Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 60 záznamů.  začátekpředchozí51 - 60  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Teologické dílo Jana Valeriána Jirsíka
Hamberger, Jan ; Brož, Prokop (vedoucí práce) ; Mohelník, Tomáš (oponent)
Resumé Teologické dílo Jana Valeriána Jirsíka Jan Hamberger Tato diplomová práce pojednává o teologickém díle českého autora 19. století, o knězi a českobudějovickém biskupovi Janu Valeriánu Jirsíkovi (1798-1883). Cílem této práce je představit Jirsíkovu literární tvorbu se snahou vystihnout její teologickou charakteristiku. První část práce se nejprve věnuje českému dějinnému kontextu 19. století. V její druhé části je pak schematicky pojednáváno o Jirsíkově životním osudu. V druhé kapitole se postupně mapuje vlastní literárně-teologická tvorba ve třech životních etapách. První etapa je vymezena Jirsíkovým kaplanským a farářským působením (1821-1847). Redaktorskou činnost v Časopisu pro katolické duchovenstvo (1848-1851) vyplňuje druhá etapa a třetí zahrnuje období biskupského působení v českobudějovické diecézi (1851-1883). Díla jsou v jednotlivých obdobích tematicky rozřazena, krátce popsána a charakterizována. Poslední a zároveň největší část této diplomové práce se zabývá nejobsáhlejším dílem Jirsíka - Populární dogmatikou. Toto stěžejní dílo teologa Jirsíka je zevrubně popsáno a reflektováno podle jednotlivých teologických traktátů z apologetiky a dogmatiky. V závěru je pak vyjádřen převažující charakter celého Jirsíkova díla a jeho význam. Jirsíkova tvorba je spojena s počátky novodobé česky psané...
Christologie v díle Josepha Ratzingera
Frývaldský, Pavel ; Pospíšil, Ctirad Václav (vedoucí práce) ; Mohelník, Tomáš (oponent)
Resumé Christologie v díle Josepha Ratzingera Pavel Frývaldský Tato diplomová práce představuje analýzu významných christologických prací Josepha Ratzingera. Cílem práce je popsat a zhodnotit základní linie a vývoj Ratzingerovy christologické reflexe. Spisy jsou porovnávány především ve dvojím ohledu: dílo Ratzingera v době jeho akademického působení a práce Ratzingera jako kardinála v čele Kongregace pro nauku víry. Práce je uvedena stručným životopisem Josepha Ratzingera, poté následuje vlastní analýza jeho děl. Nejprve jsou posouzeny biblické prameny, citace otců, středověkých autorů a současných teologů. V další části jsou analyzovány hlavní oblasti našeho zájmu: užití christologických titulů, teologie vtělení, tajemství Ježíšova života, teologie kříže a výklad zmrtvýchvstání. Ratzinger svou christologii zakládá primárně na Božím slově a na víře církve, proto lze jeho přístup označit jako "shora". Ústředním pro celou jeho christologii je vyznání Ježíše jako vtěleného Božího Syna. Ratzinger proto považuje Ježíšův bytostný vztah k Otci za střed celého jeho tajemství. Ve starších spisech je pro autora důležité pojetí Božího Syna jako "posledního člověka", čímž zdůrazňuje autenticitu a normativu Ježíšova lidství. V novějších pracích je častěji užíván titul "nový Mojžíš". V popředí tak stojí otázka vztahu...
Komplementarita povolání v církvi podle učení svaté Terezie z Lisieux
Čančarová, Pavlína ; Lachmanová, Kateřina (vedoucí práce) ; Mohelník, Tomáš (oponent)
RESUMÉ KOMPLEMENTARITA POVOLÁNÍ V CÍRKVI PODLE UČENÍ SVATÉ TEREZIE Z LISIEUX Cílem této bakalářské práce je na základě života a učení sv. Terezie z Lisieux ukázat, jak je možné prožívat a chápat komplementaritu různých povolání v církvi - v Těle Kristově. Vycházíme z předpokladu, že každý máme v církvi od Boha své konkrétní místo, své osobní povolání a poslání. Je dobré a obohacující jak pro nás samé, tak pro celou církev, když tento dar od Boha vědomě přijímáme, snažíme se na tento Boží dar odpovídat a svým životem jej naplňovat a celé církvi - Tělu Kristovu - tím prospívat. Každý křesťan, jako jeden z údů Kristova Těla, by si měl být tedy vědom jak své vlastní identity, svých specifických obdarování, tak i odlišné identity a obdarování svých bratří a sester. Při této specifičnosti je přitom zapotřebí být ukotven v hluboké jednotě společenství i cíle, kterou mají v Ježíši Kristu všechny údy jeho Těla. Jednou z metod spirituální teologie je, že teologické duchovní principy vycházejí z konkrétní duchovní zkušenosti světců (induktivní hagiografická metoda). Proto i my jsme se v této práci nejprve zabývali Tereziiným duchovním životopisem a teprve následně jejími eklesiologickými texty. Provedli jsme analýzu všech míst, kde Terezie hovoří o církvi explicitně i implicitně a poukázali na souvislost s jejím...
Pokání jako důkaz lásky
Grimmerová, Monika ; Mohelník, Tomáš (vedoucí práce) ; Červenková, Denisa (oponent)
Monika Grimmerová POKÁNÍ JAKO DŮKAZ LÁSKY Resumé V práci je zpracována podstata pokání - obrácení, jako základní důkaz lásky člověka k Bohu, a Boha k člověku, vyjádřenou obětí Krista, Syna Božího, za člověka. Skutečnost obrácení je postupně rozebrána ve dvou oblastech. Ve svátostech v obrácení člověka k Bohu, završené ve svátosti křtu. Ve svátosti pokání jako obrácení-návrat k Bohu. Práce se snaží zobrazit velikost důkazu lásky Boha k člověku.
Corpus Mysticum jako vztah eucharistie a církve v díle Henri de Lubaca
Klír, Daniel ; Brož, Prokop (vedoucí práce) ; Mohelník, Tomáš (oponent)
Resumé bakalářské práce Název: Corpus mysticum jako vztah eucharistie a církve v díle Henri de Lubaca Autor: Ing. Daniel Klír, Ph.D. Vedoucí práce: Th.Lic. Prokop Brož, Th.D. Předkládaná bakalářská práce se zabývá vztahem eucharistie a církve v díle Henri de Luba- ca. Stěžejním materiálem pro vypracování této práce se staly monografie Corpus mysticum. L'Eucharistie et l'Église au Moyen Âge, Étude historique (1944) a Catholicisme: Les aspects so- ciaux du dogme (1938). Práce se snaží ilustrovat vztah eucharistie a církve v rámci hledání původu, vývoje a významu sousloví corpus mysticum. Sousloví corpus mysticum je někdy spojováno s apoštolem Pavlem, není ale biblického pů- vodu. Apoštol sám mluví o Kristově těle (corpus) bez potřeby přidávat adjektivum mysticum. Až do 9. století nebylo žádoucí rozlišovat jednotlivá těla Kristova. Když církevní otcové mluví o těle Kris- tově, myslí tím především církev a její jednotu. V 9. století se opat Paschasius Radbertus zmiňuje o trojím výskytu těla Kristova v Písmu: o tělu narozeném z Panny Marie, svátostném tělu a tělu, kterým je církev. V rámci rozlišování jed- notlivých těl Krista bylo nutné terminologicky odlišit svátostné tělo. Protože za corpus par excel- lence byla považována církev, byl pro eucharistii poprvé použit termín corpus mysticum. Až do 11. století...
Svátosti v revue Na hlubinu a v Dominikánské edici Krystal
Bok, Ivan ; Mohelník, Tomáš (vedoucí práce) ; Novotný, Vojtěch (oponent)
Ivan Bok SVÁTOSTI V REVUE NA HLUBINU A V DOMINIKÁNSKÉ EDICI KRYSTAL Bakalářská práce Vedoucí práce: Tomáš Benedikt Mohelník Th. D. PRAHA 2009 Abstrakt: Svátosti v revue Na hlubinu a v Dominikánské edici Krystal Tato práce pojednává o tom, jak o svátostech psala dominikánská revue Na hlubinu (název srv. Lk 5, 4). Rovněž se snaží pojmenovat důvody, proč autoři psali o svátostech právě z daných hledisek. V úvodu seznamuje práce s dějinami revue Na hlubinu, příčinami a okolnostmi jejího vzniku, nesmírné popularity i následného zániku. Krátce pojedná též o jejích pokračovatelích. V další části se seznámíme s jednotlivými příspěvky o svátostech rozdělenými podle svátostí a o přístupech autorů k tématu. Oddíl je zakončen pasáží o svátostinách. Následuje pojednání, jak bylo o svátostech referováno v jednotlivých ročnících revue Na hlubinu, v celých jejích dějinách a v dobových souvislostech (liturgické hnutí, Katolická akce, nástup nacistické a později komunistické totality, druhá světová válka). Závěrečná část je věnována knižním dílům a překladatelské práci nejdůležitějších autorů na téma svátostí, kteří o svátostech psali rovněž do revue Na hlubinu. Práci uzavírá přehled všech článků o svátostech a svátostinách, které byly v revue Na hlubinu publikovány, a stručné životopisy nejvýznamnějších autorů. Klíčová...
Modlitba u sv. Augustina
Poříz, Jan ; Ventura, Václav (vedoucí práce) ; Mohelník, Tomáš (oponent)
Resumé: Jan Poříz, Modlitba u sv. Augustina Práce se pokouší představit svatého Augustina jako muže a učitele modlitby a o zasazení jeho duchovní nauky do celku jeho teologie a filosofie, i do širších událostí církevních a obecných dějin. Modlitba a duchovní život přitom zůstávají zorným úhlem z nějž se nahlíží na celek. Ukazuje a zdůrazňuje se tak jejich význam pro celek světcova myšlení i pro jeho život. První kapitola poukazuje na historické souvislosti Augustinovi doby. Ve třech bodech postupuje od vzdálenějších souvislostí, událostí spojených s nástupem křesťanství a pádem Západořímské říše, přes situaci církve v této době, až k pojednání o Augustinových předchůdcích, kteří již dříve zpracovali téma modlitby. Druhá kapitola mapuje vývoj Augustinovi modlitby a duchovního života, od dětství až do smrti. Zvláštní pozornost je přitom věnována událostem souvisejících s procesem jeho intelektuálního i morálního obrácení, neboť, podle názoru autora, tvoří konstitutivní zkušenost, kterou Augustin promýšlel, teologicky zpracovával a navracel se k ní po zbytek života. Jádrem a vyústěním třetí kapitoly je pojednání o jednotlivých typech modlitby, které Augustin tematizoval a o jejich vzájemném prostupování. Tomuto jádru jsou předřazeny důležité antropologické otázky, bez nichž nelze plně pochopit některé...
Polemiky Antonína Lenze s Alfonsem Šťastným z Padařova
Mikeš, Jan ; Novotný, Vojtěch (vedoucí práce) ; Mohelník, Tomáš (oponent)
POLEMIKY ANTONÍNA LENZE S ALFONSEM ŠŤASTNÝM Z PADAŘOVA Jan Mikeš Práce je věnována polemikám teologa Antonína Lenze se svobodným myslitelem Alfonsem Šťastným z Padařova, které vznikaly v 80. letech 19. století. Spisy Alfonse Šťastného jsou prostoupeny dobovým myšlením, ve kterém vystupuje do popředí liberalismus, sekularismus, antiklerikalismus a v nichž je církev vytěsňována ze svých dosavadních společenských a intelektuálních pozic. Lenzovy texty jsou naopak příznačnou apologetikou bránící tradiční církevní postoje v otázkách poznání, zjevení, morálky, aj. V práci je nejprve představen dobový kontext spisů a životy a díla obou autorů. V téže kapitole jsou podrobněji rozebrány antiklerikální spisy Alfonse Šťastného, v nichž autor zpochybňuje autoritu náboženství, křesťanského zjevení i rozumnost víry a předkládá materialistické pojetí založené zejména na darwinismu a racionalismu. Stěžejní část práce se pak nachází ve 3. kapitole. Zde jsou analyzována díla Antonína Lenze, píšícího pod pseudonymem Jan Brázda. Ten obhajuje tradiční nauku katolické církve a opírá se při tom o osvědčené autority - Písmo, církevní Otce, Tomáše Akvinského, ale i dobové poznatky z přírodních věd. Poslední kapitola se pak věnuje konkrétně christologii Antonína Lenze (alias Jana Brázdy) vyprovokované polemikami, tedy vyskytující se...
Negativní teologie v díle Dionysia Areopagity
Kristek, Tomáš ; Ventura, Václav (vedoucí práce) ; Mohelník, Tomáš (oponent)
Resumé - Negativní teologie v díle Dionysia Areopagity Tato práce je zaměřena na téma negativní teologie. Na základě nastudované literatury se věnuji tzv. druhému kroku vypovídání o Bohu. Tento krok je také jinak známý jako apofatická cesta nebo cesta negativních tvrzení. Na základě negativních výpovědí se snažíme popírat nedostatečná tvrzení kroku prvního, tzv. pozitivní teologie, cesty katafatické. Tato tvrzení musí být nutně popřena, protože žádné z nich není s to popsat Boha tak, jak je, tj. v jeho bytí. Avšak ani negativní cesta není absolutním koncem vypovídání, protože ani ona není v konečném důsledku schopna o Bohu nic "pozitivně" vypovědět. Kdybychom setrvali na této negativní pozici, bohužel bychom "sklouzli" do agnosticismu, a tím do slepé uličky. Negace tedy musí být nutně překonány krokem třetím. Tím je výpověď eminentní. Negativní cesta však má svou výpovědní hodnotu. Ta je nezanedbatelná. Ona je totiž cestou mystiků. Ti se snaží ve svém životě přísně rozlišovat, co Bůh je a co Bůh ještě není, a to odvrhnout. Tímto se apofatická cesta stává jakousi strážkyní transcendence Boha a ukazuje na nedostatečnost našeho poznání a vypovídání o Bohu. Abychom však dobře porozuměli, jak jsou výpovědi negativní teologie tvořeny, je třeba se zabývat jejím dějinným vývojem. Nejdříve se zaměřuji na postavu...
Teologie manželství v díle Klementa Alexandrijského
Foltán, Filip ; Ventura, Václav (vedoucí práce) ; Mohelník, Tomáš (oponent)
Resumé Teologie manželství v díle Klementa Alexandrijského Filip Foltán V této práci, s názvem Teologie manželství v díle Klementa Alexandrijského, se zabýváme analýzou díla Stromata, které poukazují na manželství a problematiku s ním spojenou. Cílem práce je analýza tohoto díla v historickém kontextu. V první kapitole, která pojednává o historickém a teologickém kontextu manželství, postupně a obšírně představujeme město Alexandriu, náboženské a kulturní myšlení, v závěru obecnější části si představujeme samotného teologa Klementa Alexandrijského. V druhé části první kapitoly nastíníme pohled na manželství z tehdejšího kulturního a teologického hlediska. Druhá a třetí kapitola je exkurzem do teologického učení Klementa Alexandrijského o manželství. Druhá kapitola představuje analyzované spisy a diachronní analýzu, ve které předkládá i jiné konkrétní nauky o manželství z křesťanského, filosofického a kulturního hlediska. Třetí kapitola představuje synchronní analýzu, ve které představuje základní prvky Klementovy teologie o manželství. Toto zjištění je shrnuto v závěru práce. Klíčové pojmy: - Historie - Klement Alexandrijský - Manželství v antice - Patrologie - Teologie

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 60 záznamů.   začátekpředchozí51 - 60  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.