Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Polibek smrti v českém výtvarném umění 1895-1918
Tomášková, Klára ; Bendová, Eva (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
V této bakalářské práci, představím motiv polibku, v jiné perspektivě než jako klasický polibek lásky, mezi mužem a ženou. Budu se zabývat polibkem jako znamením smrti. Soustředím se na české moderní umění v letech 1895-1918. Polibek, v tomto nevšedním smyslu nacházíme například v podobě tzv. andělského políbení, označující odchod duše na onen svět. Tento výjev sledujeme na obrazu Světice od Josefa Mandla z roku 1905, kromě samotného obrazu si vysvětlíme symbol smrtícího andělského polibku jako takového. Druhá kapitola práce se zaměří na klíčové téma související s polibkem smrti a sice na téma Jidášova polibku. V křesťanství, konkrétně v Novém zákoně, Jidáš Iškariotský svým políbením označí Krista, a tím ho odsoudí na smrt. Tento motiv může symbolizovat nejen smrt ale především zradu. V českém moderním umění jej lze analyzovat na stejnojmenném obraze Jana Konůpka z roku 1912. Poslední kapitolu práce věnuji častému symbolistnímu motivu a to polibku smrti v podobě políbení smrtkou. Tento motiv, oblíbený i u Edvarda Muncha, v českém umění rezonuje v díle Bohumila Kubišty, Polibek smrti, z roku 1912. Metodou práce bude popis a analýza uvedených děl a jejich komparace s dobovými uměleckými vlivy a výtvarnými historickými paralelami.
Libeňský plynojem v českém moderním umění
Kudličková, Anita ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Diplomantka zpracuje studii o postavení a významech libeňském plynojemu v ikonografii českého moderního umění. V její první části exponuje samotný libeňský plynojem, jeho vznik a další osudy poté, co přestal plnit svou původní funkci, a pojmenuje posuny kontextů jeho vnímání v obrazu města. Vyjde při tom od nástinu vývoje Libně v průmyslové město. V další části stručným nástinem technologií výroby, transportu a skladování plynu objasní, čím je determinován tvar plynojemu a představí jeho základní typologii. V samostatné kapitole se bude věnovat problematice absolutní formy v architektuře a významům koule ve vizuální kultuře. K otázkám přechodů mimouměleckého v umělecké přistoupí nejprve prostřednictvím obrazu libeňského plynojemu v literatuře. Těžiště práce pak bude spočívat v analýze soustředěného a typologicky utříděného výtvarného materiálu. Na jejím základě v závěru práce objasní a shrne významy, které obraz libeňského plynojemu v českém umění nesl. Součástí diplomové práce bude obrazová příloha.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.