názory odborníků na socialistický realismus se liší a jednoznačná definice termínu socialistický realismus zřejmě neexistuje. Absence definice socialistického realismu byla využívána k manipulaci s uměleckou obcí. Diplomová práce mi pomohla obhájit tezi, že komunistická strana vykonávala supervizi a ovlivňovala chod filmového oboru již před únorovým převratem v roce 1948 prostřednictvím ministerstva informací, v jehož čele zasedl komunista Václav Kopecký. Už v bezprostředně poválečném období byly činěny zásahy do podoby filmů a proběhly i čistky filmových pracovníků. Hlavní kulturně-politická směrnice kinematografie z dubna 1950, která měla zajistit rychlejší prosazení a závaznost socialistického realismu, si kladla za cíl zvýšit filmovou výrobu. Moje práce prokázala, že tato směrnice spolu s byrokratickým způsobem schvalování filmů, spory uvnitř KSČ, změnami filmových orgánů a pomalou prací tvůrčích kolektivů přispěla k nevídané krizi ve filmové výrobě a fatálnímu nesplnění plánu v následujícím roce. Ve své práci jsem dokázala, že film Císařův pekař a Pekařův císař plně splňuje dvě ze tří zásad socialistického realismu. Za částečně splněnou jsem označila zásadu, která požaduje pravdivost a historickou konkrétnost. Z mé analýzy vyplynulo, že tato historická veselohra má všechny funkce, které jsou od díla socialistického realismu vyžadovány.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.