|
Podmínky efektivního využití produktové a jídelnové mapy
POPELKA, Martin
Bakalářská práce se zabývá funkčností "Produktové a jídelnové mapy Jihočeského kraje" (http://www.produktova-mapa.cz/) jakožto prostředku ke zkrácení distribučních cest v regionu a vytvoření dodavatelsko odběratelských vztahů mezi zemědělskými prvovýrobci a zpracovateli. Cílem je větší uplatnění regionální produkce základních potravin. Otevřený trh v posledních desetiletích umožnil významné rozšíření sortimentu potravinové nabídky dovozem pestré škály výrobků. Nadnárodní maloobchodní řetězce mají velmi dobře zpracované marketingové strategie a ovládly nejen síť obchodů , ale staly se i hlavními dodavateli veřejných stravovacích zařízení. Dovozem nejen zpracovaných výrobků, ale i základních potravin mnohdy z trhu vytlačují domácí producenty. Kromě ekonomických dopadů má dovoz i negativní vliv na environmentální zátěž a také na zaměstnanost i ztrátu přiměřené soběstačnosti. Jednou z možností nápravy situace je podpora vazeb mezi regionálními dodavateli potravinářských produktů a jejich spolupráce se školními jídelnami. V práci je posuzován potenciál nabídky a poptávky základních surovin sledovaných ve spotřebním koši- normativu stravování ve školních stravovacích zařízeních. Z dotazníkového šetření a řízených rozhovorů s producenty registrovanými v" Produktové a jídelnové mapě Jihočeského kraje" vyplývá, že má velký potenciál pro zlepšení své funkce. Tomu brání velká roztříštěnost producentů (velikost produkce, sortiment, zájmy..) a současně i malá schopnost komunikovat vzájemně a s odběrateli, dodržovat dohody a tvořit stabilní vztahy. Nedostatkem na straně nabídky je dále relativně malé množství a někdy i kvalita a dostupnost potravin od jednotlivých producentů, chybějící zpracovatelské kapacity, sezónnost a nedostatek vhodných skladovacích prostor i kolísající cena produktů. Polovina respondentů z řad výrobců nezná produktovou mapu- potenciál nabídky přes tento portál je veliký, nicméně nevyužitý. Na straně odběratelů patří mezi slabé stránky neznalost produktové mapy školními jídelnami, Omezená komunikace mezi dodavateli a jídelnami a vzhledem k přetížení vedoucích školních jídelen tendence ke zjednodušení objednávek od dodavatelů, kteří mohou poskytnout co největší sortiment potravin, mezi něž drobní producenti v kraji nepatří.
|