|
Kvalitativní výzkum v psychologii: problémy a výhledy
Čermák, Ivo
Studie se zabývá obecnými metodologickými problémy kvalitativního výzkumu. Pozornost je věnována různým teoretickým perspektivám v kvalitativním výzkumu v psychologii: a) v postmodernistické epistemologii dochází ke zpochybnění metody jako nástroje poznání, b) feministické proudy obohacují metodologii o kontextuální a kulturou podmíněné vědění, c) transpersonální psychologie přináší témata, která zůstavají stranou zájmu vědecké komunity. Klíčovou otázkou je validita kvalitativního výzkumu, která je propracována z různých úhlů pohledu. Kontradikce mezi kvalitativní a kvantitativní metodologií je chápána jako falešný a neproduktivní způsob, jak porozumět člověku.
|
| |
|
Hledání životních příběhů. (Integrativní funkce narativního já)
Čermák, Ivo
Hledání životních příběhů (Integrativní funkce narativního já). "Já" si svoji koherenci (identitu) udržuje pomocí permanentního vyprávění příběhů. Jedinec žije v síti příběhů. Příspěvek pojednává o některých tématech souvisejících s narativním já: oo narativní psychoterapii, o důležitosti paměti pro narativní identitu, o emoci a tvorbě významu v narativním kontextu, o autorství příběhu a vlivu kultury na narativní já.
|
|
Hermenuticko-narativní přístup k validitě interpretace nálezu v kvalitativně pojatém psychologickém výzkumu
Čermák, Ivo
Otázka validity nálezu se pojednává buď v rámci epistemologického předpokladu existence faktu ležícího mimo nás (pozitivistická verze validity) nebo jsou tzv. hrubá data považována za mýtus (relativistická verze validity).Postmodernistický odkaz na muultiplicitu významů na stejné úrovni je jen jiným druhem relativismu. Východiskem z tohoto dualismu může být představa člověka jako textu či nositele příběhu, jehož význam se stává zřetelnějším v dialogu, praktickém diskurzu, či konverzaci. Zjištění se vaalidizuje nejenom postupným rozšiřováním možných významů, ale také přibližováním významů, jež byly z původního textu příběhu vyvozeny. Poznání jiného člověka je tak závislé na kontextu, ve kterém je generováno. Hermeneuticko-narativní přístup k validitě jje demonstrován na konkrétním výzkumu.
|
|
Proč jsou psychologické teorie srozumitelné všem lidem
Šikl, Radovan ; Čermák, Ivo
Autoři se snaží v příspěvku prokázat, že velká část psychologických principů je laické veřejnosti zřejmá. Většina lidí si je dokáže na základě své životní zkušenosti snadno odvodit. Heterogennímu vzorku 15 laiků byl předložen dotazník. Položky byly fformulovány běžným, neexpertním jazykem s možností volby správné odpovědi.Ukázalo se, že většina z nich bez problémů dokázala identifikovat správnou odpověď. Z toho vyvozujeme závěr, že bázi vědecké psychologie tvoří common sense.
|
| |
| |
| |
| |
| |