| |
|
Pierot v dějinách pantomimy
Vizváry, Radim ; Sochor, Martin (vedoucí práce) ; Sochor, Martin (vedoucí práce) ; Hybner, Boris (oponent)
Tato práce zachycuje nejdůležitější osobnosti a umělecká díla, od vzniku Pierota v lidových římských fraškách až po konec 20. století, zasluhující se o přežití divadelního typu. Každý velký herec posouval a proměňoval svého Pierota silou vlastního talentu a imaginace. Mezi ně patřil především rodák z Kolína Jean Gaspard Deburau, francouzský herec Jean Louis Barrault, francouzský mim a průkopník moderní pantomimy Marcel Marceau, český mim Ladislav Fialka a mim slovenského původu Milan Sládek. Jejich vliv na mojí uměleckou činnost je shrnut v závěru práce a dokládá fakt, že tyto osobnosti se staly mojí velkou inspirací a vzorem.
|
| |
| |
| |
| |
|
Nový mim. Mimické divadlo současnosti
Halaš, Adam ; Hybner, Boris (vedoucí práce) ; Veber, Václav (oponent) ; Kratochvílová, Zdeňka (oponent)
Disertační práce je založena na několikaletém studiu v oboru nonverbálního divadla a soustředí se zejména na současné umělecké trendy a budoucí vývoj tohoto žánru. Kromě faktografického přehledu všech současných umělců, divadel, festivalů a škol věnujících se mimickému divadlu, který je součástí přílohy této práce, je hlavním motivem analýza a studium nových prvků a specifik současného mimického divadla.
|
|
Výchova k herectví a mimickému divadlu
Sochor, Martin ; Hybner, Boris (vedoucí práce) ; Petišková, Ladislava (vedoucí práce) ; Zárubová-Pfeffermannová, Noemi (oponent) ; Veber, Václav (oponent)
Tato práce se zabývá pedagogikou herectví, mimu a pantomimy. Popisuje vybrané zásadní výukové systémy a školy zaměřené na výuku mimického divadla Mime corporel dramatique Etienna Decrouxe, školu imaginární pantomimy stylu Marcela Marceaua, pedagogiku Jacquese Lecoqua, divadelní školu Scuola Teatro Dimitri ve Švýcarsku a Katedru nonverbálního a komediálního divadla HAMU (v současné době ve fázi změny jména na Katedru pantomimy) v Praze. Zabývá se jejich teorií, studijními programy a popisy cvičení. Autor přímo studoval tělesný mimus i techniku imaginární pantomimy ve škole Marcela Marceaua v Paříži, v současné době je pedagogem na Katedře pantomimy HAMU, byl na studijním pobytu na Dimitriho škole, v práci jsou tedy uváděny informace přímo od jejich zdroje s podrobnou teoretickou i praktickou zkušeností. Práce se rovněž zabývá problematikou terminologie v oblasti mimického divadla, dějinami jeho pedagogiky se zaměřením na Českou republiku.
|
|
Klaun a jeho humor
Vláčil, Lukáš ; Hybner, Boris (vedoucí práce) ; Zárubová-Pfeffermannová, Noemi (oponent)
Tato magisterská práce se snaží ukázat krásu a jedinečnost postavy nazývané klaun. Obsahuje popis a vysvětlení jednotlivých charakteristických rysů klauna, čímž je vytvořena pomůcka pro herce, kteří se touto postavou zabývají nebo by se jí v budoucnu chtěli věnovat. Příjemným zjištěním je skutečnost, že postava klauna má význam i v dnešní době a že si klaun stále nachází své publikum, které je složeno jak z dětských, tak i z dospělých diváků.
|
|
Režie v mimickém divadle
Čechová, Miroslava ; Zárubová-Pfeffermannová, Noemi (vedoucí práce) ; Hybner, Boris (vedoucí práce) ; Capko, Štefan (oponent)
Tato práce se zabývá režijní tvorbou mimických představení, tedy představeních,
kde převládá mimické a pohybové vyjádření nad verbálním a kde funkci autora,
režiséra, choreografa, dramaturga i aktéra většinou zastává jediný člověk, jenž
v sobě všechny tyto funkce spojuje. Úloha režiséra a režijně kompoziční
struktury je nejen nezpochybnitelná, ale i nezbytná i u nejmenších divadelních
tvarů, jako je např. sólová pantomimická etuda. Uvedené kompoziční postupy,
jež jsou rozděleny na postupy režijní a choreografické, jsou doplňovány
konkrétními příklady z tvorby Theatra Pantomissima a Spitfire Company.
|