Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 211 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Martin Salcman 1896-1979
Brabec, Tomáš ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent)
Historie a vyvoj umeni prvni poloviny 20. stoleti nam muze na prvni pohled piipominat spletity labyrint stylu a umeleckych vyrazu, 0 nez se spolecne pokousela umelecka sdruzeni, spolky l j ednotli vci. Hlavni smery vyvoje umeni urcily nejruznejsi, dnes notoricky zname - ISMY. Dokazaly strhnout, motivovat a navigovat cele generace umelcu a vytvarniku l jejich obdivovatelu. Navzdory zdani izolovane samostatnosti byly navzajem propojene slozitou siti bocnich cest a zkratek, po nichz kracely zastupy pilne pracuj icich j edincu, kazdodenne hledajicich svuj vlastni umelecky vyraz. Tito jednotlivci se tak stavali piirozenymi mosty mezi "vysokym umenim" a svym svetem hledani a neunavneho experimentu. Martin Salcman byl jednim z nich. Pochazel z chudych pomeru, otce ztratil v 10 letech a matku ve 14. Nicmene j este j ako student gymnazia prokazal zaj em 0 umeni l nepopiratelny vytvarny talent. Na jeho umelecky potencial ukazal nevelky "Autoportret v modre briqadyrce", piekvapive provedeny v oleji, a bez ohledu na nedostatek profesionalniho pouceni autora vynikajici silnym smyslem pro vystizeni fyziognomickych charakteristik portretovaneho. Ovsem umelecke zacatky Martina Salcmana rozhodne nebyly j ednoduche. Pied vstupem na Akademii vytvarnych umeni stravil nekolik roku tezkou praci v kaolinovych dolech. Do prostiedi...
Osobnosti a vývoj českého komiksu do roku 1949
Diesingová, Helena ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent)
Zahraniční komiksy otiskované v českých periodikách jsou jen dalším dokladem skutečnosti, že tato forma vyjadřování nebyla u nás do. roku 1945, chápána jako samozřejmá. O tom svědčí potřeba přetvářet již hotový zakoupený komiks do formy obrázkového seriálu, tzn. opatřovat němý comic strip verši, popřípadě vymazávat u komiksu text v bublinách. Jak už bylo řečeno, největší oblibě se těšily postavičky z dílny Walta Disneye, a to na základě filmových grotesek. Zbytek jednostránkových zahraničních komiksu, které byly v českých časopisech otiskovány, spadá do druhořadé kategorie světové produkce. Daleko častěji byly přejímány novinové comic stripy, jejichž oblibu u čtenářu si vydavatelé ověřili. Na tomto poli se také odehrávaly české "pokusy" o komiks.
Vladimír Grégr a architektura mezi dvěma světovými válkami v ČSR
Sosnovcová, Eva ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kratochvíl, Petr (oponent)
Architektura mezi dvěma světovými válkami je známa především svým důrazem na funkčnost a racionalitu. Mainstream architektonické avantgardy se z hlediska vědy zaměřil na sociální a ryze praktickou stránku staveb, mezitím co se v jisté dvojpolárnosti zabýval i projekty soukromých vil vyšší střední třídy. Tuto stránku architektury však doplňovaly paralelně existující odlišné tendence vyznačující se svou organičností, které můžeme zaznamenat hlavně mimo ustavené avantgardní architektonické spolky. Takové tendence upozaďují architekturu jako vědu a vkládají do ní emocionalitu a (mnohdy vysoké) umělecké ambice. Řeší její individuální a uměleckou stránku bez ohledu na širší dopad ve společnosti. Hodnotu a význam tohoto tématu dokládá rozšiřující se zájem historiků moderní architektury, jenž dokazuje, že tomuto tématu nehrozí opomenutí. Individuálnost, organická stránka meziválečné architektury byla na dlouhou dobu zastíněna zájmem právě o "populární" racionalistické (funkcionální) koncepty. Pro dobré pochopení jak funkcionalistické tak organické architektury je vhodné poznat obě strany téže mince, kterou obrazně dohromady vytváří v době meziválečné avantgardy. I přesto, že jsou tyto významné koncepty, funkcionalismus a organická architektura, formálně odlišné, jejich společným cílem je vyhovět specifickým...
Proti proudu času. František Hudeček prizmatem své pozdní tvorby.
Pavlis, Martin ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent)
Práce se zabývá definováním pozdního díla malíře Františka Hudečka a rozvedením nejrůznějších vztahů jeho práce jak k minulosti, tak k aktuálním dobovým požadavkům. Zaměřuje se především na období 60. let, v rámci kterých se snaží postihnout i autorovu pozici na dobové umělecké scéně i jeho účast v uměleckých spolcích.
Jan Kotík 1916-2002 - monografie
Mladičová, Iva ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
1 Abstrakt Monografická studie "Jan Kotík 1916-2002" představuje v kontextu českého a evropského výtvarného umění šíři výtvarné a teoretické tvorby výtvarníka, teoretika, publicisty, pedagoga, který nesporně patří ke klíčovým osobnostem českého uměleckého dění 2. poloviny 20. století. Uměleckohistorické zhodnocení díla bylo založeno na soupisu výtvarného i teoretického díla a na zpracování rozsáhlé dokumentace uložené v Oddělení dokumentace Ústavu dějin umění Akademie věd ČR a v řadě soukromých archivů v Čechách a Berlíně. Při uměleckohistorickém hodnocení tvorby byla použita metoda organického propojení poznatků biografického a uměleckohistorického rázu s citacemi z autorových teoretických projevů, v kontextu obecnějších kulturních a historických okolností doby. Studie je členěna do kapitol reflektujících chronologii uměleckého vývoje Jana Kotíka: "Ateliér otce Pravoslava a období studia", "Se Skupinou 42", "Možnosti umění užitého", "Obraz-věc", "Berlínský pobyt" a "Návraty".
Rembrandt a Vermeer: dvě filozofie tvorby
Černá Pivovarová, Maria ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
Diplomová práce Rembrandt a Vermeer: dvě filozofie tvorby se zabývá dvěma uměleckými koncepcemi. Nejvýraznějšími představiteli těchto dvou linií, které můžeme sledovat v celých dějinách umění, jsou Rembrandt van Rijn a Johannes Vermeer. Odlišná filozofie tvorby těchto umělců je prezentována na dvou vybraných obrazech: Rembrandtově Autoportrétu se Saskií a Vermeerově plátně Umění malby. Rembrandt i Vermeer otevřeli cestu k modernímu umění, proto jsou do práce rovněž zařazena díla, která byla v dalších staletích tvorbou barokních mistrů ovlivněna.
Galerie Vincence Kramáře
Micka, Alois ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent)
4 ABSTRAKT Předmětem této diplomové práce je zdokumentování a prezentace programové náplně nové výstavní síně Svazu československých výtvarných umělců v Praze 6 v Dejvicích v letech 1964- 1972, která nesla název českého teoretika umění Vincence Kramáře. Základní rozdělení diplomové práce se koncentruje do třech nosných okruhů. První okruh se věnuje zakladatelským osobnostem galerie a osobnosti patrona galerie Vincenci Kramářovi. Druhý stěžejní okruh se zabývá výstavní činností galerie od roku 1964 do roku 1972. Poslední je věnován řešení otázky, jaké místo a postavení zaujímala Galerie Vincence Kramáře mezi ostatními pražskými galeriemi ve sledovaném období. Úvod práce komentuje kulturně-společenskou a politickou situaci počátku 60. let ve výtvarném umění, který byl ještě stále poznamenán oficiální tendencí socialistického realismu předchozího desetiletí a do tohoto období zasazuje proces založení a budování nové výstavní síně. První kapitola se krátce věnuje patronu galerie Vincenci Kramářovi a zakladatelským osobnostem nové galerie zejména Františku Doležalovi, komisaři a předsedovi výstavní komise a typografovi Františku Rocmanovi, dále tajemníkům a spoluzakladatelům galerie Antonínu Kuldovi, Aleně Novotné-Gutfreundové, Luďku Tichému a historikům umění úzce spolupracujícím s galerií Václavu Formánkovi a...
Vztahy umění a designu v meziválečném Československu
Christianová, Dana ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Knobloch, Iva (oponent)
Ústav pro dějiny umění Diplomová práce Dana Christianová Vztahy umění a designu v meziválečném Československu Abstrakt (česky) Práce se věnuje vztahům výtvarného umění a designu v kontextu doby první republiky, která znamenala zásadní přerod nejen v umění všeobecně, ale právě v uměleckém řemesle a designu. Změnu, která nastala ve vnímání, klasifikaci a v neposlední řadě demokratizaci designu, demonstruji na příkladu oboru textilu a osobnosti Marie Teinitzerové, která se pohybovala na rozhraní výtvarného umění, uměleckého řemesla a designu a významně přispěla k prosazení nových estetických hodnot ve všech těchto oblastech.
Vincenc Beneš. Malířské dílo.
Ropková, Barbora ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
Jméno autora: Barbora Ropková Instituce: Karlova Univerzita v Praze, Filozofická fakulta Ústav pro dějiny umění Celetná 20, 116 42 Praha 1 Obor: Navazující magisterské studium oboru dějiny umění Název práce: Vincenc Beneš. Malířské dílo. Vedoucí práce: Prof. PhDr. Petr Wittlich, CSc. Počet stran: 140 + příloha Počet příloh: 158 stran Rok obhajoby: 2011 Klíčová slova: monografie, expresionismus, kubismus, Osma, Skupina výtvarných umělců, malířský odkaz Antonína Slavíčka, tradice francouzské moderní malby ve spolku Mánes, senzuální realismus a krajinomalba Tato práce si bere za cíl monograficky zpracovat výtvarné dílo Vincence Beneše (1883-1979), který patří mezi významné představitele první generace 20. století. Ve svém počátečním tvůrčím období se se svými generačními druhy soustředil na řešení aktuálních výtvarných otázek. V období existence skupiny Osma spolupracuje především s Bohumilem Kubištou. Od roku 1910 vznikají Benešovy významné kuboexpresionistické obrazy, v rámci českého kubistického hnutí a Skupiny výtvarných umělců stojí Vincenc Beneš po boku Emila Filly. Benešovy kubistické obrazy zaznamenají úspěch v předválečném Německu. Po první světové válce se Beneš od kubismu odvrací a pracuje s malířským odkazem Antonína Slavíčka, postupně objevuje i jiné podněty, poučení nachází především v...
Kapitoly z dějin teorií o vznešeném a jejich reflexe ve výtvarném umění
Němcová, Kristina ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje problematice vznešena v teoretické i praktické rovině. Rozebírá vývoj teorií o vznešeném od antiky až po 19. století a jejich reflexi ve výtvarném umění. V antice je tato reflexe zpracována na soše Niobé z římského chrámu Apollóna, v období romantismu je uvedena v několika kapitolách týkajících se různých pojetí této problematiky v Čechách, Anglii, Švýcarsku, Německu, Norsku či Americe. Důraz je položen na reflexi v dílech dvou zásadních autorů- anglického malíře Josepha Williama Turnera a německého umělce Caspara Davida Friedricha

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 211 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.