Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 47 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Analýza zadávání veřejných zakázek v ČR v letech 2006 až 2016
Karabcová, Aneta ; Chmelová, Pavla (vedoucí práce) ; Maule, Petr (oponent)
Bakalářská práce analyzuje vývoj právního a institucionálního rámce zadávání veřejných zakázek v České republice v letech 2006 až 2016 a jeho vliv na klíčové ukazatele trhu Informačního systému veřejných zakázek. Teoretická část poskytuje charakteristiku veřejných zakázek, aspektů zadávacího řízení a kartelových dohod, která je dále využívána v analýze vybraných ukazatelů trhu veřejných zakázek a nálezů ÚOHS. Objem zadaných veřejných zakázek představuje každoročně významnou položku veřejných výdajů a tvoří nezanedbatelný podíl HDP České republiky. Zároveň je ale veřejné zadávání oblastí postiženou korupčním jednáním, a proto sledovanou médii a širokou veřejností. Práce se tedy věnuje i nálezům Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Nejvyššího kontrolního úřadu, který v této oblasti plní funkci kontroly vynakládaných veřejných prostředků. Změny legislativního rámce veřejného zadávání, který v průběhu analyzovaných let prošel rozsáhlými obsahovými změnami, mají pozitivní dopady v mnoha odvětvích trhu a po přijetí posledního zákona o zadávání veřejných zakázek v roce 2016 a elektronizaci veřejného zadávání, byly významně podpořeny principy tzv. 3E a transparentnost vynakládání veřejných prostředků a zásada nediskriminace uchazečů.
Komparace zdanění silniční a železniční dopravy v ČR v letech 2005 až 2016 se zaměřením na fiskální a regulatorní funkci dopravních daní
Firichová, Barbora ; Chmelová, Pavla (vedoucí práce) ; Hájek, Jan (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na silniční a železniční dopravu a vymezuje problematiku spojenou s rozdílným zdaňováním v obou sektorech. Práce pomáhá utřídit si data o dopravě, která je v ekonomice nepostradatelná a rychle se rozvíjející. Práce poskytuje podklad pro vypracování analýzy daňových nástrojů a funkcí, které by měly naplňovat. Pozornost je zaměřena na funkci fiskální a regulatorní. Praktická část definuje postavení základních institucí v dopravě a relevantních strategických dokumentů. V časovém období od roku 2005 do roku 2016 je vypracována analýza České republiky, práce sleduje vývoj sazeb dopravních daní, vývoj daňového inkasa a statistická data o změnách struktury osobní a nákladní dopravy. Cílem je použít analyzovaná data pro závěrečné zhodnocení a dát je do kontextu cíle Dopravní politiky 2014-2020. Bakalářská práce je schopna říci, národní a nadnárodní zájem se může lišit, a tedy že regulatorní tendence nemusí vždy korespondovat s fiskální podstatou daní. Cíl Dopravní politiky není zatím naplněn, ale vývoj je možné považovat za pozitivní. Nicméně, železnice nejsou dostatečně stimulovány a silnice nejsou dostatečně regulovány.
Analýza změn a jejich dopadů v systému vyplácení příspěvků a doplatků na bydlení v ČR v letech 2011-2017
Havelková, Tereza ; Štípek, Vladimír (vedoucí práce) ; Chmelová, Pavla (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou sociálních dávek na bydlení ze systému sociálního zabezpečení v České republice. Sociální politika včetně oblasti podpory bydlení má pro zachování sociální koheze reagovat na aktuální vývoj ekonomiky a sociální problémy společnosti, a proto je nutné průběžně vyhodnocovat výsledky přijatých opatření, čemuž se věnuje i tato práce. Teoretická část se zaměřuje na vývoj státní podpory bydlení, klíčové legislativní změny ve vyplácení příspěvků a doplatků na bydlení, fenomén zneužívání těchto dávek a s tím spojený obchod s chudobou. Praktická část sleduje následný vývoj množství a objemu vyplacených dávek v čase v souvislosti s přijatými změnami. Přijatá opatření nastavila přísnější pravidla pro vyplácení doplatku na bydlení a částečně tak omezila jeho zneužívání, avšak pro udržitelnost veřejných financí je nutné přijmout další opatření zacílená na směřování podpory pouze těm osobám, které ji nutně potřebují. Hlavním přínosem této práce je zhodnocení proběhlých reforem, navržení dalších opatření pro zefektivnění státní podpory bydlení a zhodnocení přijaté koncepce sociálního bydlení v ČR.
Analýza automobilového průmyslu v ČR, jeho podíl na exportu, HDP a zaměstnanosti v letech 2000–2015
Haj, Adam ; Chmelová, Pavla (vedoucí práce) ; Dyba, Karel (oponent)
Cílem této bakalářské práce je zpracování analýzy vývoje automobilového průmyslu v České republice v letech 2000 až 2015. Z hlediska vzrůstající důležitosti tohoto odvětví pro národní hospodářství České republiky se práce zaměřuje především na analýzu jeho vývoje a podílu na makroekonomických veličinách jako je HDP, export a trh práce. Tyto veličiny jsou pak v práci systematicky analyzovány ve vztahu k automobilovému průmyslu. Je zde také vývoj produkce tohoto odvětví, vývoj zaměstnanosti, vývoj celé ekonomiky České republiky a vývoj tržeb výrobců. Celá práce podává reálný pohled na vlivy a podíly automobilového průmyslu na zkoumaných veličinách, které dokazují zvyšující se význam tohoto odvětví pro ekonomiku České republiky. Na základě vyhodnocených dat práce zjišťuje úzkou korelaci mezi vývojem exportu a tržeb výrobců v automobilovém průmyslu, vývoj těchto dvou ukazatelů vykazuje velmi podobný trend ve zkoumaném časovém intervalu. Dále je zjištěno, že zaměstnanost klesá v důsledku zavádění technologických inovací a zefektivňování výroby. Podstatným zjištěním je také vysoká citlivost automobilového průmyslu na zahraniční poptávku vyspělých zemí.
Wage discrimination in the labor market in the Czech Republic from 2005 - 2014
Veľasová, Lenka ; Pikhart, Zdeněk (vedoucí práce) ; Chmelová, Pavla (oponent)
V bakalářské práci je pomocí regresní analýzy zkoumán vývoj mezd před a po dopadu antidiskriminačního zákona na situaci mezd žen a mužů na trhu práce. V teoretické části jsou vyčleněny stavební pojmy práce jako jsou rovnost, diskriminace a její typy a formy. Společně s objasněním obsahu antidiskriminačního zákona schváleného v roce 2009. Praktická část obsahuje analýzu makroekonomické situace za sledované období 2005 - 2014 a analýzu faktorů přímo ovlivňujících výši mzdy. Pozornost je věnována období po roce 2009, kdy mělo teoreticky dojít ke zlepšení mzdové situace žen a odstranění diskriminace. Jelikož sledujeme velmi silnou závislost mezi zkoumanými faktory a výší mzdy, jsou mzdové rozdíly objektivně odůvodněné a tím pádem nemůžeme hovořit o diskriminaci. Což i číselně demonstruje neúčinnost antidiskriminačního zákona.
Vládní dluh a dluhová služba České republiky v letech 2000 - 2015
Krpata, Jan ; Pikhart, Zdeněk (vedoucí práce) ; Chmelová, Pavla (oponent)
Bakalářská práce analyzuje nastavení fiskální politiky, vývoj vládního zadlužení a dluhovou službu České republiky v letech 2000 až 2015. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů a teorie problematiky vládních financí. Podstatná část práce se věnuje vymezení teoreticky optimální fiskální politiky a způsobu jejího hodnocení. Praktická část se zabývá vývojem vládního zadlužení České republiky se zaměřením na nastavení fiskálních politik v průběhu sledovaného období. V práci je zhodnocena rovněž kvalita predikcí vládních institucí, na jejichž základě se plánují vládní rozpočty. Poslední část práce se zabývá analýzou dluhové služby a predikcí fiskální politiky i dluhové služby pro rozpočtová období 2016 a 2017. Výsledky ukazují, že vláda realizuje spíše procyklickou fiskální politiku, která prohlubuje hospodářské cykly.
Fiskální pravidla ve vybraných zemích EU v letech 2004-2015: rozumná metoda pro konsolidaci veřejných rozpočtů nebo módní výstřelek politiků?
Veselý, Lukáš ; Strejček, Ivo (vedoucí práce) ; Chmelová, Pavla (oponent)
Téma fiskálních pravidel je velmi aktuální. Vzhledem k rostoucímu zadlužení některých vyspělých zemí se hovoří o tzv. "dluhové krizi". Dluh těch zemí, který přesahuje roční hrubý domácí produkt, je považován některými ekonomy za nesplatitelný. Hlavním cílem této bakalářské práce proto bylo na základě analýzy fiskálních pravidel fungujících ve vybraných zemích EU mezi lety 2004 a 2015 potvrdit či vyvrátit hypotézu, že zkoumaná fiskální pravidla jsou efektivním řešením konsolidace veřejných rozpočtů a ze zjištěných výsledků vyvodit doporučení pro návrh české finanční ústavy. Výsledky zkoumání hypotézu potvrdily. Vhodně zvolená fiskální pravidla jsou cestou k fiskální konsolidaci, avšak jen za předpokladu, že jsou dodržována. Při tvorbě fiskálních pravidel je proto třeba klást důraz na dobře formulované výstupní klauzule a případné sankce. Současný návrh české finanční ústavy je založen na správně zvoleném druhu fiskálního pravidla, stanovená referenční hodnota však postrádá ekonomický smysl a k fiskální konsolidaci s vysokou pravděpodobností nepovede.
Vliv hospodářského cyklu na financování resortu obrany ČR v letech 2004–2014
Heres, Ondřej ; Chmelová, Pavla (vedoucí práce) ; Strejček, Ivo (oponent)
Práce zkoumá vliv výkonnosti ekonomiky na financování resortu obrany v České republice v letech 2004-2014, přičemž hlavní otázky jsou, zda je tento vliv jednoznačný a do jaké míry je pro výši financování resortu zásadní. Dále práce poskytuje základní přehled o vývoji a struktuře rozpočtu Ministerstva obrany v uvedeném období. Teoretická část obsahuje teorie hospodářských cyklů a veřejného sektoru a v krátkosti seznamuje čtenáře se základními institucemi, které mají za úkol zajišťovat obranu. Praktická část analyzuje výdaje a příjmy resortu obrany ČR a posuzuje jejich vzájemný vliv a zároveň vliv HDP na tyto ukazatele. V poslední kapitole jsou pro porovnání s předchozími závěry ve zkratce analyzována tempa růstu HDP a tempa růstu výdajů na obranu u vybraných států NATO. Zatímco závěry vycházející z dat MO ČR vykazují spíše proticyklický vývoj výdajů na obranu, u vybraných států NATO je vývoj více procyklický. To poukazuje na velmi nejednoznačný vliv hospodářského cyklu na výdaje na sektor obrany.
Liberalizace trhu vs. síťové odvětví v rukou státu na příkladu trhu poštovních služeb a státního podniku Česká pošta
Bartošová, Kristýna ; Chmelová, Pavla (vedoucí práce) ; Procházka, Pavel (oponent)
Bakalářská práce se zabývá liberalizací poštovního trhu v České republice. Vybranou problematiku demonstruje v praktické části na příkladu České pošty, státního podniku. Objasňuje oblasti a pojmy úzce spjaté s danou problematikou. Definuje znaky monopolu, specifikuje odvětví sítí. Zabývá se privatizačním procesem, vymezuje zásadní rysy státního podniku a dalších stěžejních obchodních korporací. Objasňuje teorii veřejné volby a s ní spjaté problémy. Zaměřuje se i na poštovní licenci zavazující k poskytování univerzální služby. Cílem práce je vytvořit ucelený přehled o minulém i současném stavu poštovního trhu. Dále pak analyzovat podnik České pošty, zejména jeho hospodářskou činnost a právní formu. Ukazuje se, že Česká pošta není natolik ztrátovým podnikem, jak vystupuje na veřejnosti. Z grafu o vývoji výnosů lze předpovídat jejich klesající trend v budoucnu. Cíle práce jsou naplněny vypracováním souhrnného vývoje legislativních a institucionálních změn. Za pomoci komparativní analýzy evropských poštovních institucí je možné dojít ke srovnání právních forem institucí a porovnání rozsahu pobočkových sítí v jednotlivých státech. Česká republika si stojí dobře - pod průměrnou hodnotou. Díky tomu je nakonec možné dojít k závěrům a doporučením pro náš trh. Při zkoumání budoucího vývoje České pošty bylo využito zejména problematiky projektu Pošta Partner.
Politika zavádění bezplatné veřejné dopravy pro cestující vybraných evropských municipalit a států v prvních dekádách 21. století
Čarek, Sebastián ; Kolman, Ondřej (vedoucí práce) ; Chmelová, Pavla (oponent)
Tato práce vznikla se záměrem vytvořit chybějící komplexní studii o politice zavádění bezplatné přepravy hromadnou dopravou pro cestující, jakož i potvrdit hypotézu, že odstranění tarifů či jejich snížení nevede vždy k nárůstu poptávaného množství. Teoretická část popisuje veřejnou dopravu z hlediska jejích potenciálních substitutů včetně individuální automobilové dopravy, jakožto substitutu způsobujícího vysoké externality. V dalších kapitolách shrnuje dosud známé poznatky o poptávce po veřejné dopravě, popisuje způsob financování veřejné dopravy prostřednictvím závazku veřejné služby a v poslední vyjmenovává dosud známé příklady a zkušenosti se zaváděním bezplatné přepravy. Praktická část zahrnuje čtyři případové studie: Tallinn, Frýdek-Místek, Železniční osobní dopravu ve Slovenské republice a Pražskou integrovanou dopravu (PID). Analýza při zkoumání PID a Tallinnu potvrdila, že snížení ceny, zvláště pokud již původní cena byla velmi nízká, nevede k výraznému nárůstu počtu cestujících, pokud vůbec k nějakému, a poptávka je v těchto bodech silně neelastická. Podstatné je, že politiku doprovází celá řada vedlejších důsledků. Mezi ně můžeme zařadit například: odsání příjmů rozpočtů centrální vlády a dalších municipalit v Estonsku Tallinnem nebo do budoucna politicky těžce zrušitelné rozšíření MHD zdarma ve Frýdku-Místku za hranice města, které má navíc stále expandující tendenci. Mimořádně velký prostor je v práci věnován tzv. vlakům zdarma na Slovensku. Studie popisuje proces zavádění, financování a doprovodné jevy, které bylo za pochodu třeba řešit, aby nedocházelo k omezování platících cestující. Opatření však významně ovlivnilo trh veřejné dopravy na Slovensku: ZSSK byla nucena si znehodnotit vlastní InterCity vlaky vypravované na komerční riziko, negativně zasáhly tzv. bezplatné vlaky soukromou dálkovou autobusovou dopravu a také krajské rozpočty.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 47 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
5 Chmelová, Pavla
3 Chmelová, Petra
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.