| |
| |
|
Rozvíjení přirozené diferenciace ve vyučování matematice
Hošpesová, A. ; Tichá, Marie
Požadavky na úroveň funkční matematické gramotnosti rostou. To klade velké nároky na profesionální kompetence učitelů. K nim patří také dovednost reagovat na heterogenitu a vytvářet podmínky pro rozvoj vzdělávacích předpokladů všech žáků. Heterogenita není chápána jako problém, ale jako jev přirozený a v určitých oblastech podnětný.
|
|
Geometrická představivost jako složka matematické gramotnosti
Roubíček, Filip
Článek pojednává o geometrické představivosti jako schopnosti interpretovat geometrický obsah, vybavovat si představy a manipulovat s nimi. Popisuje přístupy k výuce geometrie na základní škole (přirozená geometrie, principy didaktické struktury geometrie) a aktivity pro rozvíjení geometrické představivosti žáků.
|
|
Tvoření úloh jako cesta k matematické gramotnosti
Tichá, Marie ; Hošpesová, A.
V naší práci hledáme cesty efektivního rozvíjení matematické gramotnosti žáků a studentů. Usilujeme o to, aby žáci a studenti byli schopni používat matematiku jako vhodný nástroj při hledání cest, jak porozumět světu. Aby byli schopni porozumět matematickému textu, vybavovat si při tom potřebné pojmy a postupy. Jde nám o to, aby uměli své znalosti rozvíjet. Důraz klademe nejen na řešení rozmanitých úloh, do centra našich úvah o matematickém vzdělávání se dostává tvoření úloh. Jsme přesvědčeni, že tvoření úloh by mělo být jedním z centrálních témat vyučování matematice. Na tvoření úloh se můžemem dívat jako na cíl i prostředek matematického vzdělávání a dokonce také jako na diagnostický a motivační prostředek.
|
|
Podnětná výuková prostředí pro přirozenou diferenciaci
Tichá, Marie
V příspěvku se zabýváme některými otázkami spojenými s vytvářením a vyhledáváním podnětných výukových prostředí a možnostmi, které pro zkvalitnění vzdělávání poskytují. je vymezen pojem "podnětné výukové prostředí". Jsou uvedeny ukázky možností, které poskytuje podnětné prostředí pro přirozenou diferenciaci, jako jednu z forem vnitřní diferenciace.
|
|
Problem Posing, a Way to Teachers' Change
Hošpesová, A. ; Tichá, Marie
Problem posing is an important component of a teacher's everyday activity. This contribution wants to show how problem posing may be used as a way to an increase in teachers' professionalism, to improvement of their subject didactic competence and also as a diagnostic and motivational tool.
|
| |
|
Representační prostředí pro shodná zobrazení v rovině
Roubíček, Filip
Článek obsahuje několik ukázek reprezentačních prostředí vhodných pro výuku shodných zobrazení v rovině na druhém stupni ZŠ, a to osové a středové souměrnosti, otočení a posunutí. Zabývá se vlastnostmi zobrazení, skládání osových souměrností a především různým formám modelování: zrcadlení, obkreslování, otiskování a vzorování.
|
|
Tvoření úloh v přípravě učitelů matematiky
Tichá, Marie
V centru úvah o vzdělávání učitelů je hledání cest jak zkvalitňovat jejich profesní kompetence. Zaměřujeme se proto na prohlubování didaktických znalostí obsahu. Zkušenosti z práce se studenty učitelství i učiteli působícími v praxi ukazují, že přínosné je rozvíjení dovednosti tvořit úlohy.
|