Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20 záznamů.  předchozí11 - 20  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Obraz ženy v dramatice 20. století
Musilová, Veronika ; Šavlíková, Kateřina (vedoucí práce) ; Vinař, Josef (oponent)
V této práci sleduji proměny a varianty obrazu ženské postavy ve dvou divadelních inscenacích, několika dramatických textech a jednom románu autorů 20. století. Pozornost věnuji postavám žen, které chtějí obstát v silném konfliktu mezi představami o sobě a svém životě a omezenými možnostmi jejich uskutečnění. Úhel mého pohledu určuje téma ženského osvobozování, jež na uvedených příkladech rozebírám a pojmenovávám. Nacházím podobné i rozdílné cesty k vlastnímu osvobození a různé stupně jeho naplnění. Závěrem si uvědomuji podstatu, která je základem každého, nejen ženského, osvobození: poznat, že nemusím chtít víc, než mohu, porozumět tomu, co mohu, smířit se s tím a nalézt lásku sama k sobě.
Sinclair versus Sternenhoch - proces vzniku představení
Tejnorová, Petra ; Šavlíková, Kateřina (vedoucí práce) ; Makonj, Karel (oponent)
Tuto bakalářskou práci s názvem Sinclair versus Sternenhoch vnímám jako příležitost pro to zachytit, zreflektovat a zamyslet se nad procesem vzniku dvou inscenací - John Sinclair a Utrpení knížete Sternenhocha, které jsem realizovala v rámci tříletého bakalářského studia na DAMU v oboru režie-dramaturgie alternativního a loutkového divadla. Každá z obou inscenací si žádala jiný přístup a oba dva procesy vzniku prošly jinými dramaturgicko-režijními postupy, počínaje prací na scénáři, přes samotné zkoušení až k výslednému tvaru. Tato práce mi poskytuje možnost dotknout se hlavních bodů procesu zkoušení obecně, ale zároveň také příležitost srovnat dvě konkrétní zkušenosti.
Analýza motivací tvůrců jednotlivých komponentů uměleckého díla na akademické půdě a v profesionálním divadle
Lážnovský, Ondřej ; Šavlíková, Kateřina (vedoucí práce) ; Kočvarová, Markéta (oponent)
Abstrakt (Souhrn) Bakalářská práce reflektuje proces vzniku studentské inscenace dramatizace Werichovy předlohy Lakomá Barka, kterou jsme připravili společně se scénografkami Lenkou Hubenou, Petrou Vykoukalovou a herci Bašou Humel, Kristinou Matějovou, Terezou Tausingerovou, Zdeňkem Pechou a Jakubem Gottwaldem ve třetím ročníku našeho studia na klauzurní zkoušku letního semestru akademického roku 2006/2007. Práci jsem rozdělil do šesti oddílů (nepočítaje v to úvod a závěr),ve kterých se věnuji nejprve tomu, zda jsem si vhodně zvolil téma a text pro svou semestrální práci s herci. V dalším oddílu se snažím popsat a zhodnotit, jaké cílem jsem si kladl před samotnou realizací inscenace, jak se proměňovaly v průběhu práce, a k čemu jsme nakonec při zkoušení s herci došli. Ve třetím oddílu reflektuji dramaturgickou fázi. Čtvrtý oddíl se věnuje práci s textem, jeho dopisování, zkracování, vymýšlení situací apod. V pátém oddíle se věnuji hledání výtvarné podoby inscenace a spolupráci se scénografkami. V dalším oddílu popisuji několik fází zkoušení od generálkové verze až po konečnou klauzurní a následné reprízy. Zamýšlím se nad vývojem zkoušení, nad problémy, které v průběhu zkoušek vznikaly, i nad tím, kam nás dovedlo jejich překonávání. V závěrečné části se snažím popsat a s několika měsíčním odstupem zhodnotit zkušenosti, které jsem získal během přípravy i v průběhu zkoušení s herci.
Proces vzniku představení T.Williams - Dům na zbourání
Riedlbauchová, Veronika ; Šavlíková, Kateřina (vedoucí práce) ; Tichý, Zdeněk (oponent)
Abstrakt (Souhrn) Riedlbauchová, Veronika: Proces vzniku inscenace Tennessee Williams Dům na zbourání, bakalářská práce, Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, Praha 2006, 46 str. Bakalářská práce reflektuje proces vzniku studentské inscenace jednoaktové hry Tennesseeho Williamse Dům na zbourání, která měla premiéru 29. 4. 2005 v 18.00 v Řetízku (Řetězová ulice, Praha 1) a byla součástí klauzurní zkoušky v letním semestru akademického roku 2004/2005. Na této inscenaci se, ve spolupráci s pedagogy pod vedením profesora Josefa Krofty, podíleli studenti druhého ročníku Katedry alternativního a loutkového divadla: Veronika Riedlbauchová (režie-dramaturgie), Kateřina Štolcpartová (scénografie) a herci Miroslava Venclová, Jakub Prachař, Veronika Khomová, Luděk Smadiš a Jiří Chvalovský. Práce je rozčleněna na 5 oddílů, jež z různých hledisek sledují vznik inscenace od výběru textu až po samotnou realizaci. První oddíl je věnován důkladnějšímu rozboru hry, který se stane východiskem pro dramaturgický záměr. Ten je představen v oddílu druhém a týká se otázek výběru textu, akcentace tématu, strukturování hry a práce s textem. Ve třetím oddíle, věnujícím se inscenačnímu záměru, je popsáno hledání výtvarné podoby inscenace, vyjadřovacích prostředků a jevištní metafory od první verze až do začátku vlastní realizace, jejíž proces je přiblížen v oddíle čtvrtém. V tomto oddíle jsou blíže představeny jednotlivé složky inscenace. Autorka sleduje, jak se během zkoušení proměňovaly, jaké problémy přinášely a jak se podílely na celkovém vyznění inscenace. Všímá si také komunikace během zkoušení, tj. spolupráce s herci, scénografkou a dalšími osobami. Závěrečný, pátý, oddíl je pak věnován celkovému zhodnocení procesu inscenace a posouzení jeho výsledku.
Dramaturg a dramaturgie
Vojtíšková, Zuzana ; Klíma, Miloslav (vedoucí práce) ; Šavlíková, Kateřina (oponent)
Magisterská diplomová práce si ve svém úvodu klade otázku: Kdo je dramaturg a co znamená dramaturgie v současném divadle, zvláště při vzniku inscenace? V první části jsou zachyceny teoretické názory a definice dramaturgie a dramaturga. Druhá část zpracovává konkrétní zkušenosti z práce na inscenaci Balada o velkém kostlivci v Divadle DISK, dále z práce na inscenaci Díra ve zdi v pražském Divadle Minor a do třetice z práce na inscenacích Prolhaný ovčák, O kouzelném jablíčku, Červená Karkulka a Slůně v divadle Lampion Kladno. Jednotlivé inscenace vznikaly v průběhu let 2005-2007. Praktické reflexe ukazují dramaturga v různých souvislostech a rolích, do kterých se při přípravě inscenace může dostat. Na základě vlastní zkušenosti jsem tedy dramaturga popsala jednak jako spolutvůrce inscenace, dále jako partnera režiséra a scénografa, za třetí jako spolutvůrce ve větším kolektivu, za čtvrté v roli autora textu, za páté jako oponenta dramatizovanému textu a v poslední řadě pouze v roli autora do programu. Tyto zkušenosti jsou vnímány vždy z pohledu volby textu a jeho přípravy s režisérem, dále z pohledu uvažování o výtvarné podobě inscenace a do třetice při spolupráci s herci během zkoušení inscenace. Práce je doplněna o odkazy na DVD sekvence a také fotografickou dokumentací i citací autentických poznámek a úryvků textů z doby vzniku jednotlivých inscenací.
Techniky loutkářských inscenací na přelomu tisíciletí
Iurcu, Ion ; Makonj, Karel (vedoucí práce) ; Šavlíková, Kateřina (oponent)
Práce se zabývá původem, vývojem a proměnami loutky v dějinách, od nejstarších dob do současnosti. Snaží se dešifrovat neustále se měnící závislosti a vztahy mezi loutkou a člověkem, mezi stvořitelem a stvořeným. Zkoumá okolnosti vzniku jednotlivých základních typů loutek a následně sleduje cestu těchto typů dějinami animace. Zkoumá proměny animace a důvody, které k nim vedly. Na základě současných vývojových trendů přemýšlí o budoucí podobě a pozici loutky ve společnosti. Hledá příčiny úspěchu či neúspěchu jednotlivých typů loutek a pozoruje míru jejich adaptability, vystavenou volné soutěži o diváka. Na vývoji loutek sleduje i vývoj člověka - animátora.
Chceš mrkev, nic jinýho není...: Dramaturgie inscenace Čekání
Jarkovský, Tomáš ; Šavlíková, Kateřina (vedoucí práce) ; Etlík, Jaroslav (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá genezí inscenace Čekání, vycházející ze hry Samuela Becketta Čekání na Godota. Popisuje celý proces jejího vzniku od přečtení hry, přes vznik dramaturgicko - režijní koncepce k její realizaci a dalšímu provozování. Všechny tyto kroky nahlíží především z dramaturgického úhlu pohledu.
Spalovač mrtvol - dramatizace
Filcíková, Kristýna ; Šavlíková, Kateřina (vedoucí práce) ; Tománek, Karel, Frant. (oponent)
Tato práce se zabývá vznikem inscenace Spalovač mrtvol v DISKU, která byla první absolventskou inscenací 3. roč. KALD DAMU v roce 2008. Popisuje proces vzniku inscenace od prvního nápadu po výsledný tvar. Zabývá se srovnáním dvou inscenačních plánů: inscenačního plánu Spalovače mrtvol jako představení site-specific, které nebylo nikdy realizováno a realizované inscenace v divadle DISK, která našla v předchozím svůj základ. Důraz je kladen především na téma příběhu (nebezpečí povrchnosti a pokrytectví) a jeho jevištní ztvárnění.
Tleskač
Vašíček, Jakub ; Šavlíková, Kateřina (vedoucí práce) ; Makonj, Karel (oponent)
Abstrakt Tato práce se vztahuje k inscenaci Tleskač. Autor, který je režisérem této inscenace, popisuje deníkovou formou proces vzniku představení od výběru předlohy, přes hledání tématu, vznik výtvarné složky inscenace až ke zkoušení s herci v prostoru a následné premiéře.
Jan Fenomén Tleskač
Balzerová, Adéla ; Šavlíková, Kateřina (vedoucí práce) ; Etlík, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce Jan Fenomén Tleskač popisuje vznik inscenace Jan Tleskač z pohledu dramaturga. Inscenace vznikla v rámci Pražského Quadrienale 2007 jako jeden z projektů s podtitulem Dotknout se nebe. Jednalo se tedy z velké části o výtvarný projekt.Příběh Jana Tleskače, chlapce, který vynalezl létající kolo, je známý z populární knihy Jaroslava Foglara Záhada hlavolamu. V naší inscenaci jsme se však soustředili pouze na linii Jana Tleskače a vytvořili jsme tak svébytný příběh. Připsali jsme do příběhu nové postavy- tři učně ze zámečnické dílny, postavu jeptišky z kostela sv. Jakuba a zachovali jsme důležitou postavu Tleskačova mistra Ema. Základní linii známého příběhu jsme tak obohatili o nové postavy, které Tleskačův příběh posouvají do jiného světla, než jak ho známe z foglarovek.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 20 záznamů.   předchozí11 - 20  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.