Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 36 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
D.Šostakovič - Skladby pro klavírní trio
Štěpánek, Matěj ; PETRÁŠ, Miroslav (vedoucí práce) ; BERNÁŠEK, Václav (oponent)
Cílem práce je prozkoumat Šostakovičův repertoár pro klavírní trio. Autor vychází z vybraných dobových pramenů i z moderních publikací. Výrazně se zaměřuje na Klavírní trio č. 2 - e moll jako na jedno z nejdůležitějších děl světového repertoáru. Snaží se o hlubší porozumění historickým okolnostem vzniku díla a také jeho obsahovému sdělení. Rozebírá problematiku narativní interpretace Šostakovičova hudebního jazyka a zmiňuje vybrané dobové souvislosti - skladatelovo dětství, studia a první úspěchy i nesnáze jeho rané kariéry, období Druhé světové války. Akcentován je především vztah k I. I. Sollertinskému, jehož památce je druhé trio věnováno. Nechybí ani zamyšlení nad autenticitou a přínosem Volkovova Svědectví. Klavírnímu triu č. 1 a Sedmi romancím na Verše Alexandra Bloka je samostatně věnována kapitola číslo dvě. Ve zbytku práce se autor zabývá Klavírním triem č. 2 a zejména jeho čtvrtou větou, ve které spatřuje interpretační těžiště díla.
Smyčcové kvartety Bohuslava Martinů
Chudý, Karel ; PANOCHA, Jiří (vedoucí práce) ; BERNÁŠEK, Václav (oponent)
Následující práce je zaměřena na smyčcové kvartety Bohuslava Martinů. Autor se v ní detailně věnuje ?Nultému?, Prvnímu ?Francouzskému?, 2., 4. a 5. smyčcovému kvartetu a Koncertu pro smyčcové kvarteto s orchestrem. V práci je zachycen zevrubný rozbor, ale především se autor zaměřuje na práci s autografní partiturou a porovnává ji s tištěnými materiály a částečně s nahrávkami. Zabývá se též interpretačními poznámkami k jednotlivým kvartetům.
Marek Jerie - violoncellista a pedagog
Zemen, Jan ; PETRÁŠ, Miroslav (vedoucí práce) ; BERNÁŠEK, Václav (oponent)
Tato diplomová práce se podrobně zabývá uznávanou a respektovanou osobností Marka Jerieho, kterou vykresluje z pohledu jeho pedagogické a interpretační činnosti, přibližuje jej však také jako člověka a výraznou postavu kulturního dění. Stranou neponechává ani obtíže způsobené minulým režimem a jeho odchod do emigrace. Prostřednictvím práce se dále velmi úzce setkáváme s čelními osobnostmi violoncellového světa ( Bohuš Heran, Pablo Cassals, Andrér Navara, Mstislav Rostropovich ad.), s jejich názory na interpretaci a umění obecně i s jejich naturelem. Objevujeme také mnohé z vazeb a provázaností struktur uměleckého světa. Velmi podstatným bodem této práce je souhrnný pohled na Jerieho interpretační a nahrávací činnost opřenou o studii dobových zahraničních kritik. Kromě sólového působení Jerie byl členem řady komorních ansámblů ( Nové pražské trio, Duo Bohuslava Martinů, ad.). Detailně se práce v tomto ohledu zaměřuje na Jerieho umělecké působení s Guarneri triem Praha, jehož členem je přes dvacet pět let. Jednou z posledních kapitol je pohled do jeho pedagogické " dílny ". Jeho žáci se s úspěchem uplatňují po celém světě a jeho metody jsou všeobecně uznávány širokou světovoiu violoncellovou veřejností.
Nové směry hudby 20. stol. ve vztahu k d obovému výtvarnému umění
Drtina, Štěpán ; PETRÁŠ, Miroslav (vedoucí práce) ; BERNÁŠEK, Václav (oponent)
Práce pojednává o možných vztazích hudebního a výtvarného umění, vymezeného počátkem 20.století. Předkládá možnosti srovnávání různých druhů umění z estetické stránky, hledá společné prvky, které jsou oběma umění vlastní, dokládá je příklady děl, jenž jsou druhým uměním ovlivněny. Pojednává o nejdůležitějších směrech, které hudba i výtvarné umění ve 20.století přineslo a jejich vzájemných příbuznostech. Zbytek práce je věnován konkrétním případům, kdy se obě umění setkávají na jednom místě - působení hudebních skladatelů ve 20. a 30.letech v okruhu výtvarného spolku Mánesa, souboru Ruského baletu S. Ďagileva a fenoménu barevné hudby a její realizace, především v díle Zdeňka Pešáka.
Smetanovo kvarteto " Z jejich života "
Zvěřina, Jan ; Petráš, Miroslav (vedoucí práce) ; Hošek, Jiří (oponent) ; Bernášek, Václav (oponent)
Bakalářská práce na téma Smetanovo kvarteto - " z jejich života " pojednává o formování a dalším karierním postupu tohoto světoznámého uskupení. Klade si za cíl dozvědět se, za jakých podmínek Smetanovo kvarteto dosáhlo tak vysokých uměleckých kvalit. Z tohoto důvodu autor, který je sám členem smyčcového kvarteta, neusiluje pouze o shrnutí snadno dostupných informací, ale více se soustředí na méně známé a pro komorní hráče zajímavější skutečnosti. Pokouší se mimo jiné odhalit, jak Smetanovo kvarteto studovalo, respektive jakými způsoby cvičilo. Kromě toho se autor snaží nahlédnout do nitra kvarteta, do vzájemných vztahů a objevuje i povahy jednotlivých členů tohoto souboru. Pro dosažení svého cíle využívá rozhovor s violistou Smetanova kvarteta prof. Milanem Škampou.
Vývoj kontrabasového smyčce a výběr materiálu na jeho výrobu
Prokop, Jan ; Hudec, Jiří (vedoucí práce) ; Žalud, Radomír (oponent) ; Bernášek, Václav (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o historii, vývoji a užití smyčců od prvopočátku jejich vzniku až po dnešní moderní provedení. Jsem přesvědčen, že pro každého hudebníka hrajícího na smyčcové nástroje by mělo být samozřejmostí seznámit se s problematikou, v této práci uvedenou, jako základ všeobecného vzdělání. To je jeden z hlavních důvodů, proč jsem si tuto tématiku pro svou práci vybral a pevně věřím, že se mi podařilo takto široké téma v kostce popsat a shrnout. Při vypracovávání a bližším seznámením s tématem jsem narazil především na kritický nedostatek česky psané, odborné literatury, z které by se dalo zodpovědně čerpat a byl jsem tedy nucen mnoho informací získávat podrobným bádáním, konzultacemi s odborníky a čerpat také i z osobních zkušeností.
Vývoj moderní harfy
Ťuková, Dominika ; Boušková, Jana (vedoucí práce) ; Bernášek, Václav (oponent) ; Rak, Štěpán (oponent)
Bakalářská práce pojednává o vývoji harfy od starověku do 20.století. V úvodu nalezneme původní mýty, jak a kde harfa vznikla. Postupně se čtenář dostane přes Egyptské harfy , Italské a Španělské harfy až k harfám současné doby. Zde je podrobně rozebraný způsob stavby a materiály, které se pro stavbu harfy používají. Součástí práce je detailní pohled do dílny českého stavitele harf Rudolfa Chvojky a kontrastně k tomu seznámení s jednou z největších fabrik na výrobu harf společnosti Lyon & Healy. Část práce se také věnuje netradičním harfám a harfám mimoevropským. Cílem práce je srozumitelné seznámení čtenáře s historií a vývojem těch nejzákladnějších a nejzajímavějších harf, které v historii tohoto nástroje vznikly.
Bohuš Heran - violoncellista, pedagog a člověk
Matyášová, Helena ; Petráš, Miroslav (vedoucí práce) ; Hošek, Jiří (oponent) ; Bernášek, Václav (oponent)
Cílem této práce je představit život, dílo a umělecký odkaz zasloužilého umělce Bohuše Herana ( 1907 - 1968 ) - českého violoncellisty, pedagoga, hudebně - literárního spisovatele, propagátora violoncellové hry a hudebního organizátora. Pojednává o Heranově životě od raného mládí přes období studií, první umělecké angažmá, bohatou koncertní činnost v Čechách i zahraničí, pedagogickou práci profesora konzervatoře v Praze a působení v akademické funkci prorektora Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. V neposlední řadě se věnuje Heranově četné publikační činnosti a vydavatelské činnosti, jeho hudebně organizačním aktivitám a podpoře mladých hudebníků. B.Herana také po lidské stránce a dotýká se období jeho prázdninových pobytů v Polici nad Metují.
Jazzoví kontrabasisté a baskyteristé Milese Davise
Létalová, Veronika ; Hudec, Jiří (vedoucí práce) ; Žalud, Radomír (oponent) ; Bernášek, Václav (oponent)
Obsahem mé diplomové práce s názvem " Jazzoví kontrabasisté a baskytaristé Milese Davise" je seznámení s jednou z nejvýraznějších osobností hudby 20.století, s americkým jazzovým trumpetistou, skladatelem a vedoucím mnoha jazzových uskupení, Milesem Davisem. Představuji také osm nejvýznamnějších hráčů na kontrabas a baskytaru, kteří se vystřídali v Davisově kapelách během takřka padesáti let jeho kariéry. V úvodu se věnuji důvodům, které mně vedly k zaměření se právě na Milese Davise. Velmi podrobně pak popisuji jeho osobnost a jednotlivé etapy jeho života, a to jak osobního tak profesního. V dalších kapitolách se věnuji jednotlivým kontrabasistům a baskytaristům, které Miles Davis angažoval do svých kapel a projektů a se kterými pak nahrával svá alba. Uvádím jejich životopisy, diskografii a popisuji charakteristiku jejich hry. Na dokreslení jsem sestavila CD s hudebními ukázkami, které jsou typické pro jednotlivé hráče a o kterých se zmiňuji v textu. Uvedené CD je též součástí mé diplomové práce. V závěru uvádím shrnutí, poděkování a seznam použité literatury a webových adres, ze kterých jsem čerpala, a dále pak kompletní seznam zvukových nosičů, ze kterých byly použity uvedené hudební ukázky.
The life and work of Ladislav Kupkovič with focus on the selected compositions for violoncello
Mucha, Pavol ; Ericsson, Mikael (vedoucí práce) ; Bernášek, Václav (oponent) ; Hošková, Dominika (oponent)
Ciel´om predkladanej diplomovej práce je dokumentácia života a diela významného slovenského skladatel´a Ladislava Kupčoviča ( *1936) so zameraním na jeho vybrané vilončelové kompozície. V prvej části práce autor podává informácie o osobnostnom vývine L.Kupkoviča ako huslistu - dirigenta - skladatel´a na pozadí jeho kl´učových hudobných diel. Sústred´uje sa na estetický rozbor avantgardných kompozícií, ktoré významnou mierou zarezonovali na slovenskej hudobnej s´céne 60. rokov, ako napriklad Mäso kríža a Osemhran samoty, nudy a strachu. Vyzdvihuje skladatel´ove organizačné schopnosti ( súbor Hudba dneška, medzinárodný festival súčasnej hudby v Smoleniciach podl´a vzoru letných kurzov v Darmstadte), ktoré mu zabezpečili styky so zahraničím a v konečnom dôsledku umožnili jeho emigráciu do Západného Nemecka po invázii vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v auguste 1968. Dôležité miesto v práci zastává kapitola o štýlovom prerode skladatel´a od atonálnej a serialistickej kompozície ku tradičnej, totálnej kompozícii s využitím dôslednej motivickej práce. V následujúcej kapitole sa auto´r venuje formovo - harmonickému rozboru vybranných diel L. Kupčoviča pre violončelo z jeho totálneho obdobia. Analýzy sú ilustrované notovými ukážkami úryvkov diel. Ako cenný zdroj informácií autorovi poslúžili Kupkovičove memoáre, ktoré však zatial´nevyšli knižne, a taktiež osobné konzultácie so skladatel´om.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 36 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.