Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 140 záznamů.  začátekpředchozí124 - 133další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Krajina v díle Josefa Váchala
Voháňková, Romana ; Prahl, Roman (oponent) ; Wittlich, Petr (vedoucí práce)
Tato práce si klade za cíl vysledovat zdroje a vývoj námětu krajiny v tvorbě Josefa Váchala. V první části se soustředí na výtvarné školení u Aloise Kalvody a jeho pozdější vlivy. Následně se zabývá obdobím mezi lety 1906 až 1934, v němž analyzuje námět krajiny v rámci obsahové i formální roviny. Klíčovou je kapitola věnovaná Váchalově autorské knize Šumava umírající a romantická, v níž byl námět krajiny doveden ke svému vrcholu. Bylo to především díky dokonalému zvládnutí techniky dřevorytu a zcela neobvyklému vidění krajiny jako takové, v níž spíše než o pohled do malebného kraje šlo o zobrazení základních principů přírody a její duchovní podstaty. Váchalova tvorba měla značný ohlas i v současném českém umění, čemuž je věnována poslední část práce.
Stanislav Lolek (1873-1936)
Klouzová, Aneta ; Prahl, Roman (oponent) ; Wittlich, Petr (vedoucí práce)
Snahou této bakalá ské práce je podat co nejucelen jší obraz o život a díle malí e Stanislava Lolka (1873 - 1936). Sledování jeho životních osud a vliv , jež formovaly jeho dosti pestrý um lecký vývoj, a nastín ní um leckého podhoubí, z n jž jeho tvorba vyr stala, umož uje snad vnímat dílo tohoto milovníka p írody v kontextu dobové krajinomalby. P i nep etržitém hledání vlastního výtvarného projevu byly Stanislavu Lolkovi nejinspirativn jšími impulsy - vedle jeho bytostného sepjetí s p írodou a vrozeného opojení barvou - metodicky ucelená malí ská výuka Julia Ma áka, celkové dobové malí ské klima se smyslem pro vystižení barevné nálady krajiny a snahou o vyjád ení um lcova pom ru k p írod , poznání francouzského impresionismu a také specifický ráz Slovácka, v n mž nakonec malí zakotvil. Veškeré podn ty Lolek slou il v zajímavou syntézu. Zejména vliv impresionismu si p etavil do vlastního plnozvu ného pojetí. Svou svérázn pojatou krajinomalbou, pov tšinou zá ící sytými, š avnatými až zp vnými barvami, Lolek obohatil eské krajiná ství o velmi osobitá díla. Cílem práce bylo rovn ž zmapovat sou asný výskyt d l Stanislava Lolka v eských a moravských muzeích a galeriích.
Figurální motivy v díle Antonína Hudečka
Ropková, Barbora ; Prahl, Roman (oponent) ; Wittlich, Petr (vedoucí práce)
Tato práce se soustředí na zajímavou skupinu obrazů Antonína Hudečka s figurální tematikou, který je však považován převážně za krajináře. Jeho obrazy s figurální tematikou vznikly především v počátcích jeho tvorby v secesním období. Práce se zabývá výkladem obrazů v dosavadní literatuře a zároveň se pokouší provést jejich interpretaci. Sleduje také umělecký vývoj malíře, českou dobovou uměleckou scénu a celkový kontext.
F. Kupka a jeho korespondence V. Hynaisovi
Brožová, Kristýna ; Wittlich, Petr (oponent) ; Prahl, Roman (vedoucí práce)
Cílem mé bakalářské práce, nazvané František Kupka a jeho korespondence Vojtěchu Hynaisovi, se stalo zpracování dopisů F. Kupky V. Hynaisovi. Nejdříve se jednalo o jejich přeložení z francouzského do českého jazyka, poté následoval rozbor samotného textu, jeho kritické posouzení, zasazení do dobových souvislostí, zapojení existující literatury, ale také porovnání s jinou korespondencí. Představíme-li si tuto práci jako divadelní hru - děj se odehrává v letech 1905 - 1925, na území Čech a Francie. Hlavními hrdiny se stávají František Kupka na francouzské straně a Vojtěch Hynais na české, vedlejší role ztvárnili členové obou rodin a lidé, vystupující v dopisech. Korespondence významných osobností uměleckého světa se stalo charakteristickým literárním žánrem. Studium a publikování dopisů slavných je pro vědecké odborníky i běžného čtenáře velice přínosné. Pocity svěřované v dopisech blízké osobě často pomáhají dotvářet poznatky o zdrojích inspirace a okolnostech vzniku uměleckých děl. Lépe lze dovodit i vliv historických událostí, význačných osobností, rodinných a milostných vztahů na tvorbu uznávaných literárních, hudebních a výtvarných umělců. František Kupka i Vojtěch Hynais vedli svou korespondenci podle dobových pravidel, vykali si a projevovali vzájemnou úctu, ale díky přátelskému vztahu vyjadřovali své...
Transformace forem a témat nazarénského malířství v Čechách na příkladu oltářního obrazu Josefa Vojtěch Hellicha
Řezáč, Jan ; Petrasová, Taťána (oponent) ; Prahl, Roman (vedoucí práce)
Tato diplomnf pnke je prvnfm textem v ceske umelecko - historicke literature, zabyvajfcf se analyticky vlivem nazarenskeho tvaroslovf na ceske malfrstvf kolem poloviny 19. stoletf. Na pffkladu oltarnfho obrazu - Sv. Lukas ma/ujicf Pannu Marii s Jeirskem - casti "svatolukasskeho" retablu pro prazsky kostel Panny Marie pred Tynem, vytvoreneho malfrem Josefem Vojtechem Hellichem (1807 - 1880), je demonstrovano zakotvenf a standardizovanf techto forem v Praze ve 40. letech 19. stoletf.
Gabriel Max a Praha
Šimek, Michal ; Petrasová, Taťána (oponent) ; Prahl, Roman (vedoucí práce)
Vytvarny odkaz Gabriela Maxe zanechal vyznamnou stopu nejen v ceskem vytvarnem umenf poslednf ctvrtiny 19. stoletf, ale take v dobove ceske vytvarne kritice. Tato pnice se pokousf na zaklade sestaveneho katalogu textu, tykajfcich se Gabriela Maxe a jeho vytvarnych del, ozrejmit vztah mezi ume1cem a jeho rodnym mestem.
August Brömse. The artist and his paintings
Kašková, Gabriela ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Prahl, Roman (oponent)
The work is based on the estate of August Brömse in the Kunstforum Ostdeutsche Galerie Regensburg, which contains over 1050 letters from the period between 1902 and 1910, and a large collection of sketches and pictures. The structure of the work is determined by this material. The first part is focused on the period up to 1910. On the basis of his correspondence it investigates the artist's life after his studies in Berlin up until his establishment as Professor of Graphics at the Academy of Arts in Prague. The text not only provides a biographical study, but also gives an insight into the cultural life of "Czech Germans" in the specific context of the struggles between Czechs and Germans in Bohemia. Of special interest is the "fight" for the two posts for German professors at the Academy, which lasted four years and was very important for Brömse. The second part is devoted to Brömse's paintings from the period after 1910, which have not yet been treated adequately in research on the artist. It ties in with the first part, which shows the starting points of Brömse's painting and also comments on important pictures in the context of the artist's work. The second part offers an analysis of selected significant paintings. After 1910 Brömse concentrates on religious themes in his work. Two thematic issues have...
Kalendář a jeho vizuální aspekty v českých zemích 19. století
Holečková, Kateřina ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Vondráček, Radim (oponent)
Tématem diplomové práce je uměleckohistorický vývoj nástěnných kalendářů v českých zemích v 19. století s přesahem do 20. století. Práce srovnává nástěnný kalendář s kalendářem knižním a také s plakátem, tedy s nejbližšími typy užité grafiky. Podává vizuální vývoj nástěnného kalendáře a zabývá se jednotlivými umělci, tiskaři a nakladateli. Mezi nimi se zaměřuje hlavně na pražskou Haaseho tiskárnu a umělce, které zaměstnávala.
Osobnost Celdy Kloučka a jeho dílo
Teichmanová, Jana ; Vondráček, Radim (oponent) ; Prahl, Roman (vedoucí práce)
Osobnost a dilo Celdy Kloucka obsazene v teto pnici, predstavuje umelce ve sve podstate jako "renesancni" postavu mnoha zajmu, zabyvajici se Cinnostmi nejen umelecky-mi. Nasledne zhodnoceni Klouckova prinosu v oblasti ceskeho dekorativniho socharstvi prinasi alespon hruby nastin znacneho vy-znamu tohoto sochare, ktery dosud nebyl dostatecne docenen. Zabyval se nejen dekorativni vy-zdobou fasad, kterou si ziskaval nejvice kladnych ohlasu diky jejich verejne povaze, ale take umeleckoremeslnou tvorbou, vicemene spojenou s jeho skolnim atelierem na Umelecko-prumyslove skole. Volbou tvaru, jasnosti kompozice i uzitim sveho specifickeho ornamentu vystupovaly predmety vysle z jeho skolniho atelieru z prumeru tehdejsi prazske manufakturni vy-roby. Klouckova invence nesla zretelne stopy individualismu, aplikoval ji v ruznem materiaIu, aniz by se omezoval velikosti plochy. Tento sochaf se dokazal vymanit z tehdy bezneho proudu stereotypu dekorativnich vzorU a vytvarel si sve vlastni na zaklade pilneho studia, zpocMku hlavne historizujicich stylu. Ackoliv prevzal mnohe ornamentaIni prvky minulych epoch, promenil je v kazdodennich kresbach ve specificke formy charakterizujici jeho duraz na kompozici ve vsech oborech umeleckeho prumyslu. Touha po srozumitelnosti plasticke linie vedla Kloucka k rytmicke dekorativnosti...
Výtvarné umělkyně ve druhé polovině 19. století
Kuthanová, Kateřina ; Lahoda, Vojtěch (oponent) ; Prahl, Roman (vedoucí práce)
V teto pnici jsem se zamefila z nekolika hledisek na dosud nezmapovanou tvorbu umelecky vy-raznych zen malirek zasahujicich svou tvorbou do druhe poloviny devatemicteho stoleti. Jejich umelecka produkce byla do 16to doby nepravem opomijena, avsak na zaklade toho, ze byla objevena nekteni jejich do sud neznama dila, snaZlm se dokazat malifskou vy-Iucnost a umeleckou profesionalitu techto vy-jimecnych umelkyii. Z pohledu soucasne, jiz pIne emancipovane zeny pusobi umelkyne 19. stoleti jako zjeveni. Byly to ony, ktere nastoupily temer objevitelskou cestu. Nikoliv snad pouze vYtvamou, ale predevsim socialni, kultume spolecenskou a hluboce lidskou. I pres ztizene podminky se jim podafilo umelecky obohatit vYtvame obory, rozsifit malifske zanry a podilet se na vyzdvihnuti umelecko-remeslne produkce mezi vysoka umeni. Rada zde zmiiiovanych umelkyii se svou vYtvamou tvorbou podilela na sirokem a kontinualnim yYvoji zenskeho umeni, souznejiclm v ramci momosti s dobovYmi vlivy. Jejich touha po profesionalnim uplatneni skrze zahranicni studia vedla k prolinam evropskYch umeleckych vlivii do ceskeho prostredi. Pokud bych chtela svou praci rozsifit, pak se otvira pohled na srovnam s produkci zahranicnich vYtvamic, jejichZ cesta za umeleckYm prosazenim, jak zde jiz bylo receno, byla neporovnatelne snazsi. V ceskem...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 140 záznamů.   začátekpředchozí124 - 133další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Prahl, R.
1 Prahl, Radim
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.