|
Audiovizuální díla
Bluma, Bedřich ; Křesťanová, Veronika (vedoucí práce) ; Holcová, Irena (oponent)
RESUMÉ Název diplomové práce: Audiovizuální díla Ve své diplomové práci jsem se pokusil shrnout současnou právní úpravu audiovizuálních děl a práv a povinností s nimi spojených. V práci se hlavně orientuji na českou soukromoprávní právní úpravu, zejména zakotvenou v zákoně č. 121/2000 Sb., autorském zákoně, a s ohledem na licenční smlouvu v zákoně č. 89/2012 Sb., občanském zákoníku, či ostatních právních předpisech. V první kapitole se zaměřuji na různé prameny právní úpravy audiovizuálních děl a její historického vývoje v rámci mezinárodního práva veřejného, sekundárního práva EU a také národní úpravy. Ve druhé, třetí a čtvrté kapitole blíže rozvádím definici pojmu "audiovizuální dílo" a jeho autora a rovněž pak pojem a osobu autora "díla audiovizuálně užitého" a "výkonů audiovizuálně užitých". Tato díla a výkony společně se zvukovými záznamy představují základní prvky, z nichž mohou být audiovizuální díla utvářena. V kapitole páté a šesté zdůrazňuji zvláštní postavení výrobců zvukových a zvukově obrazových záznamů a definuji pojem "výrobce zvukového záznamu" a "výrobce zvukově obrazového záznamu". Kromě toho jsou výrobci zvukově obrazových záznamů navíc nadáni zvláštními právy ve vztahu k autorům děl a výkonů audiovizuálně užitých, a to za účelem nerušeného zhodnocení své investice. V sedmé a osmé...
|
|
Audiovizuální díla s přihlédnutím k filmovým koprodukcím
Bednář, Leoš ; Křesťanová, Veronika (vedoucí práce) ; Holcová, Irena (oponent)
Audiovizuální díla s přihlédnutím k filmovým koprodukcím - shrnutí: Hlavním tématem této diplomové práce jsou audiovizuální díla, která v mnoha ohledech zasahují do naší společnosti a nelze je v žádném směru opomíjet. Ovlivňují mnoho odvětví společnosti a staly se podstatným světovým elementem. Měli bychom toto ,,odvětví" nahlížet z několika perspektiv. Těmi mám na mysli především odvětví práva, filmové vědy, historie a financování respektive ekonomie. Jedná se o multidisciplinární oblast, jež vedle kulturní, sociální, společenské, ekonomické a například i vzdělávací stránky v sobě mnohdy zahrnuje i prvek mezinárodní, který napomáhá k zlepšení a usnadnění mezistátních a multikulturních vazeb a vztahů. Druhá část práce nabízí obecné vymezení sousloví ,,audiovizuální dílo". Toto sousloví nemůžeme omezit pouze na legální definici, ale musíme na něj nazírat z interdisciplinárního hlediska. Třetí část připomíná fakt, že na téma musíme nahlížet i z historického hlediska. Jedná se především o úpravu a informace obsažené v jednotlivých původských (autorskoprávních) zákonech, v publikacích ze 30. a 40. let dvacátého století zabývajících se filmovým právem a v právních časopisech z tohoto období (např. ,,Soutěž a tvorba"), které svojí tematikou značně přispívají do diskuze o jednotlivých aspektech týkajících se...
|
|
Dílo audiovizuální a díla a výkony audiovizuálně užité
Velflová, Lucie ; Křesťanová, Veronika (vedoucí práce) ; Žikovská, Petra (oponent)
Dílo audiovizuální a díla a výkony audiovizuálně užité Abstrakt Cílem diplomové práce na téma díla audiovizuálního a děl a výkonů audiovizuálně užitých je vymezení stěžejních institutů české právní úpravy audiovize. Především se zaměřuje na soukromoprávní instituty autorského práva, ale je zde ve stručnosti zmíněna také regulace veřejnoprávní, a to v oblasti veřejné podpory audiovize, reklamy a médií nebo přestupkové a trestní odpovědnosti za porušení nebo ohrožení práv k duševnímu vlastnictví. Důraz je přitom kladen na vymezení duševního vlastnictví v audiovizi jakožto předmětů autorskoprávní ochrany a na vymezení subjektů, které se audiovizuální tvorby a produkce účastní. První část práce se věnuje vymezení základních autorskoprávních institutů českého právního řádu, pramenů práva relevantních z hlediska audiovize a ve stručnosti také institutu kolektivní správy práv v České republice. Druhá část je věnována vlastnímu jádru této práce. Její první kapitola vymezuje pojem autorské dílo, následně se zabývá pojmem děl audiovizuálních a jejich tříděním, přičemž je zmíněn také pojem díla multimediálního a otázka zařazení videoher mezi audiovizuální díla, a na konci kapitoly jsou vymezena díla a výkony audiovizuálně užité. Druhá kapitola této části se věnuje subjektům, které se podílí na vzniku a hospodářském...
|
|
Audiovizuální díla
Bluma, Bedřich ; Křesťanová, Veronika (vedoucí práce) ; Holcová, Irena (oponent)
RESUMÉ Název diplomové práce: Audiovizuální díla Ve své diplomové práci jsem se pokusil shrnout současnou právní úpravu audiovizuálních děl a práv a povinností s nimi spojených. V práci se hlavně orientuji na českou soukromoprávní právní úpravu, zejména zakotvenou v zákoně č. 121/2000 Sb., autorském zákoně, a s ohledem na licenční smlouvu v zákoně č. 89/2012 Sb., občanském zákoníku, či ostatních právních předpisech. V první kapitole se zaměřuji na různé prameny právní úpravy audiovizuálních děl a její historického vývoje v rámci mezinárodního práva veřejného, sekundárního práva EU a také národní úpravy. Ve druhé, třetí a čtvrté kapitole blíže rozvádím definici pojmu "audiovizuální dílo" a jeho autora a rovněž pak pojem a osobu autora "díla audiovizuálně užitého" a "výkonů audiovizuálně užitých". Tato díla a výkony společně se zvukovými záznamy představují základní prvky, z nichž mohou být audiovizuální díla utvářena. V kapitole páté a šesté zdůrazňuji zvláštní postavení výrobců zvukových a zvukově obrazových záznamů a definuji pojem "výrobce zvukového záznamu" a "výrobce zvukově obrazového záznamu". Kromě toho jsou výrobci zvukově obrazových záznamů navíc nadáni zvláštními právy ve vztahu k autorům děl a výkonů audiovizuálně užitých, a to za účelem nerušeného zhodnocení své investice. V sedmé a osmé...
|
|
Audiovizuální díla s přihlédnutím k filmovým koprodukcím
Bednář, Leoš ; Křesťanová, Veronika (vedoucí práce) ; Holcová, Irena (oponent)
Audiovizuální díla s přihlédnutím k filmovým koprodukcím - shrnutí: Hlavním tématem této diplomové práce jsou audiovizuální díla, která v mnoha ohledech zasahují do naší společnosti a nelze je v žádném směru opomíjet. Ovlivňují mnoho odvětví společnosti a staly se podstatným světovým elementem. Měli bychom toto ,,odvětví" nahlížet z několika perspektiv. Těmi mám na mysli především odvětví práva, filmové vědy, historie a financování respektive ekonomie. Jedná se o multidisciplinární oblast, jež vedle kulturní, sociální, společenské, ekonomické a například i vzdělávací stránky v sobě mnohdy zahrnuje i prvek mezinárodní, který napomáhá k zlepšení a usnadnění mezistátních a multikulturních vazeb a vztahů. Druhá část práce nabízí obecné vymezení sousloví ,,audiovizuální dílo". Toto sousloví nemůžeme omezit pouze na legální definici, ale musíme na něj nazírat z interdisciplinárního hlediska. Třetí část připomíná fakt, že na téma musíme nahlížet i z historického hlediska. Jedná se především o úpravu a informace obsažené v jednotlivých původských (autorskoprávních) zákonech, v publikacích ze 30. a 40. let dvacátého století zabývajících se filmovým právem a v právních časopisech z tohoto období (např. ,,Soutěž a tvorba"), které svojí tematikou značně přispívají do diskuze o jednotlivých aspektech týkajících se...
|
|
Díla audiovizuální
Slunčíková, Michaela ; Tůma, Pavel (vedoucí práce) ; Křesťanová, Veronika (oponent)
A b s t r a k t Práce se zabývá problematikou právní úpravy audiovizuálních děl v českém právním řádu. Práce tuto právní úpravu podrobně rozebírá s ohledem na audiovizuální praxi a pojednává též o některých praktických otázkách, které vznikají při výrobě a užití audiovizuálních děl. V úvodu práce jsou vyjmenovány jednotlivé prameny právní úpravy audiovizuálních děl a jsou zde též uvedeny okruhy témat, kterými se práce zabývá. První kapitola vymezuje pojem audiovizuálního díla a zabývá se též vývojem právního vymezení tohoto pojmu. Druhá kapitola je věnována autorovi audiovizuálního díla, popisuje kdo byl v minulosti považován za autora audiovizuálního díla a kdo je za něj považován dle současné právní úpravy. Třetí kapitola pak vymezuje další důležitý pojem právní úpravy audiovizuálních děl, a to dílo audiovizuálně užité, a dále se věnuje autorům děl audiovizuálně užitých. Pojem díla audiovizuálně užitého není českým právním řádem definován a při jeho výkladu dochází k častým rozporům; práce se proto snaží nalézt řešení těchto výkladových rozporů. Čtvrtá kapitola rozebírá problematiku doby trvání ochrany audiovizuálních děl s přihlédnutím k dřívější i současné právní úpravě. Pátá kapitola je věnována právní úpravě autorsko-právní licenční smlouvy s ohledem na problematiku audiovizuálních děl. Zabývá se...
|