| |
| |
| |
| |
| |
|
Klavírní interpretace a moderní pohled na notový zápis
Gregor, Vít
The writer of this essay has chosen this topic, which is very important for all interpreters. Mostly it is about the view to work with score of piano music, its understanding and successful presentation to audience. The chosen topic requires applying of several methods that writer uses, e.g.: analyses of music script, experiment, confrontation of performance, generalizing of own and foreign experiences, intuition, which is very important for understanding of productions. The essay is divided into three parts. The first one is about the history of music score and work necessity of performer. The writer thinks that music score has a dualistic character. It does not explicitly express, what is needed for a real interpretation. In this part, the write thinks of music score from different views. Interpretative and art connection, the way from the first idea of musician to the ear and soul of listener - that is the point, which connects the whole part. The writer is concerned on questions of interpretative history, interpretative tradition, level of interpretation that are very important for all interpreters. The writer draws basic principles of interpretation from these psychological ways, there is also point out the necessity of theoretical and practical united access. The end of this part is about some...
|
|
Interpretační a pedagogické uchopení cyklu Bagately a Impromtus Bedřicha Smetany
Walterová, Kateřina ; Tichá, Libuše (vedoucí práce) ; Gregor, Vít (oponent)
Cílem této diplomové práce je hlubší pochopení kompozičního záměru a návrh interpretačního pojetí a pedagogického řešení klavírního cyklu Bagately a Impromtus Bedřicha Smetany. První část textu bude zaměřena na osobnost skladatele a okolnosti spojené se vznikem díla. Ve své druhé části je práce věnována komplexní analýze jednotlivých částí cyklu a jejich interpretačnímu a pedagogickému uchopení. Součástí práce je rozhovor s klavíristou Miroslavem Sekerou a jeho pohled na interpretaci díla.
|
| |
| |
|
J. S. Bach, využití jeho díla ve výuce klavíru na ZUŠ
Radinová, Monika ; Palkovská, Jana (vedoucí práce) ; Gregor, Vít (oponent)
Tato práce pojednává o životě a díle Johanna Sebastiana Bacha a je věnována především těmto třem okruhům: 1. Život a hlavní etapy tvorby 2. Tvorba pro strunné klávesové nástroje 3. Využití Bachových děl na ZUŠ pro instruktivní účely Cílem práce je zaměření se na skladby Johanna Sebastiana Bacha pro strunné klávesové nástroje a jejich využití ve výuce pro začínající klavírní interprety. Práce dává na výběr pedagogům klavírní hry z několika sbírek, ze kterých mohou použít jednotlivé skladby pro své žáky. KLÍČOVÁ SLOVA Johann Sebastian Bach, strunné klávesové nástroje, cembalo, klavichord, polyfonie, BWV, preludium, invence, suity, ZUŠ
|