| |
| |
|
Příspěvek k experimentálnímu výzkumu vibroakustiky železničních kol s přídavnými tlumiči
Pešek, Luděk ; Vaněk, František ; Veselý, Jan ; Cibulka, Jan ; Boháč, T.
V příspěvku je prezentována metoda měření a dynamické analýzy provozních zkoušek monoblokových železničních kol s a bez tlumicích prvků. Pomocí experimentální modální analýzy a časo-frekvenční analýzy jsou popsány dynamické vlastnosti těchto kol za jízdy. Vibro-akustická vazba kola s prostředím je analyzována na základě vibračních spektrogramů a spektrogamů akustického tlaku. Při průjezdu obloukem je sledován vznik a modálně frekvenční složení kvílivého hluku a jsou identifikovány módy, které nejvíce přispívají k radiaci hluku do prostředí. Pro kvantitativní srovnání jednotlivých řešení kol byla použita třetinooktávová analýza.
|
| |
|
MKP modelování termomechanické interakce v pryžovém bloku
Pešek, Luděk ; Půst, Ladislav ; Šulc, Petr
Program FEMLAB byl použit pro řešení termomechanické interakce tlumícího členu metodou konečných prvků. Pohyb struktury a vedení tepla byly řešeny interaktivně jako časově závislá úloha. Vazba mezi disipovanou mechanickou energií a generovaným teplem byla definována zákonem zachování energie. Disipovaná energie vychází z modelu proporcionálního tlumení. V příspěvku výsledky teplotního rozdělení v závislosti na rozdělení deformační energie jsou prezentovány na případu rovinné deformace při cyklickém dynamickém stlačování se statickým předpětím. Při výpočtu byl uvažován odvod tepla do okolí a změna dynamické tuhosti na teplotě. Materiálové konstanty numerického modelu byly dříve identifikovány při laboratorních zkouškách na pryžových segmentech používaných pro tlumení složených tramvajových kol.
|
| |
| |
|
Hyperelesticita pryžového segmentu při jednoosých tlakových zkouškách
Potel, S. ; Pešek, Luděk ; Svoboda, Jaroslav
Model hyperelasticity materiálu pro rovinnou deformaci byl vytvořen v prostředí ANSYS. V příspěvku jsou presentovány dosažené výsledky na tomto modelu pro pryžový blok s identifikací Mooney-Rivlinových konstant z experimentálních dat pro jednoosé tlakové zatěžování. Dále je modelován kontakt s Coulomovými třením pryž-ocel pro různé koeficienty tření. Cílem příspěvku je identifikace parametrů hyperelasticity s rozložením napjatosti pryžových segmentů používáných k odtlumení tramvajových kol.
|
| |
|
Vlastnosti termo-visko-elastického materiálu 42-809 pro výrobu vibrotlumících prvků - 1.část
Svoboda, Jaroslav ; Pešek, Luděk ; Fröhlich, Vladislav ; Vaněk, František ; Klášterka, Petr ; Cibulka, Jan
Zpráva uvádí prvé výsledky vlastností segmentů pro tlumení vibrací železničních tramvajových kol. Jsou uvedeny statické a dynamické závislosti síly a deformace, změny tuhosti, teploty, ztrátového činitele na počtu odkmitaných cyklů, nárůst trvalé deformace, pokles síly při řízené deformaci pryžového elementu atd.
|