Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Pět námětů pro výuku algebry
Roubíček, Filip
Článek je věnován problematice výuky algebry na základní škole. Obsahuje popis pěti technik zaměřených na rozvíjení algebraických dovedností, jejichž základem jsou známé společenské hry: algebraické domino, pexeso, loto, kvarteto a rovnicový maratón.
Některé aspekty komunikace ve vyučování matematice - sémiotický pohled
Roubíček, Filip
Článek se zabývá problémy mezi učitelem a žákem, které mohou být zkoumány prostřednictvím sémiotické analýzy. Jsou popsány některé příčiny těchto problémů, například rozdílné mentální reprezentace nebo komunikační kontexty, nepřijetí konvenčních forem zápisu a jiné.
Hodnocení představ a znalostí na základě tvoření úloh
Macháčková, Jana ; Tichá, Marie
V příspěvku je ukázáno, jak se snažíme v probíhajícím výzkumu zjistit, které subkonstrukty a interpretace (celek-čast, míra, operátor, podíl, poměr)přisuzují zlomkům žáci, studenti učitelství, učitelé. Východiskem jsou úlohy, které vytvořili respondenti. Jsou prezentována dosavadní zjištění a naznačeny směry dalšího výzkumu.
Některé problémy v komunikaci učitel - žák
Roubíček, Filip
Článek se zabývá vybranými problémy v komunikaci mezi učitelem a žákem. Popisuje jejich hlavní příčiny: rozdílnost mentálních reprezentací, rozlišování kontextů komunikace, nepřijetí konvenčních forem zápisu, nedostatečné seznámení s pravidly pro užití znakových systémů a alternativními formami matematických zápisů
Geometrické konstrukce z pohledu různých didaktických prostředí
Roubíček, Filip
Článek popisuje tři didaktická prostředí jako alternativu k rýsování. Týkají se konstrukcí geometrických útvarů užitím skládaček, překládáním papíru a pomocí provázku. Reprezentační prostředí jsou prezentována na konstrukcích mnohoúhelníků.
Reflexe a profesionalizace práce učitele
Tichá, Marie
Potřeba profesionalizace práce učitele roste. Proto je třeba kultivovat především oborově didaktické kompetence učitelů. To zahrnuje nejen zvládnutí matematického jádra vyučovacího předmětu a jeho didaktického zpracování, ale i způsobilost vytvořit tvůrčí sociální klima pro poznávání žáků. Jednou z cest je realizování kvalifikované pedagogické reflexe.
Společná reflexe ve vzdělávání učitelů
Tichá, Marie ; Hošpesová, A. ; Macháčková, Jana
V centru pozornosti bude realizace individuálních a kolektivních reflexí jako jedna z cest zkvalitňování profesních kompetencí učitelů primární školy. Aktivity účastníků našeho workshopu by se měly stát příspěvkem k zodpovězení otázky jaké podmínky je třeba vytvořit, aby provádění reflexí vyučovacích epizod (na základě jejich videozáznamů a transcriptů) bylo kvalifikované a za jakých podmínek znamená realizace reflexe přínos pro rozvoj teachers´knowledge base
Společná reflexe jako cesta ke spolupráci výzkumníků a učitelů
Hošpesová, A. ; Macháčková, Jana ; Tichá, Marie
Příspěvek informuje o případové studii ukazující posun několika učitelů od "reflektujícího praktika" k učiteli-výzkumníkovi cestou kvalifikované (společné) pedagogické reflexe. Kvalifikovaná pedagogická reflexe zahrnuje pozorování, popis a analýzu klíčových elementů,hodnocení atd. Vytváří prostor pro přechod od intuitivní k uvědomělé a odůvodňované činnosti učitele ve vyučování matematice.
Po stopách rozvíjení kompetencí učitelů; pohledy zevnitř i zvenku
Macháčková, Jana ; Tichá, Marie
Za jádro profesního růstu učitelů považujeme kultivaci jejich oborově didaktické kompetence. To znamená kultivaci znalosti oboru a jeho didaktického zpracování i dovednost jeho realizace v praxi. V příspěvku jsou ukázány rozdíly v individuálních reflexích učitelů, kteří mají různou míru zkušeností s prováděním reflexe a je naznačen přínos kolektivní reflexe při zvyšování profesionální kompetence učitelů.
Vyučování matematice a kolektivní reflexe
Tichá, Marie ; Macháčková, Jana ; Hošpesová, A.
Jádrem příspěvku je příklad spolupráce mezi dvěma výzkumníky a jednou učitelkou na přípravě a vyhodnocování vyučovacího experimentu. Jsou ukázány rozdíly v individuálních reflexích a naznačen přínos kolektivní reflexe pro učitele, žáky i výzkumníky a tedy možnost jejího využití při zvyšování profesionální kompetence učitelů

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.