|
Projekt "K3" - Dramatická výchova ve škole
Wertigová, Jana ; Machková, Eva (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Diplomová práce Projekt" K3 " Dramatická výchova ve škole: Analýza projektu s ohledem na uplatnění prvků dramatické výchovy? se zabývá minulým vývojem, obsahem a rozvojovým potenciálem tohoto západočeského vzdělávacího projektu. Projekt si klade za cíl poskytnout základním a středním školám v Plzeňském kraji nabídku ucelených, výchovně-vzdělávacích programů, které svou náplní směřují k sebepoznání, odstraňování stereotypů ve skupině, ke kooperaci, kritickému myšlení, rozvoji smyslového vnímání, celkově k rozvoji sociálních dovedností a předcházení výskytu sociálně patologických jevů ve škole pomocí metod konstruktivistické pedagogiky a dramatické výchovy. Teoretická část shrnuje základní terminologická, legislativní a pedagogická východiska a poskytuje potřebný kontext pro porozumění výchozím zdrojům projektu. Praktická část pak detailně analyzuje minulý vývoj, současný programový obsah s ohledem na obsažené prvky dramatické výchovy, zabývá se odezvami na projekt od různých aktérů, shrnuje pozitivní a negativní aspekty projektu a zároveň formuluje možné scénáře budoucího vývoje. Autorka je součástí malého projektového týmu od samého vzniku projektu, v posledních letech koordinuje chod projektu.
|
|
Propojení environmentální a dramatické výchovy na střední škole
Zemanová, Jana ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Cílem mé diplomové práce je zmapovat moţnosti propojení dvou výchov ? dramatické a environmentální ? na středních školách. První část práce tvoří teoretický exkurz do historie, cílů, významů a společných principů obou výchov. V následující empirické části popisuji a interpretuji výsledky dotazníkového šetření mezi učiteli SŠ. Cílem šetření bylo zjistit názory a zkušenosti učitelů s propojením těchto výchov. Poslední část je sloţena z několika hodin a bloků vyuţívající metody dramatické výchovy pro prozkoumání některého z environmentálních témat. Uvedené lekce jsem vyzkoušela v praxi při učení na SŠ, proto zde uvádím i reflexe, náměty pro zlepšení a práce studentů.
|
|
Tři setkání s literaturou.
Fidlerová, Klára ; Provazník, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Jádrem této práce je analýza a hodnocení dramatickovýchovných metod užitých ve třech celodenních dílnách postavených na různých druzích práce s literárním textem a realizovaných se skupinou v dramatické výchově málo zkušených nebo zcela nezkušených žáků nižšího gymnázia. Samostatné kapitoly jsou věnovány dvěma základním determinantám takovéhoto typu dramatickovýchovné činnosti, charakteristice skupiny, jež se dílen účastnila, a výběru a rozboru použitých literárních textů. Práce též obsahuje shrnutí závěrů, jež vyplynuly z praktické části bakalářského projektu, zastoupené v textu zevrubnými plány jednotlivých lekcí, a reflexi hlavního cíle, motivace žáků k četbě konkrétních literárních děl.
|
|
Bohatýrské byliny a dramatická výchova
Čmelíková, Barbora ; Machková, Eva (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Skupina dětí z dramatického kroužku v Benešově u Prahy je prostřednictvím starých ruských bylin seznámena s ruským jazykem, písmem, částí slovanské mytologie a životem starých východních Slovanů, poznává nejzákladnější rysy hrdinství bájného bohatýra a srovnává jej s hrdinstvím dnešní doby. Aktivity motivují k práci na divadelním představení.
|
| |
| |
|
Kooperace v dramatické výchově
Moravec, Ondřej ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Ulrychová, Irina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problémem kooperace v dramatické výchově. Teoretická část obsahuje charakteristiku kooperace, podmínky její účinnosti, principy, metody a techniky kooperativního učení, kooperativní dovednosti a řízení v kooperativním vyučování a je završena kontextem dramatické výchovy a rolové hry. Ve výzkumné části se věnuji popisu a interpretaci dramaticko-výchovného programu pro utváření kooperativního chování a jednání dětí středního školního věku. Vycházel jsem z realizace celkem dvanácti dílen a ze společné práce na divadelní inscenaci ?Kráska a Netvor?.
|
|
Srovnání práce se skupinami různého typu na pohádce O Smolíčkovi
Honsnejmanová, Ivana ; Machková, Eva (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje porovnání dvou různých učebních procesů, vedoucích k divadelnímu tvaru, se dvěma různými skupinami dětí na základě jedné literární předlohy. První část se věnuje dramaticko-výchovnému projektu ve Zvláštní škole a Pomocné škole v České Lípě. Druhá část dramaticko-výchovnému projektu, rozšířenému o tvořivé dílny pro malé diváky, v Základní škole a Mateřské škole Klíč s.r.o. v České Lípě . Třetí část se pak zabývá porovnáním práce v obou projektech, hledáním specifik i společných znaků a zhodnocením celého projektu.
|
| |
|
Dramatická výchova jako samostatný vyučovací předmět
Blahůšková, Marcela ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice dramatické výchovy na druhém stupni základní školy. Cílem práce bylo jednak zmapování situace na brněnských základních školách, jednak specifikace faktorů, které v praxi umožňují úspěšné začlenění dramatické výchovy do výchovně vzdělávacího procesu na druhém stupni základní školy, a také hledání cesty, jak využívání potenciálu dramatické výchovy na druhém stupni základní školy rozšířit.
Východiskem práce byl výzkum autorky na brněnských školách, data získaná z 83 škol jsou zpracována do sumářů a tabulek. Autorka zachycuje kromě číselných výstupů také zkušenosti pedagogů i ředitelů škol s výukou dramatické výchovy jako samostatného předmětu na 2. stupni i se vstupem dramatické výchovy do školy. Kromě přehledu faktorů, ovlivňujících úspěšnost zavádění i vyučování dramatické výchovy nabízí práce v závěru návrh rámcového plánu začlenění dramatické výchovy do života základní školy, vytvořený na základě informací, získaných z výzkumu i zkušeností autorky.
|