|
Visualization and Representation of Social and Cultural Environment of Brazilian Slums - Favelas
Trnková, Kateřina ; Soukup, Martin (vedoucí práce) ; Hubeňáková, Julie (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou brazilských favel z teoretického i empirického hlediska. V první části nastiňuje vznik a vývoj favel, přičemž zmiňuje i současnou politiku vedenou vůči nim. Stěžejní částí práce je empirický výzkum zaměřený na vizualizaci kultury dětmi z favel. Sběr dat byl založen na metodologii vizuální antropologie, analýza kreseb pak vychází z teorie sociální sémiotiky. V rámci výzkumu byl sebrán soubor kreseb dětí z favel v São Paulu na téma kultura. Kresby byly rozřazeny vzhledem k jejich zobrazovanému motivu do několika kategorií, se kterými pak autorka pracuje. Většina z nich zachycuje motivy brazilské kultury, přičemž jen několik z nich má přímý vztah ke kultuře favel. Na základě těchto výsledků je pak spekulováno, které kulturní prvky děti vnímají v rámci jejich kultury jako nejsilnější a které naopak, i přes jejich silné sepětí s Brazílií, opomenuly. Klíčová slova: favela, vizualizace kultury, dětská kresba, kultura, Brazílie
|
|
Visualization and Representation of Social and Cultural Environment of Brazilian Slums - Favelas
Trnková, Kateřina ; Soukup, Martin (vedoucí práce) ; Hubeňáková, Julie (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou brazilských favel z teoretického i empirického hlediska. V první části nastiňuje vznik a vývoj favel, přičemž zmiňuje i současnou politiku vedenou vůči nim. Stěžejní částí práce je empirický výzkum zaměřený na vizualizaci kultury dětmi z favel. Sběr dat byl založen na metodologii vizuální antropologie, analýza kreseb pak vychází z teorie sociální sémiotiky. V rámci výzkumu byl sebrán soubor kreseb dětí z favel v São Paulu na téma kultura. Kresby byly rozřazeny vzhledem k jejich zobrazovanému motivu do několika kategorií, se kterými pak autorka pracuje. Většina z nich zachycuje motivy brazilské kultury, přičemž jen několik z nich má přímý vztah ke kultuře favel. Na základě těchto výsledků je pak spekulováno, které kulturní prvky děti vnímají v rámci jejich kultury jako nejsilnější a které naopak, i přes jejich silné sepětí s Brazílií, opomenuly. Klíčová slova: favela, vizualizace kultury, dětská kresba, kultura, Brazílie
|