|
Comparating of nursing education in intensive care between Czech and Slovac republic
Lörincová, Darina ; Prošková, Eva (vedoucí práce) ; Jurásková, Dana (oponent)
v ČJ Diplomová práce se zabývá srovnáváním vzdělávání sester pracujících v intenzivní péči v České a Slovenské republice. V teoretické části práce jsou popsány možnosti vzdělávání sester v anesteziologii, resuscitaci a intenzivní péči a to jak v minulosti, tak v současnosti. Je zde uvedena komparace českého a slovenského vzdělávacího systému, regulace vzdělávaní, jeho shody a rozdíly. Cílem empirické části je porovnat s jakým vzděláním pracují sestry v intenzivní péči, co je jejich motivací do dalšího vzdělávání. Jak se dívají na současné možnosti vzdělávání sester v anesteziologii, resuscitaci a intenzivní péči v Slovenské a České republice. K získání dat pro odpovědi na tyto a další otázky bylo využito dotazníku, tedy metody kvantitativního výzkumu. Výsledky šetření jsou zpracovány do tabulek a grafů. Klíčová slova: Historie vzdělávání sester, Specializační vzdělávání, Anesteziologie, Resuscitace a Intenzivní péče, Regulace, Slovenská republika, Česká republika
|
|
Comparating of nursing education in intensive care between Czech and Slovac republic
Lörincová, Darina ; Prošková, Eva (vedoucí práce) ; Jurásková, Dana (oponent)
v ČJ Diplomová práce se zabývá srovnáváním vzdělávání sester pracujících v intenzivní péči v České a Slovenské republice. V teoretické části práce jsou popsány možnosti vzdělávání sester v anesteziologii, resuscitaci a intenzivní péči a to jak v minulosti, tak v současnosti. Je zde uvedena komparace českého a slovenského vzdělávacího systému, regulace vzdělávaní, jeho shody a rozdíly. Cílem empirické části je porovnat s jakým vzděláním pracují sestry v intenzivní péči, co je jejich motivací do dalšího vzdělávání. Jak se dívají na současné možnosti vzdělávání sester v anesteziologii, resuscitaci a intenzivní péči v Slovenské a České republice. K získání dat pro odpovědi na tyto a další otázky bylo využito dotazníku, tedy metody kvantitativního výzkumu. Výsledky šetření jsou zpracovány do tabulek a grafů. Klíčová slova: Historie vzdělávání sester, Specializační vzdělávání, Anesteziologie, Resuscitace a Intenzivní péče, Regulace, Slovenská republika, Česká republika
|
|
Edukace pacienta anesteziologickou sestrou
KUKRÁLOVÁ, Hana
Naše bakalářská práce nese název "Edukace pacienta anesteziologickou sestrou". Zabývá se předáváním informací pacientovi anesteziologickou sestrou. Dále se věnujeme edukační činnosti anesteziologické sestry u pacientů před plánovaným výkonem. Pro výzkumnou část jsme stanovili dva cíle. Prvním cílem bylo zjistit, zda se anesteziologické sestry podílí na edukaci pacienta před plánovaným výkonem. Druhým cílem bylo porovnat a najít rozdíl v edukaci pacienta anesteziologickou sestrou ve dvou nemocničních zařízeních. Analýza dat prokázala, že edukace pacienta anesteziologickou sestrou před vstupem na operační sál neprobíhá, přestože multioborová spolupráce funguje v těchto dvou zařízeních perfektně. Edukace pacienta anesteziologickou sestrou probíhá až na předsálí, kde se sestra stává pacientovým průvodcem. Nejprve se představí a následně na to začne pacienta edukovat o budoucím děním na operačním sále. Anesteziologická sestra se především snaží zmírnit pacientovy obavy a srozumitelnou komunikací si získat jeho důvěru. Podle našeho názoru by se anesteziologické sestry mohly více zapojit do edukace pacienta před vstupem na sál.
|
|
Specifika vyšetření pomocí CT a MR u dětí
NOSKOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá specifiky vyšetření pomocí CT a MR u dětí. Radiologické zobrazovací metody CT a MR mají nezastupitelnou roli pro přesnou diagnostiku nejrůznějších druhů onemocnění a jsou nedílnou součástí moderní pediatrické radiologie. Důležitá je nejenom kvalitní přístrojová technika a specifické postupy, ale i profesionální přístup zdravotnického personálu, který výkon provádí. Zejména u dětí může být bezproblémový průběh vyšetření velmi náročný. Jedním z nejdůležitějších aspektů je minimalizace radiační zátěže pro tělo malého pacienta. Proto je nutné indikace k vyšetření vždy důsledně zvažovat. Cílem práce je poskytnutí základních informací o metodách CT a MR se zaměřením na dětské pacienty a popsání průběhu zmíněných vyšetření u dětí. Dalším cílem je analyzovat specifika jednotlivých vyšetření. Tyto vyšetření jsou velmi náročné jak pro děti samotné a jejich rodiče, tak pro personál. Ten by měl vystupovat profesionálně, jelikož práce s dítětem vyžaduje obrovskou dávku trpělivosti a porozumění. Nezanedbatelnou věcí je i schopnost umět co nejjednodušeji a nejefektivněji vysvětlit rodiči a dítěti, jak bude vyšetření probíhat. Vyšetření musí být provedeno co nejrychleji a vybraná vyšetřovací metoda musí přinést dostatečně kvalitní výsledek. Během vyšetření je nutný úplný klid na lůžku. U malých pacientů toto bývá častým problémem. S dětmi je často velmi špatná, někdy i žádná spolupráce. Nesmíme opomenout ani funkční rozdíly těla dítěte tzn. zrychlený dech, nebo neschopnost dítěte zadržet dech na delší dobu. V mnohých případech je ale nutné aplikovat látky sloužící ke zklidnění pacienta. K celkové anestezii přistupujeme vždy u dětí mladších 5 let, nebo u klaustrofobických pacientů. Pokud dojde k podání uklidňujících látek, anestezie či kontrastních látek, je vždy nutné aby si rodič nebo zákonný zástupce důkladně přečetl a podepsal informovaný souhlas. Teoretická část je rozdělena do několika kapitol. V jednotlivých kapitolách jsou jednotlivé zobrazovací metody popsány a jsou uvedeny jejich výhody a nevýhody. Dále jsou uvedeny kontrastní látky, jejich rozdělení a možné nežádoucí účinky. Není opomenuta ani kapitola o dětské anesteziologii, která při vyšetřeních hraje nezanedbatelnou roli např. u dětí mladších 5 let, klaustrofobických pacientů či velmi neklidných dětí. Cílem praktické části práce bylo zhodnocení informovanosti rodičů o vyšetření, které bylo jejich dítěti indikováno (CT/MR). Za tímto účelem byl vytvořen dotazník, který byl k dispozici na oddělení dětské kliniky Fakultní nemocnice v Motole (Klinika zobrazovacích metod) a Fakultní nemocnice Brno (Klinika dětské radiologie) a obsahoval celkem 25 otázek. Odpovědi na otázky bylo možno zaškrtnout křížkem, jiné obsahovaly možnost odpovědi volné. Dále byla analyzována data o počtu vyšetřených dětí pomocí CT a MR na dětských klinikách v rámci nemocnic, která disponují speciálními dětskými radiodiagnostickými odděleními (FN v Motole - KZM a FN Brno - KDR) v rozmezí let 2010 - 6/2015. Analyzovaná data byla rozdělena do několika věkových kategorií, dle specifických potřeb dítěte. Při analyzování dat měly být zodpovězeny výzkumné otázky, jak dostatečně jsou rodiče informováni o průběhu vyšetření dítěte a jestli stoupá počet vyšetření dětí pomocí CT a MR. K zodpovězení výzkumných otázek byla využita data z dětských klinik, která disponují speciálními dětskými radiologickými odděleními (FN v Motole - KZM a FN Brno - KDR) a dále vyplněné dotazníky. Kapitola "Výsledky" ukazuje s pomocí grafů odpovědi na otázky z dotazníkového šetření a dále data získaná z FN v Motole (KZM) a FN Brno (KDR). V kapitole "Diskuze" jsou výsledky dotazníků a získaných dat vyhodnoceny. Práce a její výsledky mohou být využity jinými radiodiagnostickými odděleními, nebo sloužit jako informativní či doplňující materiál pro rodiče a studenty.
|