|
Jóga jako prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže.
FÁBEROVÁ, Jana
Tématem bakalářské práce je problematika sociálně patologických jevů dětí a mládeže a dále jóga, jako součást preventivního působení v této oblasti. První část teoretické části je zaměřena na obecnou charakteristiku sociálně patologických jevů dětí a mládeže, na význam rodiny a školy a na prevenci, druhá část je věnována józe a jejímu využití. Praktickou část tvoří kvantitativní výzkum zaměřený na zjištění, do jaké míry jóga ovlivňuje chovánía jednání dětí.
|
|
Role matky a otce ve výchově dětí
KUTHANOVÁ, Alena
Práce se zabývá rodičovskými rolemi a jejich vlivu na výchovu. Teoretická část se zabývá rodičovskou výchovou dětí a rolemi v rodině. Praktická část této práce zahrnuje 3 hypotézy, které se vztahují k postojům dítěte k rodičům. Sociální výzkum je uskutečněn mezi mladými lidmi, kteří žijí v úplné rodině.
|
|
Výchovné postupy v rodině předškoláka
PEROUTKOVÁ, Markéta
Práce se zabývá rodinnou výchovou dítěte předškolního věku. Jsou v ní uvedeny různé rady a návody, tak, jak je popisují odborníci. Způsoby jakými vychováváme naše děti jsou velmi podstatné. V dětech je budoucnost naší spoílečnosti. Předškolní věk je pro výchovu ideálním obdobím, neboť proutek je potřeba ohýbat dokud je mladý.
|
|
Canisterapie v prostředí mateřské školy
HOŘEJŠÍ, Zuzana
Bakalářská práce se je zpracována se záměrem vytvořit propojení působení canisterapie v prostředí mateřské školy. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část se zabývá vývojem jedince a problematikou canisterapie a jejím metodám. Praktická část odhaluje možné propojení působení canisterapie a mateřské školy. Jejím zjišťování je informovanost učitelek o tomto termínu.
|
|
Rodinná výchova v systému interakcí
KŘUPALOVÁ, Kateřina
ANOTACE Název práce: Rodinná výchova v systému interakcí Klíčová slova: rodina, výchova, interakce, moderní výchovné styly, instituce pro rodinu s dětmi Tato bakalářská práce se zabývá výchovou dětí v rodině a vzájemným působením jejích členů na sebe projevujícím se v jejich chování, tzn. interakcemi. V teoretické části je stručně popsán vývoj rodiny, jako základní sociální skupiny a výchovy v ní od pravěku až po novověk, který navazuje na potíže vznikající v rodinách dnes, díky současnému životnímu stylu. Je zde naznačeno, jakými moderními způsoby a praktikami výchovy bychom se těchto potíží mohli vyvarovat , a kde v případě nouze může rodina s dětmi hledat odbornou pomoc. Praktická část se zabývá rodinou ze dvou hledisek, tedy dvěma výzkumy. Dokazuje, výzkumem pozorováním a zpracováním kazuistik konkrétních případu, jak důležité jsou i sebemenší změny v této sociální skupině a jak mnohdy mohou pozměnit výchovné interakce. Druhý výzkum v podobě dotazníkové metody nám nastiňuje současnou situaci informovanosti rodičů v moderních výchovných stylech a jejich praktikované chování k dětem.
|
|
Vybrané fragmenty z děl představitelů německého idealismu o výchově a vzdělání (včetně J. J. Rousseaua jako jejich inspiračního zdroje v oblasti výchovy)
HÖLZEROVÁ, Libuše
Práce se zabývá pohledem německého idealismu na otázky týkající se výchovy a vzdělání. V 1. kapitole jsou popsány základní pojmy idea, idealismus, německý idealismus a dále následuje krátký vhled do myšlenek představitelů německého idealismu (Kant, Fichte, Schelling a Hegel). Dále se práce zaměřuje na oblast výchovy a vzdělání s hlavním akcentem na antické pojetí výchovy reprezentované Platónem a Aristotelem. Pro komparaci je uvedeno dílo Rousseauovo s jeho hlavním pedagogickým dílem Emil čili O vychování je srovnáván s Kantovým dílem O výchově. Ke konci jsou zařazeny Fichteovy a Hegelovy názory na výchovu a vzdělání. V poslední části nalezneme myšlenky současných filozofů. Hlavní zřetel je kladen na aktuálnost či použitelnost myšlenek německého idealismu pro dnešní pedagogickou oblast.
|
|
Významné faktory pro rozvoj dětí v mladším školním věku
CHMELOVÁ, Pavla
Bakalářská práce charakterizuje významné faktory při rozvoji dětí v mladším školním věku a zabývá se tím, co nejvíce děti v tomto věku ovlivňuje. Teoretická část se zabývá socializací dítěte školního věku, rozvojem kognitivních procesů a sociální vývoj u těchto dětí. Práce pokračuje kapitolou citového vývoje, významem zájmů dítěte a následuje důležitý faktor pro rozvoj dítěte, jimž je rodina. Poslední část práce obsahuje teoretické poznatky o vlivu médií na děti školního věku a vlivy v současné životní situaci rodin. Praktická část je věnována sekundární analýze dat z výzkumů, kde se orientuje na tři témata: Charakteristika vztahů dětí k penězům, na vztah rodičů a dětí k televizi a internetu a na přístup rodičů k dnešní škole. Zde je též zahrnuta diskuze, týkající se porovnání poznatků teoretické a praktické části , vyplývající z vybraných výzkumů.
|
|
Volnočasové aktivity zaměřené na výchovu v přírodě v různých výchovných organizacích
MUSILOVÁ, Renata
Práce se zabývá výchovou, zejména výchovou ve volném čase. Popisuje přírodu a její vliv na pozitivní růst člověka. Jaký vztah má člověk k přírodě, proč ji vyhledává, co mu přináší, čím ho obohacuje. Popisuje prostředí, kterými člověk prochází během svého života {--} rodinné, školní a různých organizací, které si volí dle svých zájmů. Za použití tří výchovných organizací Junáku - svazu skautů a skautek ČR, Pionýru a Sokolu, popisuje různé výchovné přístupy a metody práce s dětmi i dospělými členy svých organizací. Stručně je popisuje a porovnává s ohledem na jejich preferované prostředí, kde se odehrává většina jejich aktivit. Jaká volí místa pro uskutečňování svých cílů, zda prostředí přírody, nebo prostředí, které si vybudovali lidé.
|
|
Význam a vliv prostředí na formování osobnosti dítěte
CHODOROVÁ, Alena
Práce srovnává podmínky pro vývoj dítěte v rodině, která má problémy se zvládáním péče s prostředím v dětských domovech, kde děti po odejmutí z původních rodin vyrůstají.Vydefinovala jsem rodinu obecně, její velký význam pro rozvoj jedince. Popsala jsem změny současné rodiny oproti klasickému modelu a s tím související problémy působící při výchově dětí. Dále jsem se zaměřila na možnosti sociální práce s problematickými rodinami při snaze o co nejkvalitnější sanaci rodin. Poukázala jsem na přednosti i problémy náhradní rodinné péče. V další části jsem popsala aspekty ústavní péče.
|
|
Proces výuky pacientů jako součást ošetřovatelského procesu
ŠEFČÍKOVÁ, Michaela
Výuka neboli edukace je nedílnou součástí ošetřovatelského procesu. Je to záměrná činnost, systematická instruktáž, která vede k získávání znalostí a dovedností specifickým způsobem učení. Za poslední tři desetiletí se významně změnila forma edukační činnosti. Před třiceti lety byla edukace orientována spíše na strohé předávání informací týkajících se léčby, možných komplikací a jejich prevence. V současné době sestra, která je svým vzděláním v oblasti edukace vysoce profesionální, klade důraz na vzájemnou spolupráci nejen s klientem, ale i s jeho rodinou. Sestra respektuje individuální potřeby klienta a snaží se ho přimět k aktivní účasti na péči o jeho zdraví. Cílem této práce bylo zjistit, zda sestry poskytují pacientům edukaci v rámci ošetřovatelského procesu a zda je tato edukace vnímána pacienty jako dostatečná pro udržení optimální úrovně jejich zdraví. Všechny hypotézy , které jsem si stanovila, byly potvrzeny. Zdravotně výchovná činnost je dle výsledků výzkumu vykonávána z velké části sestrami samotnými,ale v některých případech se na ní podílel i lékař. I když většina dotazovaných klientů vyjádřila spokojenost s poskytovanými informacemi, stále tu však byli takoví, kterým množství informací, teoretických i praktických, nevyhovovalo. Klienti ve většině případů uvedli, že poučení, která jim sestra poskytovala v rámci zdravotně výchovné činnosti jsou pro zlepšení jejich zdravotního stavu velmi důležitá. Spolupráce mezi sestrou a klientem je založena dobré komunikaci. Výsledkem tohoto porozumění je situace, kdy klienti dodržují pokyny dané sestrou. Z výsledků výzkumu bylo patrné, že všichni klienti se snažili dodržovat odborné pokyny a doporučení a tím dosáhnout požadovaného cíle tedy změny v chování.
|