Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 40 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití videí s titulky ve výuce českého jazyka pro české neslyšící žáky
Nedbalová, Žofie ; Škodová, Svatava (vedoucí práce) ; Prokšová, Hana (oponent)
Práce je věnována výuce českého jazyka pro neslyšící žáky, mluvčí českého znakového jazyka, na prvním stupni základní školy. Konkrétně se zabývá možností využití otitulkovaných videí v jazykové výuce. Úvodní kapitoly práce stručně představují legislativní ukotvení vzdělávání neslyšících žáků a terminologické vymezení cílové skupiny, jíž je v práci věnována pozornost. Dále je popsán smysl opatřování audiovizuálních děl titulky, a to se zřetelem k jazykové výuce a rozvoji komunikační kompetence v češtině jako druhém/cizím jazyce. Důraz je kladen především na kompetenci čtenářskou, a proto je důkladněji představen čtenářský proces. Na základě těchto poznatků vymezuje práce složky audiovizuálního díla opatřeného titulky a přibližuje benefity, které může jeho sledování mít. Východiskem efektivního učení se z textu titulků je předpoklad, že titulky musejí odpovídat potřebám svých adresátů, tj. musejí splňovat určité náležitosti po stránce technického zpracování a jazykové náročnosti. V opoře o odbornou literaturu jsou proto vysvětlena omezení titulků časová (rychlost titulků pro děti, minimální a maximální doba zobrazení, mezera mezi titulky aj.) a prostorová (počet řádků, počet znaků na řádek, velikost, písmo, barva a podklad titulků aj.). Dále je přiblížena náplň výuky českého jazyka pro (neslyšící)...
Postavení aktivit ke komplexnímu nácviku řečových dovedností v učebnicích češtiny jako cizího jazyka na úrovni B1 podle SERR
Llupi, Eusebio ; Boccou Kestřánková, Marie (vedoucí práce) ; Škodová, Svatava (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Ústav bohemistických studií Bakalářská práce Eusebio Llupi Postavení aktivit ke komplexnímu nácviku řečových dovedností v učebnicích češtiny jako cizího jazyka na úrovni B1 podle SERR Activities to a comprehensive training of language skills in textbooks of Czech as a foreign language at level B1 according to the Common European Framework of Reference for Languages Praha 2016 Vedoucí práce: Mgr. Marie Boccou Kestřánková Ph.D. Abstrakt: Tato bakalářská práce je rozdělena do čtyř okruhů. První část přináší integrované navazující aktivity ke komplexnímu nácviku řečových dovedností v učebnicích češtiny jako cizího jazyka na úrovní B1 podle SERR. Druhá část popisuje SERR a specifikuje požadavky pro cílovou úroveň B1 pro český jazyk. Třetí část pojednává o řečových dovednostech a přináší aktuální argumenty v odborné diskuzi akcentujících potřebu integrace aktivit pro nácvik komplexních řečových dovedností. Dále představuje vhodné aktivity pro komplexní nácvik např. interaktivní scénáře, obsahově orientované aktivity, projektové a zážitkové aktivity atd. Z nich jsou vytvořeny tři navazující aktivity, které jsou vznikly spojením několika z uvedených integrovaných aktivit. Čtvrtá část přináší analýzu dvou učebnic češtiny jako cizího jazyka z hlediska komplexního nácviku...
Kolokace lemmatu voda v ČNK
Kotrbatá, Domnika ; Starý Kořánová, Ilona (vedoucí práce) ; Škodová, Svatava (oponent)
Předmětem této bakalářské práce jsou spojení adjektiv s lemmatem voda v ČNK. Práce je rozdělena na teoretickou a analytickou část. Teoretická část se zaměřuje na definici a vysvětlení základních pojmů z lexikologii, např. lexém, termín, pojem, víceslovný lexém, frazém, idiom atd. Dále se teoretická část věnuje kolokabilitě a kolokačním frazémům. Analytická část práce zahrnuje vyhledávání spojení adjektiv se substantivem voda v Českém národním korpusu SYN2015, pak jejích roztřídění a samostatnou analýzu. Pro přehlednost jsem zvolila třídění podle frekvence. Zkoumaná spojení je třeba vysvětlit ze sémantické stránky. Pak porovnání zkoumaných výsledků s výsledky, které se vyskytují ve slovnících českého jazyka, konkrétně v Příručním slovníku jazyka českého (1957), ve Slovníku spisovného jazyka českého (1989), Slovníku české frazeologie a idiomatiky, výrazy neslovesné (2009), Slovník české frazeologie a idiomatiky, výrazy větné (2009) a Tezaurus jazyka českého, slovník českých slov a frází souznačných, blízkých a příbuzných (2007). Na závěr vzniklé výsledky seřadit do základních skupin. Klíčová slova: kolokace, lemma
Míra přesnosti vyjadřování časových údajů v textech nerodilých mluvčích češtiny na základě analýzy žákovského korpusu Merlin
Marková, Iva ; Škodová, Svatava (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
1 Abstrakt Cílem diplomové práce je popsat způsob a specifika vyjadřování míry přesnosti časových údajů v písemném projevu nerodilých mluvčích češtiny. Diplomová práce se zaměří na celkový popis vyjadřování temporální kvantifikace nerodilými mluvčími češtiny v písemných projevech. Na základě odborné literatury budou vymezeny časové indikátory, v následném kroku bude provedena analýza nejčastěji užívané učebnicové série češtiny pro cizince - Česky krok za krokem autorky L. Holé, ve které je cílem pozorovat prezentaci časových údajů, jak z hlediska gramatického, tak lexikálního, a také rozsahu indikátorů, tj. časových jednotek s ohledem na stupeň jazykového osvojení, ale i z hlediska způsobu prezentace daných indikátorů. V další části bude provedena analýza výskytů časových indikátorů v žákovském korpusu Merlin. Sledován bude rozsah užití časových indikátorů s ohledem na úroveň znalosti podle SERR, stupeň přesnosti udání časové kvantifikace a chybová typologie časových prostředků.
Využití webových platforem a mobilních aplikací ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Komoňová, Monika ; Škodová, Svatava (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje využití mobilních aplikací a webových platforem ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Praktickým výstupem je soubor třiceti aktivit, jež svým zaměřením cílí jednak na řečové dovednosti (poslech, čtení, mluvení, psaní), jednak na jazykové prostředky (gramatika, slovní zásoba). Teoretická část se nejprve zaměřuje na vymezení pojmu a zápory, a to s ohledem na jeho využití v synchronní výuky. Následně je předložen metodický postup realizace synchronního vyučování, jazykovým materiálem a řízení výuky v online prostředí. V neposlední řadě referenční úrovně A1 a A2 pro češtinu jako cizí jazyk dle SERR. Praktická část informuje o způsobu selekce aplikací a platforem a metodickém postupu tvorby jednotlivých aktivit, jež jsou prezentovány formou metodických listů. Všechny aktivity, respektive a byly podrobeny pretestaci. Součástí práce je tedy rovněž popis průběhu pretestací a vyhodnocení zpětné vazby. Technický manuál, jenž slouží jako návod pro práci s jednotlivými aplikacemi a platformami, je uveden v příloze.
Prezentace časování sloves v přítomném čase v učebnicích češtiny pro cizince (pro rusky mluvící studenty)
Namestnikova, Svetlana ; Škodová, Svatava (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
(česky) Diplomová práce se zabývá otázkou, jak je ve vybraných učebnicích češtiny pro rusky mluvící studenty je prezentována konjugace sloves. Soustředí se na způsob, jak vybrané učební materiály klasifikují česká verba a jak představují jejich časování. Systém prezentace užívaný v učebnicích a třídění sloves se porovnává s prezentací slovesné konjugace v gramatikách určených rodilým mluvčím češtiny, s prezentací v gramatikách pro cizince a s doporučeními z popisů češtiny na úrovních A1 a A2 SERR. Každá z analyzovaných učebnic představuje systém českých sloves trochu jinak. Není rozpracován jednotný přístup ke klasifikaci sloves. Užívaný systém se odlišuje od toho, který je v současných gramatikách určených rodilým mluvčím a v gramatikách pro cizince. Cílem práce je odhalit shody a odlišnosti klasifikace a prezentace sloves ve vybraných učebnicích. Analýza mezer zpracování prezentace slovesných tříd v prézentu může být užitečná při tvorbě učebních materiálů.
Výuka českého jazyka a reálií v Czech and Slovak School & Community Manchester
Pechová, Michaela ; Škodová, Svatava (vedoucí práce) ; Bozděchová, Ivana (oponent)
Diplomová práce se věnuje výuce českého jazyka a reálií v 5. třídě české sekce organizace Czech and Slovak School & Community Manchester (CSM). V diplomové práci je nejprve na základě dostupných informací popsána česká komunita ve Velké Británii, následuje popis organizace Czech and Slovak School & Community Manchester (CSM), který se zaměřuje především na její cíle a způsob organizace výuky českého jazyka a reálií pro děti a dospělé. Dále se diplomová práce zabývá analýzou obsahu školního vzdělávacího programu CSM a vyhodnocuje možnosti jeho reálného naplnění v plném rozsahu v rámci školního roku. Následující části práce se věnují popisu žáka 5. třídy z hlediska vývojové psychologie a též popisu specifik žáků CSM a jejich výuky. Obsahem závěrečné části práce jsou výukové materiály, jež byly autorkou práce vytvořeny a používány při výuce v 5. třídě CSM. Materiály zohledňují specifičnost výuky a žáků CSM. V rámci výukových materiálů se práce věnuje důvodům jejich vzniku, zásadám a principům dodržovaným při jejich vytváření a též metodickému popisu práce s nimi.
Míra přesnosti vyjadřování časových údajů v textech nerodilých mluvčích češtiny na základě analýzy žákovského korpusu Merlin
Marková, Iva ; Škodová, Svatava (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
1 Abstrakt: Cílem diplomové práce je popsat způsob a specifika vyjadřování míry přesnosti časových údajů v písemném projevu nerodilých mluvčích češtiny. Diplomová práce se zaměří na celkový popis vyjadřování temporální kvantifikace nerodilými mluvčími češtiny v písemných projevech. Na základě odborné literatury diplomantka vymezí časové indikátory, v následném kroku provede analýzu nejčastěji užívané učebnicové série češtiny pro cizince - Česky krok za krokem autorky L. Holé, ve které bude sledovat prezentaci časových údajů, jak z hlediska gramatického, tak lexikálního, a to z hlediska rozsahu indikátorů s ohledem na stupeň jazykového osvojení, ale i z hlediska způsobu prezentace daných indikátorů. V další části bude provedena analýza výskytů časových indikátorů v žákovském korpusu Merlin. Sledován bude rozsah užití časových indikátorů s ohledem na úroveň znalosti podle SERR, stupeň přesnosti udání časové kvantifikace a chybová typologie časových prostředků. Klíčová slova: časová kvantifikace, časové indikátory, nerodilí mluvčí češtiny, jazykové osvojování
Využití videí s titulky ve výuce českého jazyka pro české neslyšící žáky
Nedbalová, Žofie ; Škodová, Svatava (vedoucí práce) ; Prokšová, Hana (oponent)
Práce je věnována výuce českého jazyka pro neslyšící žáky, mluvčí českého znakového jazyka, na prvním stupni základní školy. Konkrétně se zabývá možností využití otitulkovaných videí v jazykové výuce. Úvodní kapitoly práce stručně představují legislativní ukotvení vzdělávání neslyšících žáků a terminologické vymezení cílové skupiny, jíž je v práci věnována pozornost. Dále je popsán smysl opatřování audiovizuálních děl titulky, a to se zřetelem k jazykové výuce a rozvoji komunikační kompetence v češtině jako druhém/cizím jazyce. Důraz je kladen především na kompetenci čtenářskou, a proto je důkladněji představen čtenářský proces. Na základě těchto poznatků vymezuje práce složky audiovizuálního díla opatřeného titulky a přibližuje benefity, které může jeho sledování mít. Východiskem efektivního učení se z textu titulků je předpoklad, že titulky musejí odpovídat potřebám svých adresátů, tj. musejí splňovat určité náležitosti po stránce technického zpracování a jazykové náročnosti. V opoře o odbornou literaturu jsou proto vysvětlena omezení titulků časová (rychlost titulků pro děti, minimální a maximální doba zobrazení, mezera mezi titulky aj.) a prostorová (počet řádků, počet znaků na řádek, velikost, písmo, barva a podklad titulků aj.). Dále je přiblížena náplň výuky českého jazyka pro (neslyšící)...
Korpusový přístup ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Zasina, Adrian Jan ; Lukešová, Lucie (vedoucí práce) ; Škodová, Svatava (oponent) ; Balowski, Mieczyslaw (oponent)
Název práce: Korpusový přístup ve výuce češtiny jako cizího jazyka Autor: Mgr. Bc. Adrian Jan Zasina Katedra: Ústav Českého národního korpusu Školitel: Mgr. Lucie Lukešová, Ph.D. Abstrakt: V poslední době zaznamenáváme prudký vývoj v oblasti informačních technologií, s nímž je úzce spjat i vývoj jazykových korpusů. Jazykové korpusy poskytují nepřeberné množství autentických dat a informací o fungování skutečného jazyka, tudíž není divu, že si našly své místo i v jazykové výuce. Ve výuce češtiny jako cizího jazyka zaznamenáváme rostoucí zájem o využití korpusových zdrojů, ačkoli metodologické otázky zabývající se konkrétními aplikacemi doposud zůstávaly stranou. Tato práce si proto vzala za cíl systematicky zmapovat možnosti začlenění korpusů do běžné jazykové výuky, a to s ohledem na konkrétní jazykové potřeby cizinců na základě jejich typických chyb. Důraz není kladen jen na ucelený metodologický rámec, ale i na praktickou ukázku práce s korpusovými daty, jež má posloužit nejen korpusovým specialistům, ale především učitelům a jejich studentům. Základem práce je rozsáhlá analýza mapující nejproblematičtější jevy ve výuce češtiny jako cizího jazyka založená na datech z žákovského korpusu CzeSL-SGT. Výzkum byl proveden na textech studentů se slovanským mateřským jazykem. Automatická chybová analýza...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 40 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.