|
Talk about patterns in the mathematics classroom
Roubíček, Filip
The poster deals with the talk in the mathematics classroom which is focused on looking for relationships in a pattern. The communication of students is observed in the environment of geometrical patterns in a triangle grid and their transformation into arithmetic patterns or algebraic functions. It shows how pupils/students reason about relationships in these patterns and among these patterns, how they describe and express their generalizations in words or symbols.
|
| |
| |
| |
|
Observing how future primary school teachers reason about fractions
Samková, L. ; Tichá, Marie
The contribution focuses on the possibility to use an educational tool called Concept Cartoons in future primary school teachers' education, especially as an instrument for observing how future primary school teachers reason about fractions. The task which we adapted to the Concept Cartoons form belongs to primary school mathematics, i.e. it focuses on the concept of a fraction per se, in particular on the parts-and-whole decision and on comparison of two pre-partitioned models with diverse wholes. Using Concept Cartoons, we observe which statements about the issue our respondents consider as correct, and which kinds of reasoning they use in their justifications. We also mention other related concepts (percentages), and related tasks from entrance exams to lower-secondary selective schools.
|
|
O některých miskoncepcích souvisejících se schopností argumentovat
Samková, L. ; Tichá, Marie
Příspěvek se zaměřuje na různé způsoby prokazování pravdivosti obecných tvrzení (odkazy na autoritu, různé typy empirických argumentů, deduktivní argumenty). Podrobně sleduje argumentační schopnosti budoucích učitelů 1. Stupně ZŠ, zmiňuje často se vyskytující miskoncepce. Jako možnou cestu ke zlepšení argumentačních schopností nabízí badatelsky orientované vyučování.
|
|
Znovuobjevování geometrických konstrukcí
Roubíček, Filip
Článek je věnován uplatnění principů badatelsky orientovaného vyučování matematice v didaktickém semináři určeném studentům učitelství prvního stupně základní školy, konkrétně aktivitě zaměřené na konstruování známých geometrických útvarů v prostředí překládaného papíru. V článku je popsáno sedm studentských postupů konstrukce čtverce.
|
|
Developing open approach to mathematics in future primary school teachers
Samková, L. ; Tichá, Marie
In our contribution we focus on the possibility to develop open approach to mathematics in future primary school teachers during a university course on mathematics conducted in inquiry-based manner. We analyse data obtained in the beginning and in the end of the course with respect to two main aspects related to open approach to mathematics: searching for all solutions of a task, and acceptance of different forms of notation of a given solution. Data analysis revealed in the participants three different shifts towards open approach to mathematics, and showed that after the active participation in the course each of the participants improved at least in one of the monitored aspects, and that none of the participants got worse in any of the aspects.
|
|
Badatelské aktivity s geometrickým obsahem v přípravě studentů učitelství
Roubíček, Filip
Příspěvek je věnován otázkám uplatnění badatelského přístupu v semináři z didaktiky matematiky určených budoucím učitelům prvního stupně základní školy. Studentům byly předkládány badatelské výukové situace, jejichž základem bylo specifické geometrické prostředí. Studenti se zabývali řešením neurčitých geometrických úloh, které umožňovalo uplatnění badatelských postupů, jako jsou kladení otázek, navrhování postupů, experimentování, usuzování, ověřování, diskutování závěrů aj. V příspěvku jsou prezentovány tři ukázky badatelských aktivit realizovaných se studenty a jejich reflexe bádání.
|
| |