Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 74 záznamů.  začátekpředchozí33 - 42dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vztah neverbální a verbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka
Bayerová, Petra ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá vztahem verbální a neverbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka, a to s důrazem na prostředky neverbální, především gesta a mimiku. Analýza se zaměřuje na to, jakými verbálními a neverbálními prostředky lektoři naplňují vybrané komunikační/pedagogické záměry a realizují aktivity, jako je výklad látky, procvičování, dávání pokynů studentům či poskytování zpětné vazby, a jaký je v daných komunikačních situacích mezi různými typy prostředků vztah. Základním materiálem analýzy jsou videonahrávky projevu lektorů při výuce češtiny jako cizího jazyka pro dospělé získané v průběhu praxí studentů oboru Učitelství češtiny jako cizího jazyka. Výsledky analýzy potvrdily, že lektoři ve vybraných nahrávkách užívají zejména deiktická (ukazovací), ilustrační a také symbolická gesta. Klíčová slova: čeština jako cizí jazyk, neverbální komunikace, verbální komunikace
Vztah neverbální a verbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka
Bayerová, Petra ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá vztahem verbální a neverbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka, a to s důrazem na prostředky neverbální, především gesta a mimiku. Analýza se zaměřuje na to, jakými verbálními a neverbálními prostředky lektoři naplňují vybrané komunikační/pedagogické záměry a realizují aktivity, jako je výklad látky, procvičování, dávání pokynů studentům či poskytování zpětné vazby, a jaký je v daných komunikačních situacích mezi různými typy prostředků vztah. Základním materiálem analýzy jsou videonahrávky projevu lektorů při výuce češtiny jako cizího jazyka pro dospělé získané v průběhu praxí studentů oboru Učitelství češtiny jako cizího jazyka. Výsledky analýzy potvrdily, že lektoři ve vybraných nahrávkách užívají zejména deiktická (ukazovací), ilustrační a také symbolická gesta. Klíčová slova: čeština jako cizí jazyk, neverbální komunikace, verbální komunikace
Slovesné morfologické kategorie v učebnicích českého jazyka
Pokorná, Karla ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Adam, Robert (oponent)
Diplomová práce se zaměří na zpracování slovesných morfologických kategorií ve vybraných učebnicích českého jazyka pro základní a střední školy. Cílem práce je (1) provést analýzu oblasti morfologických kategorií sloves v jednotlivých učebnicích, (2) zjistit, jakým způsobem je tato oblast didakticky transformována ve vztahu k odborně-teoretickému pojetí a (3) posoudit, zda je obsah zpracován vhodně s ohledem na oborovou správnost. V první části práce budou shrnuty dosavadní teoretické poznatky pedagogického výzkumu učebnic s oporou o vybrané empirické studie. Část druhá uvede do kontextu slovesné morfologické kategorie předložením odborných pojetí v několika mluvnicích a příručkách české jazykovědy. Třetí část se bude věnovat samotnému výzkumu učebnic metodou kvalitativní obsahové analýzy a bude sledovat převod vzdělávacího obsahu v závislosti na odborných výkladech příslušné oblasti vymezených v části druhé. Klíčová slova český jazyk, didaktická transformace, morfologická kategorie, sloveso, učebnice
Míra přesnosti vyjadřování časových údajů v textech nerodilých mluvčích češtiny na základě analýzy žákovského korpusu Merlin
Marková, Iva ; Škodová, Svatava (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
1 Abstrakt: Cílem diplomové práce je popsat způsob a specifika vyjadřování míry přesnosti časových údajů v písemném projevu nerodilých mluvčích češtiny. Diplomová práce se zaměří na celkový popis vyjadřování temporální kvantifikace nerodilými mluvčími češtiny v písemných projevech. Na základě odborné literatury diplomantka vymezí časové indikátory, v následném kroku provede analýzu nejčastěji užívané učebnicové série češtiny pro cizince - Česky krok za krokem autorky L. Holé, ve které bude sledovat prezentaci časových údajů, jak z hlediska gramatického, tak lexikálního, a to z hlediska rozsahu indikátorů s ohledem na stupeň jazykového osvojení, ale i z hlediska způsobu prezentace daných indikátorů. V další části bude provedena analýza výskytů časových indikátorů v žákovském korpusu Merlin. Sledován bude rozsah užití časových indikátorů s ohledem na úroveň znalosti podle SERR, stupeň přesnosti udání časové kvantifikace a chybová typologie časových prostředků. Klíčová slova: časová kvantifikace, časové indikátory, nerodilí mluvčí češtiny, jazykové osvojování
Porozumění vybrané slovní zásobě u žáků 1. stupně základních škol (Na materiále pořadu Zprávičky)
Blahnová, Barbora ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se věnuje porozumění vybrané slovní zásobě u dětí mladšího školního věku. V úvodu předkládá základní charakteristiku dětí tohoto vývojového období. Dále se zabývá tím, jaké místo má průřezové téma Mediální výchova v současných vzdělávacích programech pro základní školy i v rodině dětí. Protože bylo zkoumané lexikum vybráno z dětského zpravodajského pořadu České televize Zprávičky, věnuje se práce také zpravodajskému žánru a charakteristice pořadu, a to zejména charakteristice jeho jazykové stránky z hlediska přizpůsobení jazyka dětskému divákovi. Výzkumná část vychází z materiálu získaného prostřednictvím kvalitativní analýzy individuálních rozhovorů s dětmi a zjišťuje, jak žáci první a páté třídy 1. stupně základní školy rozumí lexiku vybranému ze dvou reportáží pořadu Zprávičky. Cílem výzkumu je ověřit, zda děti vybrané slovní zásobě plně rozumí, a zjistit, zda jsou testovaná slova součástí aktivní či pasivní slovní zásoby dětí. Výzkum dále sleduje rozdíly v porozumění mezi oběma věkovými skupinami dětí. U vybraných polysémních slov ověřuje také znalost jednotlivých významů. Navíc se zabývá tím, do jaké míry neznalost konkrétního slova může narušit celkové porozumění obsahu sdělení. Klíčová slova děti mladšího školního věku, porozumění slovní zásobě, významy slov, aktivní a...
Zkouška z češtiny pro trvalý pobyt v České republice
Fimanová, Barbora ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Bozděchová, Ivana (oponent)
Diplomová práce se zabývá zkouškou z češtiny pro trvalý pobyt v České republice. Cílem je identifikovat její základní charakteristiky, úspěšnost uchazečů, a zda odpovídá požadované úrovni A1. V teoretické části jsou na základě odborné literatury představeny základní teoretické pojmy migrace a integrace a podmínky udělování trvalého pobytu v různých zemích. V praktické části je zpracována samotná analýza, která spočívá zejména v komparaci s Referenčním popisem češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR - úrovně A1, A2 a zhodnocení jejího integračního potenciálu. Do úvah jsou zahrnuta i data o průměrných výsledcích a úspěšnosti uchazečů v období 24. 1. 2018 - 24. 4. 2019. Z didaktického hlediska se práce zabývá i dostupnými přípravnými materiály: příručkou Připravte se s námi na zkoušku z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR. Nový formát testu A1, webovým portálem www.cestina-pro-cizince.cz a souvisejícími dokumenty. V této části je zhodnocena dostupnost informací o zkoušce, a nakolik materiály odpovídají zkoušce. Výsledky ukázaly, že úspěšnost adeptů ve zkoumaném období je jen 61,82 %. I přes nízké výsledky jsme vyhodnotili úroveň A1 jako příliš nízkou a bez integračního potenciálu. Jako vhodnější podpora integrace se jeví spíše integrační kurz. Přípravné materiály i přes...
Slova zastarávající, zastaralá a historismy ve vyučování ČJL v nižších ročnících osmiletého gymnázia (případová studie)
Bůžková, Dominika ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
V této práci se zabýváme postavením slov zastarávajících, zastaralých a historismů ve vyučování českého jazyka a literatury na nižším stupni jednoho víceletého gymnázia. V teoretické části se zaměřujeme na vrstvy slovní zásoby, zejména na vrstvu slov s časovým příznakem, vysvětlujeme pojmy zastarávající slovo, zastaralé slovo, archaismus a historismus, dále se zaměřujeme na složitý proces porozumění čtenému textu a způsoby, jak čtenáři vyvozují významy neznámých slov. V praktické části analyzujeme metodou podrobného čtení kurikulární dokumenty, učebnice a čítanky užívané na nižším stupni víceletých gymnázií a popisujeme, jakým způsobem reflektují námi zkoumanou vrstvu slovní zásoby. Na základě výsledků z dotazníkového šetření dále analyzujeme znalost žáků, jejich postoj k těmto slovům a vliv výskytu těchto slov na jejich četbu a porozumění.
Zapojení průřezového tématu mediální výchova do výuky českého jazyka na SŠ
Cihlářová, Marcela ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Adam, Robert (oponent)
Diplomová práce se věnuje zapojení průřezového tématu mediální výchova do výuky českého jazyka. V první části definuje základní pojmy mediální gramotnost a mediální výchova a popisuje jejich vývoj a koncepce ve vzdělávání. Dále se zabývá podobou mediální výchovy v kurikulárních dokumentech, především v Rámcovém vzdělávacím programu, a charakteristikou tematických okruhů průřezového tématu mediální výchova v tomto dokumentu. Následně se věnuje možnostem realizace mediální výchovy, využití učebnic a dalších metodických a učebních materiálů a projektů. V druhé části práce jsou na základě dat získaných prostřednictvím vlastního kvalitativního šetření analyzovány Školní vzdělávací programy tří zapojených gymnázií, odpovědi respondentů z polostrukturovaných rozhovorů a konkrétní výukové situace. Výzkumná část si klade za cíl poskytnout informace o realizaci mediální výchovy a o stavu integrace příslušného průřezového tématu do výuky na vybraných gymnáziích. Soustředí se také na to, zda jsou ve výuce mediální výchovy naplňovaná témata, která definuje Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.
Komunikační strategie v pořadech na You Tube (s přihlédnutím k dospívajícím divákům)
Augustinová, Anežka ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce se zabývá komunikačními strategiemi v původních českých videích na internetové stránce YouTube. Cílem této práce je analyzovat jazykové prostředky a postupy, které jsou v komunikaci využívány zejména k ovlivňování. Cílem je rovněž stanovit oblasti, na které se ovlivňování zaměřuje. Součástí výzkumu je usouvztažnění komunikačních strategií v daném prostoru a jejich reflexe dospívajícími ve věku 11-18 let. K analýze komunikačních strategií byl zhotoven transkript úvodů a závěrů sedmi vybraných videí. Reflexe sledovanou skupinou byla získána prostřednictvím polostrukturovaného dotazníku. Jeho výsledky byly diskutovány s výsledky analýzy videí. Provedeným výzkumem jsme zjistili, že jazykové prostředky a postupy jsou voleny s ohledem na rozšiřování komunity tvořící se v prostředí stránky YouTube. Toto je sledovanou skupinou reflektováno převážně pozitivně. Hlavním přínosem této práce je základní vhled do problematiky ovlivňování dospívajících původními pořady na stránce YouTube. Na základě výsledků jsou rovněž navržena další témata vhodná k podrobnějším výzkumům.
Didaktické zpracování reklamních spotů ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Zahornadská, Eva ; Starý Kořánová, Ilona (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Předmětem diplomové práce Didaktické zpracování reklamních spotů ve výuce češtiny jako cizího jazyka je poukázat na doposud nízkou frekvenci zařazení audiovizuálních prostředků určených ke komerčním účelům do jazykové výuky. V teoretické části jsou představeny základní principy a postupy komunikační metody. Vysvětlena je role videa v jazykové třídě i výběr vhodného audiovizuálního materiálu pro výuku. Jsou navrženy konkrétní aktivity začleňující video do vyučování. Dále jsou definovány reklamní texty, prostor je věnován také reklamě samotné a zásadám pro tvorbu pracovních listů. Náplní praktické části je obsahová analýza současných učebnic češtiny jako cizího jazyka, která mapuje práci s videem, respektive reklamními spoty. Následně jsou představeny čtyři sady výukových materiálů pro jazykové úrovně A1, A2, B1 a B2 dle SERR, které byly testovány lektory češtiny pro cizince prostřednictvím dotazníkového šetření a krátkých rozhovorů v různých typech skupinové výuky. Získaná data byla dále vyhodnocena. Respondenti se rovněž vyjádřili k otázce, jak často během svých lekcí realizují aktivity zahrnující video, čímž byla potvrzena hypotéza o minimálním využití audiovizuálních prostředků ve výuce češtiny pro nerodilé mluvčí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 74 záznamů.   začátekpředchozí33 - 42dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.