|
Obraz ženy v dramatice 20. století
Musilová, Veronika ; Šavlíková, Kateřina (vedoucí práce) ; Vinař, Josef (oponent)
V této práci sleduji proměny a varianty obrazu ženské postavy ve dvou divadelních inscenacích, několika dramatických textech a jednom románu autorů 20. století. Pozornost věnuji postavám žen, které chtějí obstát v silném konfliktu mezi představami o sobě a svém životě a omezenými možnostmi jejich uskutečnění. Úhel mého pohledu určuje téma ženského osvobozování, jež na uvedených příkladech rozebírám a pojmenovávám. Nacházím podobné i rozdílné cesty k vlastnímu osvobození a různé stupně jeho naplnění. Závěrem si uvědomuji podstatu, která je základem každého, nejen ženského, osvobození: poznat, že nemusím chtít víc, než mohu, porozumět tomu, co mohu, smířit se s tím a nalézt lásku sama k sobě.
|
|
Sinclair versus Sternenhoch - proces vzniku představení
Tejnorová, Petra ; Šavlíková, Kateřina (vedoucí práce) ; Makonj, Karel (oponent)
Tuto bakalářskou práci s názvem Sinclair versus Sternenhoch vnímám jako příležitost pro to zachytit, zreflektovat a zamyslet se nad procesem vzniku dvou inscenací - John Sinclair a Utrpení knížete Sternenhocha, které jsem realizovala v rámci tříletého bakalářského studia na DAMU v oboru režie-dramaturgie alternativního a loutkového divadla.
Každá z obou inscenací si žádala jiný přístup a oba dva procesy vzniku prošly jinými dramaturgicko-režijními postupy, počínaje prací na scénáři, přes samotné zkoušení až k výslednému tvaru.
Tato práce mi poskytuje možnost dotknout se hlavních bodů procesu zkoušení obecně, ale zároveň také příležitost srovnat dvě konkrétní zkušenosti.
|
|
Analýza motivací tvůrců jednotlivých komponentů uměleckého díla na akademické půdě a v profesionálním divadle
Lážnovský, Ondřej ; Šavlíková, Kateřina (vedoucí práce) ; Kočvarová, Markéta (oponent)
Abstrakt (Souhrn)
Bakalářská práce reflektuje proces vzniku studentské inscenace dramatizace Werichovy předlohy Lakomá Barka, kterou jsme připravili společně se scénografkami Lenkou Hubenou, Petrou Vykoukalovou a herci Bašou Humel, Kristinou Matějovou, Terezou Tausingerovou, Zdeňkem Pechou a Jakubem Gottwaldem ve třetím ročníku našeho studia na klauzurní zkoušku letního semestru akademického roku 2006/2007. Práci jsem rozdělil do šesti oddílů (nepočítaje v to úvod a závěr),ve kterých se věnuji nejprve tomu, zda jsem si vhodně zvolil téma a text pro svou semestrální práci s herci. V dalším oddílu se snažím popsat a zhodnotit, jaké cílem jsem si kladl před samotnou realizací inscenace, jak se proměňovaly v průběhu práce, a k čemu jsme nakonec při zkoušení s herci došli. Ve třetím oddílu reflektuji dramaturgickou fázi. Čtvrtý oddíl se věnuje práci s textem, jeho dopisování, zkracování, vymýšlení situací apod. V pátém oddíle se věnuji hledání výtvarné podoby inscenace a spolupráci se scénografkami. V dalším oddílu popisuji několik fází zkoušení od generálkové verze až po konečnou klauzurní a následné reprízy. Zamýšlím se nad vývojem zkoušení, nad problémy, které v průběhu zkoušek vznikaly, i nad tím, kam nás dovedlo jejich překonávání. V závěrečné části se snažím popsat a s několika měsíčním odstupem zhodnotit zkušenosti, které jsem získal během přípravy i v průběhu zkoušení s herci.
|
|
Proces vzniku představení T.Williams - Dům na zbourání
Riedlbauchová, Veronika ; Šavlíková, Kateřina (vedoucí práce) ; Tichý, Zdeněk (oponent)
Abstrakt (Souhrn)
Riedlbauchová, Veronika: Proces vzniku inscenace Tennessee Williams Dům na zbourání, bakalářská práce, Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, Praha 2006, 46 str.
Bakalářská práce reflektuje proces vzniku studentské inscenace jednoaktové hry Tennesseeho Williamse Dům na zbourání, která měla premiéru 29. 4. 2005 v 18.00 v Řetízku (Řetězová ulice, Praha 1) a byla součástí klauzurní zkoušky v letním semestru akademického roku 2004/2005. Na této inscenaci se, ve spolupráci s pedagogy pod vedením profesora Josefa Krofty, podíleli studenti druhého ročníku Katedry alternativního a loutkového divadla: Veronika Riedlbauchová (režie-dramaturgie), Kateřina Štolcpartová (scénografie) a herci Miroslava Venclová, Jakub Prachař, Veronika Khomová, Luděk Smadiš a Jiří Chvalovský.
Práce je rozčleněna na 5 oddílů, jež z různých hledisek sledují vznik inscenace od výběru textu až po samotnou realizaci. První oddíl je věnován důkladnějšímu rozboru hry, který se stane východiskem pro dramaturgický záměr. Ten je představen v oddílu druhém a týká se otázek výběru textu, akcentace tématu, strukturování hry a práce s textem. Ve třetím oddíle, věnujícím se inscenačnímu záměru, je popsáno hledání výtvarné podoby inscenace, vyjadřovacích prostředků a jevištní metafory od první verze až do začátku vlastní realizace, jejíž proces je přiblížen v oddíle čtvrtém. V tomto oddíle jsou blíže představeny jednotlivé složky inscenace. Autorka sleduje, jak se během zkoušení proměňovaly, jaké problémy přinášely a jak se podílely na celkovém vyznění inscenace. Všímá si také komunikace během zkoušení, tj. spolupráce s herci, scénografkou a dalšími osobami. Závěrečný, pátý, oddíl je pak věnován celkovému zhodnocení procesu inscenace a posouzení jeho výsledku.
|
|
Dramaturg a dramaturgie
Vojtíšková, Zuzana ; Klíma, Miloslav (vedoucí práce) ; Šavlíková, Kateřina (oponent)
Magisterská diplomová práce si ve svém úvodu klade otázku: Kdo je dramaturg a co znamená dramaturgie v současném divadle, zvláště při vzniku inscenace? V první části jsou zachyceny teoretické názory a definice dramaturgie a dramaturga. Druhá část zpracovává konkrétní zkušenosti z práce na inscenaci Balada o velkém kostlivci v Divadle DISK, dále z práce na inscenaci Díra ve zdi v pražském Divadle Minor a do třetice z práce na inscenacích Prolhaný ovčák, O kouzelném jablíčku, Červená Karkulka a Slůně v divadle Lampion Kladno. Jednotlivé inscenace vznikaly v průběhu let 2005-2007. Praktické reflexe ukazují dramaturga v různých souvislostech a rolích, do kterých se při přípravě inscenace může dostat. Na základě vlastní zkušenosti jsem tedy dramaturga popsala jednak jako spolutvůrce inscenace, dále jako partnera režiséra a scénografa, za třetí jako spolutvůrce ve větším kolektivu, za čtvrté v roli autora textu, za páté jako oponenta dramatizovanému textu a v poslední řadě pouze v roli autora do programu. Tyto zkušenosti jsou vnímány vždy z pohledu volby textu a jeho přípravy s režisérem, dále z pohledu uvažování o výtvarné podobě inscenace a do třetice při spolupráci s herci během zkoušení inscenace. Práce je doplněna o odkazy na DVD sekvence a také fotografickou dokumentací i citací autentických poznámek a úryvků textů z doby vzniku jednotlivých inscenací.
|
|
Techniky loutkářských inscenací na přelomu tisíciletí
Iurcu, Ion ; Makonj, Karel (vedoucí práce) ; Šavlíková, Kateřina (oponent)
Práce se zabývá původem, vývojem a proměnami loutky v dějinách, od nejstarších dob do současnosti. Snaží se dešifrovat neustále se měnící závislosti a vztahy mezi loutkou a člověkem, mezi stvořitelem a stvořeným. Zkoumá okolnosti vzniku jednotlivých základních typů loutek a následně sleduje cestu těchto typů dějinami animace. Zkoumá proměny animace a důvody, které k nim vedly. Na základě současných vývojových trendů přemýšlí o budoucí podobě a pozici loutky ve společnosti. Hledá příčiny úspěchu či neúspěchu jednotlivých typů loutek a pozoruje míru jejich adaptability, vystavenou volné soutěži o diváka. Na vývoji loutek sleduje i vývoj člověka - animátora.
|
| |
|
Spalovač mrtvol - dramatizace
Filcíková, Kristýna ; Šavlíková, Kateřina (vedoucí práce) ; Tománek, Karel, Frant. (oponent)
Tato práce se zabývá vznikem inscenace Spalovač mrtvol v DISKU, která byla první absolventskou inscenací 3. roč. KALD DAMU v roce 2008. Popisuje proces vzniku inscenace od prvního nápadu po výsledný tvar. Zabývá se srovnáním dvou inscenačních plánů: inscenačního plánu Spalovače mrtvol jako představení site-specific, které nebylo nikdy realizováno a realizované inscenace v divadle DISK, která našla v předchozím svůj základ. Důraz je kladen především na téma příběhu (nebezpečí povrchnosti a pokrytectví) a jeho jevištní ztvárnění.
|
|
Tleskač
Vašíček, Jakub ; Šavlíková, Kateřina (vedoucí práce) ; Makonj, Karel (oponent)
Abstrakt
Tato práce se vztahuje k inscenaci Tleskač. Autor, který je režisérem této inscenace, popisuje deníkovou formou proces vzniku představení od výběru předlohy, přes hledání tématu, vznik výtvarné složky inscenace až ke zkoušení s herci v prostoru a následné premiéře.
|
|
Jan Fenomén Tleskač
Balzerová, Adéla ; Šavlíková, Kateřina (vedoucí práce) ; Etlík, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce Jan Fenomén Tleskač popisuje vznik inscenace Jan Tleskač z pohledu dramaturga. Inscenace vznikla v rámci Pražského Quadrienale 2007 jako jeden z projektů s podtitulem Dotknout se nebe. Jednalo se tedy z velké části o výtvarný projekt.Příběh Jana Tleskače, chlapce, který vynalezl létající kolo, je známý z populární knihy Jaroslava Foglara Záhada hlavolamu. V naší inscenaci jsme se však soustředili pouze na linii Jana Tleskače a vytvořili jsme tak svébytný příběh.
Připsali jsme do příběhu nové postavy- tři učně ze zámečnické dílny, postavu jeptišky z kostela sv. Jakuba a zachovali jsme důležitou postavu Tleskačova mistra Ema. Základní linii známého příběhu jsme tak obohatili o nové postavy, které Tleskačův příběh posouvají do jiného světla, než jak ho známe z foglarovek.
|